כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

"בצרפת הם היו מקפידים במצוות יותר מאשר בישראל"

הרב יוסף יצחק פבזנר, מנהל מוסדות 'קריית החינוך סיני' בצרפת, המונים כ-3000 תלמידים, התארח השבוע במדור 'המילון' של עיתון 'בקהילה' • אתר 'בחדרי חרדים' מגיש את האל"ף בי"ת של הרב יוסף יצחק פבזנר

"בצרפת הם היו מקפידים במצוות יותר מאשר בישראל"

אבא
"אבי, הרב הלל זצ"ל, היה ממקימי הקהילה היהודית בצרפת לאחר המלחמה. את הפעילות של אבי זצ"ל המשכתי יחד עם אחי הרב אברהם ברוך. הוא היגר מירושלים לפריז לשם כך, כדי להמשיך את מורשתו של אבי ברבנות, דיני תורה, שאלות הלכתיות ועוד. ואני נטלתי על עצמי לטפל במערכת החינוך שבנה במשך עשרות שנים".

ארץ ישראל
"למרות שמטרתנו העיקרית היא חיזוקה וביצורה של הקהילה היהודית בצרפת, כיהודים מאמינים בחשיבות המגורים בארץ הקודש, אנו מעודדים רבים מקרב הקהילה היהודית בפריז לעלות לארץ".

הצלת נפשות
"אנו עוסקים בעתיד הדורות הבאים של יהדות צרפת. אילולא המוסדות שלנו והמוסדות הנוספים של הקהילה היהודית, המשפחות הצרפתיות הנורמטיביות היו נטמעות בבתי הספר הממלכתיים הגויים. זאת הצלת נפשות של הדורות הבאים".

התבוללות
"רבים מדברים על ההתבוללות אך לא מבינים כמה התופעה קשה וחמורה ועד כמה היא מעלה את הכורת על חלקים נרחבים בעם היהודי. בקרב לא מעטים התופעה הזו מתגברת בשל הפחד להיראות כיהודי ולהסתובב ברחובות כיהודי".

ז'אק שיראק
"אבי זצ"ל היה ידיד אישי של נשיא צרפת הקודם, ז'אק שיראק. הנשיא כתב על אבי בספרו כי בניגוד לנוצרים שבונים כנסיות, אבי והקהילה היהודית בצרפת בונים עתיד וחינוך. הוא כתב עוד על אבי שהתרשם מאוד מהעובדה שסירב ללחוץ את ידי רעייתו, אשת הנשיא. בעיני שיראק זה ביטא את חוזקה של היהדות והאמונה היהודית והעמידה על עקרונותיה בכל מצב".

חזרה בתשובה
"בשנות השבעים החלה חזרה בתשובה המונית בצרפת. כיום רוב המשפחות השולחות את הילדים ללמוד ברשת החינוך שלנו הן משפחות מסורתיות. אנו מחדירים בהם עוד יראת שמים ושמירת תורה ומצוות בפועל".

יובל
"השנה אנו חוגגים יובל 50 למוסדות. אנו מציינים זאת באירועים רבים ובחגיגות בהשתתפות נציגי הממשל. השרים והנציגים הגויים שבאים נדהמים מהיקף העשייה לטובת הנוער היהודי ולעתידה של הקהילה בצרפת".

מדליה
"אבי זצ"ל, שהקים את המוסדות בצרפת, קיבל את אות היוקרה החשוב ביותר בצרפת בתום 50 שנות פעילות במדינה".

מרכז קהילתי
"לצד מוסדות החינוך שלנו, קיימים שלושה מרכזים קהילתיים בפריז. בכל אחד מהם יש מקווה טהרה, ספרייה, שיעורים קבועים והם מהווים כתובת פעילה לכל עניין יהודי".

משבר כלכלי
"המשבר הכלכלי שעבר על העולם בשנה האחרונה חשף קהילות רבות לקשיים עצומים המטילים בספק את המשך קיומם של מוסדות רבים. קשה ליזום פרויקטים ארוכי טווח ולחשב את העתיד בימים בהם המצב הכלכלי לוט בערפל".

נקודת שיא
"יהודים שאנו מצילים מההתבוללות, המכה הקשה ביותר כיום באירופה לעם היהודי".

נקודת שפל
"משפחות יהודיות שעולות לארץ ישראל ולאחר זמן מה נחלשות ביהדותם. אנו מרגישים החמצה נוראה. מצד אחד, אנו רוצים שיעלו לארץ. מצד שני, בצרפת הם היו מקפידים במצוות יותר מאשר בישראל".

נשיא צרפת
"אני נמצא בקשר עם נשיא צרפת ניקולא סרקוזי. הנשיא פועל בנחישות בכל הקשור לקהילה היהודית בצרפת ומסייע בכל שנדרש. כשהנשיא הישראלי שמעון פרס הגיע לביקור בצרפת, נפגשנו בפגישה משולשת ובמהלכה הבאתי לנשיא סרקוזי קופת צדקה במתנה. הסברתי לו על חשיבות מצוות הצדקה על פי האמונה היהודית ואת הברכה שהיא מעניקה ברכה לנותן הצדקה. עם הקופה הבאתי לו גם כמה מטבעות שישלשל לתוכה. הוא מאוד התרגש והציע לנשיא פרס, 'שמעון , שים איתי מטבע לצדקה, הרב אומר שזה ייתן ברכה'".

פרוטה
"לאחר שהבאתי לנשיא צרפת סרקוזי את קופת הצדקה, הוא ביקש להשיב לי אותה. אמרתי לו שישאיר אותה בלשכתו במשרדו וישים בכל יום פרוטה לצדקה והזכות הזאת תהיה לו לברכה. הוא אמר שמרוב עבודה הוא לא יזכור לשים בכל יום ולכן קרא לרעייתו שהסכימה לקחת על עצמה לתת לבעלה בכל יום מטבע לצדקה. לא ידעתי אם זה אכן קורה. לפני כמה שבועות ניגשה אלי אשת הנשיא באירוע מסוים ואמרה לי שהיא מקיימת את ההבטחה".

פריז
"אני דור שלישי בצרפת. סבי, הרב אברהם ברוך, היה אחד השלוחים היחידים באירופה. הוא לחם נגד הקומוניסטים בימים בהם פריז הייתה פלטפורמה של פליטי המלחמה וכמחנה מעבר לישראל וארה"ב. בודדים בצרפת צפו אז עתיד לקהילה היהודית".

פרנסה
"אחת הסיבות שרבים מעדיפים להישאר בצרפת היא קושי הפרנסה בישראל. הייתה משפחה צרפתית שעלתה לארץ בקול גדול ובליווי התקשורת במהלך המסע. שנתיים לאחר מכן הם שבו לצרפת בקול דממה דקה בשל קשיים כלכליים".

קשרים
"את הקשר הטוב שלנו עם ראשי הממשל אנו מנסים לנצל ככל שניתן לטובת כלל הקהילה היהודית בצרפת ובעולם כולו".

רגע בלתי נשכח
"כשלמדתי בישיבת חב"ד אצל כ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל, הייתה לי בעיה בריאותית קשה מאוד. כתבתי על כך לרבי. בתגובה הפנה אותי הרבי לרופאו האישי כדי שיקשר אותי עם פרופסור מפורסם שיערוך לי ניתוח ללא תשלום, לבקשתו האישית של הרבי. מדי יום לאחר הניתוח שיגר הרבי את מזכירו האישי לישיבה לדרוש בשלומי. זה חרוט בלבי עד היום".

שנאה
"אני לא שהאנטישמיות בצרפת חריפה יותר ממדינות אחרות באירופה, אם כי גם אנו נתקלים בקללות או בכתובות נאצה על קירות בתי כנסת וכדומה. זה מצמרר, אבל הרשויות מטפלות במקרים כאלו במלוא חומר הדין".

הרב יוסף יצחק פבזנר
"שליחותנו היא לעזור ליהודי צרפת לחיות את חייהם הטבעיים, אך במקביל לא להתבייש ביהדותם אלא להתגאות בה".

קישורים:
לצפיה במהדורה הדיגיטלית של עיתון בקהילה - לחץ כאן
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד