ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
במבנה שנועד לבית כנסת

צפו • בלב הסוואנה האפריקאית נקבעה מזוזה

בלב הסוואנה האפריקאית, בלט לו מבנה ארוך נטול גג, שנבנה כבית כנסת • שייך לשבט הלמבה הטוענים למוצאם היהודי • לשם הגיע יצחק כרמלי וקבע להם סוג של מזוזה שייצר מפנקס שהיה ברשותו

צפו • בלב הסוואנה האפריקאית נקבעה מזוזה
כרמלי בקביעת המזוזה צילום: יצחק כרמלי

פרשת עקב - "על מזזות ביתך ובשעריך"

יצחק כרמלי מתאר ל'בחדרי חרדים': משקופי המבנה היו חשופים, אפי' טיח לא היה שם, גם לא מזוזה וגם לא חריץ וזכר של מזוזה. אודה ולא אבוש, כוונתי הראשונה הגיעה מכיוון של סוג של לצון, אולי אקטין ואומר, סוג של אי רצינות. ואולם, סופה ואחריתה הייתה רצינות והתרגשות.

עמדנו בלב הסוואנה האפריקנית, ברדיוס הקרוב הילכו גנו וליחכו מעשב השדה. מצמרות העצים הגיחו ג'ירפות שגזמו את ראשי העצים. בקרחת הסוואנה בלט לו מבנה ארוך נטול גג גם חלונות לא היו לו. ממשיך כרמלי ומספר - למעלה מעשר שנים מנסים שוכני הסוואנה משבט הלמבה הטוענים למוצאם היהודי,  להשלים את המבנה שישמש כבית תפילה לבורא אחד, זאת לאחר שזנחו את עבודת האלילים אותה עבדו דורות.

 כרמלי קובע מזוזה בלב הסוואנה. צילום: יצחק כרמלי

מזוזה לא היתה באמתחתי. מצאתי חלופה, תלשתי פיסת נייר מפנקס שהיה ברשותי, ציירתי עליו את הסמל היהודי, מגן דוד וקבעתי אותו בכפיס עץ מצד ימין של פתח המבנה. ההתרגשות היתה בשיאה, מסיים בדבריו: אני בטוח שהיה מי שהתחשב באותן דמעות שנקוו בעיניהם של אותם בני אותו שבט אפריקני.

שבת שלום יצחק כרמלי עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל

סוואנה אפריקה יצחק כרמלי פרשת עקב קביעת מזוזה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד