ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
הפיצוץ בביירות

מיהו האיש שנטש את החומר המסוכן בלבנון?

ממדי האסון בלבנון רק מתחילים להתבהר, כשאלפים נפצעו ומאות אלפים נמצאים ללא קורת גג, בפיצוץ שהיה שווה בגודלו לחמישית מהפיצוץ הגרעיני בהירושימה • כעת מתחילים לחפש את האשמים, על פי דיווח באתר רוסי, מי שעומד מאחורי מיכלי האמוניום שנותרו בנמל, הוא איש עסקים לשעבר שפשט רגל והותיר אחריו את המיכלים ההרסניים

מיהו האיש שנטש את החומר המסוכן בלבנון?
ביירות אחרי הפיצוץ צילום: צילום מסך

נמצאו האשמים?: הפיצוץ העז שהרעיד את הנמל בביירות, וגרם לעשרות הרוגים, אלפי פצועים ומאות אלפים שנותרו ללא קורת גג, מביא את העולם כולו ובפרט את המנהיגים בלבנון לשאול מה באמת קרה ומי הוא האחראי לפיצוץ.

מנהיגי המדינה הפוליטיים נשבעו לאחר האסון כי האחראים לטרגדיה "ישלמו את המחיר", אולם גורמים בנמל הפנו אצבע מאשימה דווקא לעברם - ואמרו כי הם הזהירו שוב ושוב מפני הסכנה אך לא נעשה דבר.

לעת עתה, כל אנשי הנמל בביירות שם התפוצצו אלפי הליטרים של אמוניום, והאחראים בשש השנים האחרונות במקום, נמצאים במעצר בית, כעת מתברר כי החומר היה שייך בכלל לאיש עסקים רוסי, בשם איגור גרוצ'ושקין.

איש העסקים הרוסי\\צילום מסך

מתחקיר ראשוני עולה כי בנמל, מחסן 12 החזיק את הכימיקל הנפיץ ביותר, הוא נאגר בשקי בנייה פשוטים, ללא שום אמצעי בטיחות נוספים במקום.

הסיפור החל כשהחומר המסוכן ננטש על ידי איש העסקים הרוסי איגור גרוצ'ושקין בספטמבר 2013, ובסופו של דבר הועבר לנמל שם הוא נשאר במשך שש שנים. איש העסקים הרוסי איגור גרוצ'ושקין, שבבעלותו אף הייתה אניית מסחר, נעצרה בביירות, בהמשך איגור פשט את הרגל, והחומר נשאר שם כי לא היה מי שיאסוף את החומר המסוכן. כך דווח ערוץ הטלוויזיה הרוסי REN.

על פי הדיווח, הספינה נעצרה בנמל בירת לבנון בשנת 2014. ספינת המטען הוחרמה בגלל היעדר מסמכים ותנאים הדרושים להובלה. וכתוצאה מכך נאלץ הסוחר לשלם הרבה כסף, ואז פתח בהליכי פשיטת רגל,
מי שהפך לבעלים של הספינה לאחר מכן, לא ידוע. הספינה, שטה תחת דגל מולדובה, והייתה בדרך מבתומי הגיאורגית למוזמביק, אך בספטמבר 2013 עשתה עצירה לא מתוכננת בביירות בגלל בעיות באוניה.

ביום שלישי בערב פרצה השריפה שהתחילה במחסן 9, 2,750 טונות מהכימיקלים הביאו לפיצוץ עם שלושה קילוטון כוח, השווה לחמישית בגודל הפיצוץ הגרעיני בהירושימה - יפן, אז הפילה ארצות הברית פצצת אטום על העיר היפנית והרסה אותה לגמרי.

רג'דה דרחם ממכון ביירות אמרה אתמול: "אחסון אמוניום בנמל אזרחי הוא פשע נגד האנושות, וחייבים להעניש את האחראים, אין די בגינוי, אני בסדר, אבל הרוסה לגמרי, איבדתי חברים, איבדתי את הדירה שלי, אילו הייתי בבית הייתי מאבדת גם את חיי".

ביירות איש עסקים פיצוץ לבנון אמוניום כלוריד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד