י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
אם בבירת הארזים נפלה שלהבת

הזעם מבעבע; הקטסטרופה שחותמת את התמוטטות לבנון

בלבנון עדיין מחפשים גופות וניצולים, ובתי החולים קורסים תחת הנטל. הכלכלה במדינה שגם כך הייתה פגועה בעקבות הנגיף, התדרדרה כעת עוד הרבה יותר, והתושבים מאשימים את ההנהגה והפוליטיקאים ולא מאמינים שהמצב יחזור להיות שפוי בזמן הקרוב • מדינה מוכה

הזעם מבעבע; הקטסטרופה שחותמת את התמוטטות לבנון
תושבים בעזה מתאבלים על האסון צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

ביירות בוכה על אזרחיה ובעיקר מודאגת: השיח העיקרי והדאגה בימים שלאחר הפיצוץ בקרב התושבים הוא, שלעולם לא יתאוששו מזה; אחת האחיות בבית החולים סיפרה: "המקום נראה כמו בית מטבחיים".

כעת גם ממדי גודל האסון מתבררים: לפחות 150 הרוגים, מעל 5,000 פצועים, עם 300,000 איש שנותרו ללא קורת גג כאשר 50% מהבניינים נפגעו כתוצאה מהפיצוץ המחריד שהרעיד את ביירות.

בתמונות לוויין שפורסמו אתמול נראה "מכתש" שנפער היכן שהתרחש הפיצוץ בנמל. רשת CNN דיווחה על בסיס התמונות כי קוטרו של המכתש הוא 124 מטרים.

לאחר הפיצוץ ביום שלישי האחרון בנמל ביירות בו התפוצצו 2,750 טונות אמוניום חנקתי. הקהילה הבינלאומית התחייבה לשלוח סיוע למדינה שכבר על סף חורבן כלכלי עוד לפני הפיצוץ - אך האזרחים חוששים שלבנון לעולם לא תתאושש.

"הפיצוץ הזה חותם את התמוטטות לבנון, אני מאשים את ההנהגה", כך אמר חסן זייטר בן ה-32 מנהל במלון לה גריי במרכז העיר ביירות. 

העלות הכלכלית של הנזק ענקית, והיא משוערת ב-5 מיליארד דולר, הכוללת 300,000 אנשים שנותרו חסרי בית יחד עם בתי חולים שנאבקים להתמודד עם אלפי פצועים.

לינדה דאוד, בת 45 שגרה באזור בביירות שבו מוקדי בילוי רבים ואשר נפגע קשה בפיצוץ, תקפה את הפוליטיקאים הלבנונים בזעם, כאשר תיארה אותם כ"אויבי המדינה". היא אמרה בכעס ל-AFP: "הם חיסלו את חלומותינו, את העתיד שלנו. לבנון הייתה גן עדן, והם הפכו אותה לגיהינום".

מתיאורים שהתפרסמו עולה כי המרכז הרפואי בקלמנסיו בביירות היה "כמו בית מטבחיים, דם מכסה את המסדרונות והמעליות". כך אמרה שרה, אחת האחיות במקום. "אין מילים שיכולות לתאר את הזוועה שפקדה את ביירות והפכה אותה לעיר מוכת אסון," אמר הנשיא מישל עון בנאום לאומה במהלך ישיבת חירום של הממשלה.

התחושה בלבנון בעקבות המצב, ובפרט לאור כך שלמעשה לחיזבאללה יד ארוכה בכל מה שקורה בתוככי המדינה, היא של ייאוש עמוק, "היו לנו כמה זמנים אפלים בלבנון לאורך השנים, אבל זה משהו אחר" אמר רמי ריפאי, מהנדס בן 38, ששוחח עם סוכנות הידיעות הצרפתית AFP מבית חולים בו שתי בנותיו קיבלו טיפול לאחר שנפצעו למרות ששהו בכלל כחצי קילומטר ממקום הפיצוץ.

"כבר עברנו את המשבר הכלכלי, ממשלת גנבים ונגיף קורונה, לא חשבתי שזה יכול להחמיר, אבל עכשיו אני לא יודע אם המדינה הזו יכולה להתאושש שוב, כולם הולכים לנסות לעזוב, אני אנסה לעזוב". אמר כשקולו נחנק מדמעות.

ביירות לבנון כלכלה פיצוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד