י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הרהורי ה'נסיגה' של נתניהו

איזו הפתעה מכינים הח"כים החרדים לנתניהו? • לא תאמינו מה קורה בבית הכנסת בכפר ורדים • וכמה 'נייר' צריך כדי ש-15 אלף רופאים יחתמו על מכתב לליצמן? • טורו של יצחק נחשוני

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90



גושים פוליטיים בעד גושי ההתישבות

גם כשאמרו לנו שביבי הוא בן אדם 'מקפיא' חייכנו ולא העלנו בדעתנו שהוא באמת כזה, ולא במובן המושאל של המילה.

לאור הניסיון הזה, אין מקום להתייחס בשאננות גם לידיעות המתפרסמות היום בעיתונות, לפיהן בנימין נתניהו הוא בעד... 'נסיגה', גם אם הן מסויגות מיד ומדגישות כי מדובר על נסיגה מתוכנית ההקפאה או לפחות מעצירת הבניה בריכוזים החרדיים.

ידיעות משלות ברוח זו מתפרסמות היום בעיתונות החרדית, ולא ברור מה הניע אותה. 'יתד נאמן' אמנם מדווח לקוראיו שמרכז הליכוד ידון בנושא ההקפאה רק בעוד חודש, כשה'קרח' כבר יתקשה ולא ניתן יהיה לשבור אותו עד תום שמונת החודשים שעוד יוותרו, אבל ח. בן אפרים מ'הבשר', שם עט של עתונאי ותיק, היודע לאחוז באיזמל המנתחים והפרשנים, כותב שנתניהו מתחיל לחזור בו.

"התנהגותו של נתניהו מראה כי הוא בהחלט התחיל למצמץ... נתניהו הופתע מעוצמת התבערה והתסיסה בשטח, נוכח החלטת ההקפאה. הוא היה משוכנע שהמתנחלים, גם אם לא יעתירו עליו שבחים, יתלוננו קצת, יצעקו בתקשורת, ואז ימתינו בסבלנות את עשרת החודשים עד לסוף ההקפאה שתופשר בסוף השנה או שלא. אבל קרתה לו תקלה לא מתוכננת ומשרד הביטחון מגלה להיטות יתר בביצוע ההחלטה".

גם 'המודיע' נצמד להערכה שהברוטליות וחוסר הרגישות של משרד הביטחון, כלומר ברק, היא שמביאה את נתניהו לשקול 'נסיגה', ולו חלקית, מצעדיו. "ראש הממשלה בנימין נתניהו הזמין אתמול את שר ברק לשיחה בעניין ודרש ממנו לשנות מיידית את התנהגות הפקחים ואנשי משרד הביטחון בשטח, ולחפש אחר דרכים לביצוע הקלות" - מדווח הכתב המדיני של העיתון.

קצת נאיבי לחשוב שבשעה שהרב דב לאור מחפש 'גוי' שיבנה בהתנחלויות בשבת, כפי שמתפרסם היום ב'ידיעות האחרונות', בנימין נתניהו אינו מרוצה על שלידו פועל כבר 'גוי של שבת' שמקפיא והורס במקומו, בדמותו של שר הביטחון אהוד ברק.

אם נתניהו באמת חושש ממשהו זה לא מהאובססיות של ברק, ולא מההתנגדות של המתנחלים, אלא מההפתעה שמכינים יחד גורמים בליכוד וב...'קדימה' בצורת הצעת חוק שתוציא את גושי ההתיישבות ממפת ההקפאה.

בן כספית מדווח על ההצעה הזו היום בלעדית ב'מעריב', ויודע לספר כי מי שעומד מאחוריה הוא ראש עירית אריאל רון נחמן, חברת הכנסת מירי רגב מהליכוד, ועתניאל שנלר שהיה בעבר פעיל מרכזי בין המתנחלים, והיום הוא סגן יו"ר הכנסת מ'קדימה'.

ואנחנו אומרים לכם שהעיתונות החרדית, ובעיקר 'המבשר', ותחשבו לבד למה דווקא הוא, פספסו את הבלעדיות גם בנושא הזה.

מאחורי הקלעים של המהלך עומדים גם חברי כנסת חרדים, שסבורים שזו הדרך היחידה שבה ניתן יהיה להסיר את גזירת הקפאת הבניה מביתר וממודיעין עילית, שנמצאים ב'צנטרום' של גושי ההתיישבות, ולהזיז משהו.

ועם קורטוב 'ספקולציה' אנחנו אומרים לכם שגם נתניהו 'שותף קט' למהלך הזה.

בית כנסת. צילום אילוסטרציהצילום: בית כנסת. צילום אילוסטרציה
בית כנסת. צילום אילוסטרציה


בין עצירת יהוד יו"ש לבלימת יהוד הגליל

מדובר באיפה ואיפה ממש. ניתן להתרשם בפעם המי יודע כמה, שגם בעידן של הקפאת המצב ביהודה ושומרון כמות שהוא, מישהו דואג לתת לאזור הזה דווקא העדפה ברורה שאינה מוצדקת, על פני שאר חלקי הארץ. אפילו בהשוואה לגליל החשוב לנו כל כך, יו"ש מופלה לטובה. ממש אפליה מקלקלת...

לא רבים יודעים שבמקביל להחלטה על ה'משימה הלאומית' לעצירת ייהוד יהודה ושומרון, היה גם מי שתפס יוזמה לבלום גם את המגמה המסתמנת ב'ייהוד הגליל'.

אלא ששם, משום מה, לא הוטל תפקיד האכיפה על 40 פקחים ברוטליים צמאי 'אקשן', רק על איש אחד, 'אינטלקטואל' - ד"ר על פי השכלתו, וגם לא ניתנו בידו אמצעים - ג'יפ ממוגן, עם רשת על חלונות כהים. לגביו הסתפקו בכהות החושים שלו ושל שולחו וסמכו רק עליהם.

ואנחנו שואלים למה? למה האפליה וחוסר המדדיות הזו? למה נושא חשוב כל-כך כמו יהוד הגליל אינו זוכה לאותה תשומת לב ולאותם תנאים כמו החשש מפני ייהוד יו"ש?

האם 'כפר ורדים' של משפחת ורטהיימר, שבה פועלת מפקדת מבצע העצירה בגליל, לא תרם למדינה מספיק כדי ש'בעת מבחן' יוכל לקבל את כל הסיוע שבעולם כדי למלא את מטלותיו?...

הסיפור הקפקאי הזה מתגלגל מזה כמה ימים מעל גבי דפי העיתון 'יתד נאמן', ושם בלבד, וגם לכנסת הוא כבר הגיע. אלא שהוא נבלע בהמולת ההתנגדות להקפאה בישובי יו"ש ואינו זוכה להתייחסות הראויה.

לפני מספר חדשיים היינו אנחנו 'בחדרי חרדים' , ולא 'יתד נאמן' שמבקש לקחת לעצמו את ה'קרדיט' גם על הפרט הזה, הראשונים לדווח על התנכלויותיו הכוחניות של ראש מועצת 'כפר ורדים' החדש, סיון יחיאלי, לכל עניין שהוא רואה בו ניסיון להחדרת דת, הקדושה והטהרה היהודית לא עלינו, לישוב שהוא עומד בראשו.

בכל הנוגע לנושאים שבאמונה הוא נוהג כאילו ה'פרחוניות' של כפר ורדים היא תפרחת אלרגית... כך למשל, למרות שבניית מקווה טהרה במקום אושרה במועצה הקודמת, וכלל ברזל הוא שאין מועצה מבטלת את החלטות קודמתה, כפי שאין ממשלה מבטלת אלא רק מוסיפה עליהם, ושאלו את בנימין נתניהו, הקפיא ראש המועצה את הליך ההקמה של ה'מקווה' - וזה רק אחד מצעדי ההצרה הטפילים שנקט בהם.

לפני זמן מה הגיע מיכאלי למסקנה שהוא עצמו אינו מסוגל עוד לעקוב אחר כל הפעולות שנעשות ביישוב לאחרונה, להשקטת הצימאון הרוחני שרק גבר בעקבות מדיניות המועצה למנוע 'מים' מהתושבים, ולא רק מימי ה'מקווה'. הוא מינה לצורך זה מפקח מיוחד מטעם המועצה, שמתפקידו, לא תאמינו, לעקוב אחר תהליכי הבניה הערכית בתחום המועצה, ובעיקר זו המתבצעת סביב בית הכנסת, לדווח לו, ולהביא להקפאתה.

ה'מפקח' קיבל בנוסף ל'תואר האקדמי' הבכיר שהוא מחזיק בו, מנדט נוסף שנצבע בצבעים הוורודים ששולטים ב'כפר ורדים' כ"איש קשר בין המועצה לבין ועד בית הכנסת בישוב".

אז מה רע בכך שהמועצה ממנה בעל תפקיד מיוחד שיקרב בינה ובין הקומץ הפוקד את בית הכנסת?

רק כשקוראים את פרוטוקול כתב המינוי, עליו חתום ראש המועצה מבינים.

ל.ש. וסרמן הביא אותו ב'יתד נאמן' כלשונו: "בית הכנסת נועד לאפשר קיום תפילות וחוגים ומסגרות ללימודי ארון הספרים היהודי. לא תתקיים בבית הכנסת כל פעילות אחרת שמטרתה החזרה בתשובה וכדומה. לא יתלו על קירות בית הכנסת תמונות ומודעות שמטרתן אינה תפילה או לימודי יהדות, ולא יחולק בבית הכנסת חומר פרסומי הקשור בעניינים שאינם תפילות או לימודי יהדות"...

גם אנחנו חשבנו לרגע, או אפילו למספר ימים, שהנה החליטו בישוב לתקן את המוסרות, וגם אם אסרו תלית שלט נוסח "אסור לדבר בשעת התפילה", הרי שהאיסור לחלק דפי פרשת השבוע, למשל, לא בא אלא כדי שבית הכנסת ישמש לייעודו בלבד כמקום תפילה...

אלא שאז זימן 'המפקח' את ועד מתפללי בית הכנסת אליו והודיע להם החלטית ונחרצת כי בית הכנסת הוא...רכוש המועצה, ואינו של אבא שלהם, גם אם הוא יושב בשמים. מאחר וכך, הם חייבים מעתה ואילך לדווח לו על כל פעילות שנעשית בו. הם נדרשו להעביר לאלתר ל'פריץ', ששם עצמו ריבון על בית הכנסת כאילו הוא ריבון העולמים, פירוט מלא של כל הפעילויות המתקיימות בגלוי או במסתורין בין כותליו, כולל סטנוגרמה מלאה של "חוגי הלימוד, המתקיימים בו, ולהגיש בקשה לפני כל שיעור או פעילות מתוכננת אחרת.

לדברי מתפללי בית הכנסת לדרישה נלווה איום כי באם לא יעשו כן, ימשיכו לפעול ככל העולה על רוחם ולא ישתפו פעולה, ייסגר בית הכנסת לאלתר.

תודו שכזאת עוד לא היתה בישראל וגם לא בקולחוזים המרכסיסטיים מאז נפלו חומות הקומוניזם.

חבר הכנסת אורי מקלב פנה השבוע לנשיאות הכנסת וזו הכירה בדחיפות הצורך להעלות את הנושא לדיון בהול במליאה.

וכך תדון כנסת ישראל בימים הקרובים בגזירת מועצת 'כפר ורדים' - ישוב יהודי צבעוני וצפעוני, לצנזר את תפילת 'שמונה עשרה' הנאמרת, אם מתאסף מנין, בבית הכנסת המקומי, בשלב הראשון ל'שבע עשרה' בלבד. הברכה שתצונזר מסידור התפילה תהיה..."השיבנו אבינו לתורתך, וקרבנו מלכנו לעבודתך והחזירנו בתשובה שלימה לפניך"...

"בבית הכנסת שלנו" - הרי הסבירו גוזרי הגזירות שבישוב -"לא תהיה פעילות לחזרה בתשובה"...

אמרו שיש עבורי מכתב מרופאים. באתי לקחת. ליצמן בעמדת קבלה בחדר מיוןצילום: אמרו שיש עבורי מכתב מרופאים. באתי לקחת. ליצמן בעמדת קבלה בחדר מיון
אמרו שיש עבורי מכתב מרופאים. באתי לקחת. ליצמן בעמדת קבלה בחדר מיון


לא שווה את הנייר

אמש, בחצות ודקה בדיוק, נתקפנו בבהלה נוראה.

בשעה הזו דווח כי 15 אלף רופאים, ממש כמספר העגול הזה, פנו במכתב לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן וכתבו בו: "חצית את הגבול".

גם אם זה היה המשפט היחיד שנכתב במכתב, היתה לנו סיבה טובה להיכנס ללחץ. יש לכם מושג מה זה 15 אלף! חתימות? כמה גלילי נייר זה מצריך? מדובר בכמות שהיתה יכולה לכסות כשטיח או פרקט את ככר רבין בהפגנת 100 האלף הזכורה, ולא בטוח שהיתה מספיקה לרגלי כולם.

במבט של כמה שעות לאחור הפאניקה שלנו לא נבעה מהדאגה לבריאותו של ליצמן, שעלול היה, חלילה, לקרוס תחת העומס הכבד של משקל הנייר, אלא מכך שמלאי הנייר אזל בעקבות ההחתמה הגדולה. התעורר אצלנו ספק אם נשאר די נייר אפילו לעיתוני המחר, כלומר היום בבוקר, או לטואלט, ואין מה לומר לנייר החתוך לשבת הקרובה.

תחשבו על זה: 15 אלף חתימות של רופאים! פלא שהיטלטלנו כל הלילה וציפינו לגרוע מכל?

בבוקר התעוררנו, למרות שלא עצמנו עין, אל מציאות שונה לגמרי. בעיתוני היום כבר נכתב כי לא כל 15 אלף הרופאים חתמו נגד סגן השר הממונה עליהם, אלא רק נציגי 45 ארגוני עובדים המייצגים אותם...

יחי ההבדל הקטן.

ירידה לרזולוציה עוד יותר מצומצמת של המכתב גילתה לנו שגם 45 הרופאים נציגי הוועדים לא טרחו לצרף חתימתם. למה שיעשו זאת חינם כאשר עבור כל חתימה על מרשם הם מבקשים תשלום? הם הסתפקו בשורה מודפסת בלבד שבה נכתב בלשון סתמית:

"יושבי-ראש האיגודים המדעיים בישראל". זהו.

באמת צעד רציני ושווה כותרות ראשיות של ניגוח בתקשורת, במיוחד כשמדובר בסגן שר חרדי וחשוך, הראוי לחטוף מכה במקום תרופה גם מהמחויבים ל'שבועת הרופאים'.

מיטל יסעור בית-אור, כתבת ynet לענייני בריאות, מסבירה בידיעה ה'מנופחת' שהיא מפרסמת באתר, על מה יצא קצפם של "15 אלף הרופאים בישראל" נגד סגן שר הבריאות.

"במכתב" - היא כותבת - "יוצאים הרופאים נגד "התערבות בלתי ראויה" בשיקול הדעת הרפואי בפרשת קביעת מותה של תינוקת בת עשרה חודשים במרכז שניידר לרפואת ילדים. הרופאים קוראים ליצמן להבהיר כי הוא "עומד מאחורי הממסד הרפואי ומגבה את החלטות הרופאים".

מלבד העובדה שצורת ההטעיה התקשורתית על מכתב שאינו שווה את הנייר שעליו נכתב, אם נכתב, ושכל אחד מאיתנו יכל לשלוח רבים כמותו בשם כל תושבי המדינה, כאילו מדובר בתביעה ייצוגית, יש מקום לברר אצל ראשי ההסתדרות הרופאית, למה הם סבורים שחברי הסתדרות עם 'סטטוסקופ' על הצוואר, ומקל ארטיק בין האצבעות ללקיחת משטחי גרון, צריכים להשפיע יותר על שר הבריאות בפועל של ישראל מאשר 100 אלף חברי הסתדרות אגודת ישראל שבחרו בו, או מליון איש ויותר מתושבי המדינה הצמודים לדעת ההלכה היהודית, המדריכה אותו כיצד לפעול בעניינים של חיים ומוות?

אם 15 אלף רופאים, שמעולם לא התכנסו יחד וגם לא חתמו על מכתב אחד, סבורים שהם יכולים לכפות דעתם על השר הממונה עליהם, מדוע כמה מאות אלפי איש החיים יחד יום-יום, רגע-רגע, בישובי יהודה ושומרון, וחתומים אישית על עצומה אחת ולא על שתיים, בנושא ההקפאה למשל, אינם זכאים לכפות את דעתם על ראש הממשלה או שר בטחון בעניינים שגם עבורם הם על הגבול הדק שבין מוות מוחי של מי שאחראי לצעדים האלה למוות הלב שלו?

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד