י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
גאון בקנה מידה בלתי נתפס

פטירת הרב שטיינזלץ - המערכת הפוליטית סופדת

האבל בציונות הדתית: פטירתו הבוקר של הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) בגיל 83 מאחדת את המערכת הפוליטית, מראש הממשלה ועד חה"כ אביגדור ליברמן שסופדים את לכתו של הרב • "מפעל תורני כביר של איש אחד" 

פטירת הרב שטיינזלץ - המערכת הפוליטית סופדת
הרב שטיינזלץ צילום: באדיבות המצלם

המערכת הפוליטית סופדת על פטירתו של אחד ממנהיגי הציונות הדתית הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ ז"ל, ראש הממשלה, הנשיא וגם הפוליטקאים החרדים מציינים את דמותו הנדירה של האיש שעמל בתורה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו סיפר על היכרותו עם הרב וספד לו "אני דואב מעומק לבי על פטירתו של הרב עדין שטיינזלץ זצ"ל – ידען עצום, גאון בתורה ואיש רוח מופלא. גדלתי בסמיכות לרב שטיינזלץ בירושלים של ילדותי, אבל זכיתי להכירו אישית רק שנים לאחר מכן".

ראש הממשלה סיפר "נפגשתי איתו כמה פעמים בביתו, ושמעתי את שיעוריו המרתקים שתמיד החכימו אותי. אלה לא היו שיעורים במובן השגרתי, אלא שיחות מרוממות נפש שחבקו עולם ומלואו – תנ''ך, משנת חז"ל, היסטוריה, פילוסופיה, תרבות, בלשנות, ועוד. קראתי גם בספריו שספוגים חכמה ודעת, הגות ואמונה".

נתניהו הוסיף כי "הרב שטיינזלץ ייצג במובהק את דמותו של 'המתמיד' היהודי. הוא השקיע עמל בלתי-פוסק במפעלי הפרשנות שלו, ובראשם הפירוש לתלמוד שמנגיש את לימוד הגמרא לציבורים רחבים בשפה בהירה ומובנת. חיבוריו החשובים יעמדו לדורות – כאבני-יסוד של מורשת ישראל, וכנר תמיד לזכרו", ספד ראש הממשלה.

עוד הוא ציין כי לדעתו "האהבת ישראל של הרב שטיינזלץ הושפעה רבות מקרבתו לרבי מלובביץ' ומחסידות חב''ד. אישיותו יוצאת הדופן של הרבי הטביעה בו חותם עז, כפי שארע גם לי במפגשיי עימו. בעיני שניהם – הרבי מלובביץ', ותלמידו הרב שטיינזלץ – ראיתי אותו אור כביר של אהבת האדם ואהבת עם ישראל".

נשיא המדינה מסר: "שמעתי בכאב ובצער על פטירתו של הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) זכר צדיק לברכה, מבאר התלמוד, חתן פרס ישראל. הרב עדין היה איש אשר רוח בו, בעל אומץ לב רוחני, עומק הדעת ועומק המחשבה".

רובי ריבלין הפליג בשבחו ואמר כי "הרב דלה ממעמקי אוצרות הרוח של עם ישראל פנינים, והנגיש בעברית בהירה וברורה את התלמוד לעם ישראל כמו היה רש״י בן ימינו. נאמן לשליחותו ועקרונותיו הוא לא נרתע לפלס לו את דרכו הייחודית, מתוך מסירות לתורת ישראל ולעם ישראל", אמר הנשיא.

השר אריה דרעי יו"ר מפלגת ש"ס ספד: "אבד צדיק מן הארץ. בצער רב שמעתי על פטירת הגאון הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ. הרב שנמנה על חסידות חב"ד והיה מתלמידיו של הרבי, זכה להקים ישיבות ובתי מדרש ולהפיץ תורה וחסידות ליהודים בארץ וברחבי העולם. חבל על דאבדין".

כמו כן, גם שרת התפוצות עומר ינקלביץ' פרסמה דברי הספד: "פטירתו של הגאון הרב עדין אבן-ישראל (שטיינזלץ) זצ"ל, היא אבדן עצום לעולם היהודי כולו. הוא היה גאון בקנה מידה בלתי נתפס, בקי בכל מכמני התורה. הביאור המונומנטלי שכתב על התלמוד בבלי, לצד עשרות חיבורים תורנים שהוציא, הוא מפעל תורני כביר של איש אחד".

עוד כתבה שרת התפוצות כי "המנוע לפעילותו, היה אהבת ישראל ודאגה לעתיד העם היהודי. מאות האלפים שלומדים מספריו בארץ ובתפוצות, הם הערובה לזכרו שלא ימוש".

השר לשירותי דת הרב יעקב אביטן: "קיבלתי בצער רב את הבשורה על פטירתו של גאון התורה והחסידות, חתן פרס ישראל, הרב עדין אבן ישראל - שטיינזלץ זצ״ל. תלמיד חכם עצום שהפיץ את אור התורה בקרב העם שבשדות, קרב יהודים למורשתם והכל מתוך צניעות וענווה ובחיבור מופלא של כל חלקי העם".

השר אביטן אמר עוד כי "הרב זצ״ל הקדיש את כל חייו למען העצמת הרוח היהודית מתוך חיבור למקורות, חינך וגידל דורות של תלמידים במסירות רבה, הקים ישיבות ואף יזם מפעל חינוך עבור יהודים יוצאי ברית המועצות כדי להשיבם לכור מחצבתם. הסתלקותו היא אבידה גדולה לעם ישראל. יהי זכרו ברוך".

חבר הכנסת אביגדור ליברמן ספד לרב והזכיר את מפעלותיו למען העלאת יהודי ברית המועצות: "הצטערתי מאוד לשמוע על פטירתו של הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, חתן פרס ישראל למדעי היהדות ואחד מהרבנים הדגולים שידענו. הרב שטיינזלץ היה מחוייב לעליה ולעולים מחבר המדינות ופעל רבות למען גיור ידידותי ומחבק. אני שולח את תנחומיי למשפחתו. מי יתן ולא תדעו עוד צער. יהי זכרו ברוך".

שר הבריאות יולי אדלשטיין פרסם הודעת תנחומים והתייחס אף הוא לפעילות הרב שטיינזלץ עם עולי ברית המועצות: "זכיתי להכיר את הרב עדין (אבן ישראל) שטיינזלץ, וכמו כל אחד התפעמתי מהעוצמות האדירות של האיש. באישיות המיוחדת שלו, הביא למהפכה אמיתית בלימוד תורה ותלמוד שמשפיעה על דורות שלמים של יהודים. הוא נתן הזדמנות גם לאנשים כמוני, שלא באו עם רקע תורני, להגיע לעולם הספרים היהודי".

עוד כתב אדלשטיין "הרב שטיינזלץ היה הראשון שהקים ישיבה בברית המועצות כבר בסוף שנות ה 80, אליה גייס גם את האקדמיה למדעים הסובייטית, ושם זכו ללמוד רבים. רק מי שחי שם מבין כמה אין זה דבר מובן מאליו. לכתו היא אבדה גדולה לעם ישראל. יהי זכרו ברוך".

יו״ר ימינה ומי שעומד בראש החץ של ייצוג הציונות הדתית בכנסת - נפתלי בנט ספד לרב שטיינזלץ "כואב את לכתו של הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ), מעיין נובע של חכמת ישראל. מגדולי ההוגים ותלמידי החכמים בדור האחרון". "תורתו והגותו נלמדו על ידי המוני בית ישראל, מהחכמים והעמוקים שבהם עד עמך בית ישראל". "אנו חייבים לו חוב עצום" אמר בנט, "על הנגשת אוצרות חכמת ישראל בשפה עמוקה ושווה לכל נפש השאיר אחריו מורשת עצומה של אהבת ישראל ואהבת התורה ולאורה נלך", הוסיף בנט.‏

גם שר התרבות והספורט חילי טרופר הפליג בשבח הרב: "הרב שטיינזלץ היה ענק רוח, שבמפעל חייו האדיר הצליח להנגיש את התלמוד ואת המסורת להמוני יהודים. רוחו ומעשיו הגדולים ימשיכו לפעום בקרב העם היהודי גם אחרי לכתו".

ציונות הדתית הרב עדין שטיינזלץ ברוך דיין האמת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד