ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"ענישה  כפולה"

דיון ביקורתי בוועדת הכלכלה אודות שיטת הניקוד לרישיונות נהיגה

במהלך דיון בוועדת הכלכלה אודות 'שיטת הניקוד' גם הגופים אשר לכאורה יזמו את השיטה ואמורים להגן עליה, ביקרו אותה • עו"ד רוני פאלוך: "השיטה נכשלה, היא לא גורמת לבטיחות בדרכים, רק להוצאות ובזבוז משאבי זמן וכסף לנהגים"  

דיון ביקורתי בוועדת הכלכלה אודות שיטת הניקוד לרישיונות נהיגה
אילוסטרציה צילום: פלאש 90

בוועדת הכלכלה של הכנסת נערך בשבוע האחרון דיון על שיטת הניקוד לעבירות התנועה של משרד התחבורה. בדיון ביקרו את השיטה וטענו כי היא אינה משיגה את מטרותיה. נתונים התומכים בטענה זו עלו גם מנייר העמדה שהגיש מרכז המחקר והמידע של הכנסת,

"כשהשיטה לא מגובה באכיפה של עבירות חמורות לא משיגים הרבה", נכתב במחקר הטכניון. "האכיפה חייבת לבוא יחד עם השינויים וההסברה והפרסום לציבור". עוד נטען במחקר כי הציבור לא מכיר את נושא הנקודות, האופן בו הן נצברות לחובתו וכן תוקפן.

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי, ביקש לדעת מדוע אין הבחנה בין עבירות מסכנות חיים הגורמות לתאונות, לצד החרפת הענישה ונקיטת יד קשה במקרה שלהן, לצד הקלה במקרים של עבירות תנועה חמורות פחות.

עו"ד יוסי יעקובי, שייצג בדיון את לשכת עורכי הדין, ביקר בחריפות את שיטת הניקוד הנהוגה כיום. הוא טען כי היא מיושנת, אינה מתאימה, כוללת עבירות שאינן מסכנות חיים, ושלציבור אין אמון בה. מעבר לכך, הוא ציין כי היא אינה מביאה לצמצום בתאונות הדרכים, מכיוון שאמצעי התיקון שהיא מציעה מגיעים כולם בבת אחת ולא מאפשרים שינוי.

בנוסף לכך, מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחלי טבת ויזל, ביקשה שאחת לשנה תתקיים הערכת מצב על מנת להציג נתונים אודות עלייה או ירידה בעבירות תנועה השונות הגורמות לתאונות דרכים, להחליט על החמרה או הקלה בענישה בהתאם.

ראש מדור תעבורה באגף התנועה במשטרה סגן-ניצב מאיר בן גל ביקר גם הוא את השיטה ואמר כי זהו אינו אמצעי אכיפה או ענישה, אלא אמצעי תיקון למי שמבצע עבירות רבות. ובמקרים מסוימים יכול להביא לכך שנהג יעבור שתי עבירות וכבר יגיע לרף המצריך קורס נהיגה מונעת. עניין זה, לדבריו, מביא לעומס על משרד התחבורה שמעביר את הקורסים הללו.

מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה אפי רוזן, דווקא הצביע על כך ששיטת הניקוד מניבה תוצאות. נמצא קשר בין ירידה בביצוע עבירות תנועה אצל נהגים שעברו קורס נהיגה מונעת בטווח זמן של שנתיים".

בסיכום הישיבה ביקש יו"ר ועדת הכלכלה לקבל ממשרד התחבורה נייר עמדה שיכיל הצעות להקלה על הנהגים - עד סוף אוגוסט. זאת, יחד עם האופן שבו המשרד מתכוון לתקן את העיוות בשיטת הניקוד.

בנוסף לכך, ח"כ מרגי ביקש מלשכת עורכי הדין שתגיש את מסקנותיה על שיטת הניקוד, מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שתציע שינוי אפשרי בניקוד על עבירות תנועה, ומהמשטרה את נתוני האכיפה בשנים 2017 ואילך בפילוח לפי עבירות.

עו"ד רוני פאלוך המכהן כמ"מ יו"ר ועדת התעבורה מבהיר כי זהו למעשה "ענישה  כפולה", וכי מדובר במנגנון שלאף אחד לא ברור מתי הוא מתחיל ומתי הוא מסתיים, מה שברור הוא כי הוא יוצר עומס אדיר על משרד הרישוי, וכן לנהגים לנוסע ללא רישיון בתוקף, וברוב המקרים אף הנהג לא יודע מכך.

עו"ד פאלוך מוסיף כי נהגים המקבלים הודעה ממשרד הרישוי הניקוד ברוב המקרים מזניחים אותה, או סבורים כי אין מה לעשות, במקרים לא מעטים ניתן להיחלץ מהקורסים או מפסילה מינהלית של משרד הרישוי, ומומלץ להיוועץ בפרקליט מנוסה ואמין בתחום.

ועדת הכלכלה למאבק בתאונות הדרכים יעקב מרגי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד