י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
לב מי לא יחרד

זעזוע בליז'ענסק; הכביש מרוצף במצבות

תגלית מזעזעת בעיר ליז'ענסק: ראש העיר פרסם כי במהלך עבודות לשיפור הכביש בעיירה המפורסמת התגלו כ-150 מצבות שהיוו חלק מרכזי מכביש הגישה המוביל לכיכר העיר • גורמים יהודים בפולין פנו לרשויות בתקווה כי ישיבו את המצבות למקומן 

זעזוע בליז'ענסק; הכביש מרוצף במצבות
המצבות שנחשפו צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של עיריית ליזענסק

תגלית מזעזעת אך לא מפתיעה: מעל 150 מצבות שהיו חלק מכביש נמצאו בעיר ליזענסק.

מעל 150 מצבות נמצאו בעת עבודות בכיכר השוק בעיר ליזענסק, ראש העיר, אירינאוש שטפנסקי, פרסם בעמוד הפייסבוק של עיריית ליזענסק את התיעוד, והתחושות קשות, המצבות נראות עם כיתוב ברור, עם שמות שבוודאי יעוררו אצל חלקנו רגשות קשים.

צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של עיריית ליזענסק

כידוע הנאצים השתמשו במצבות כדי לרצף כיכרות וכבישים, על פי ראש העיר, העבודות בכביש בוצעו על ידי הגרמנים בסביבות אוקטובר ונובמבר 1939, ולצורך כך הם השתמשו במצבות מבית העלמין היהודי המקומי.

הביטוי "פולין היא ארץ שכולה בית קברות יהודי" הולך ותופס משמעות בכל יום מחדש. גילוי המצבות מהווה עדות חיה כי מכונת ההשמדה הנאצית התאמצה בכל יכולתה למחוק את זכר העם היהודי.

במשך 80 שנה חיכו מצבות אלו שייחשפו מחדש לאחר שנלקחו מבית העלמין העתיק של ליזענסק, בו טמון גם הצדיק הנודע רבי אלימלך מליזענסק זיע"א אולם ללא ספק ישנם עדי ראיה שיודעים על מקרים נוספים של שימוש במצבות או אפילו מעשים חמורים מאלו ולכן יש להרים קול זעקה, איך זה שרק עכשיו מתגלים תגליות אלו? ואלו תגליות אנו עוד עלולים למצוא בהמשך?.

מאיר בולקה, מייסד ארגון J-nerations לשימור מורשת יהדות אירופה אומר ל"בחדרי חרדים" כי "התגלית מזעזעת אך לא מפתיעה, אני מקווה שעוד מקומות יתגלו בזמן הקרוב, תחושות קשות מצד אחד, אך מצד שני תחושות טובות שלפחות המצבות הללו יגיעו למקומם הנכון".

גורמים יהודיים בפולין מקווים כי הרשויות יאפשרו להשיב את המצבות למקומם הטבעי, בבית העלמין של ליזענסק ולא לעשות בהם שימוש אחר כמו מוצגים במוזיאונים וכד'.

ליזענסק חילול מצבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד