ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
ברגע האמת

המבחן הגדול של גפני: יעלה להצבעה או יוריד מסדר היום

ההתעמרות בציבור החרדי: לפני כחודש לאחר עדויות וזעם ציבורי גדול כנגד נציגי הציבור החרדי בכנסת על אזלת ידם בכל הקשור לייחסה של המשטרה לציבור החרדי והסגרים, הבטיח בתגובה ח"כ גפני כי יעלה הצעה להקמת ועדת חקירה שתחקור את התנהלות המשטרה • ההצעה התעכבה עקב עניין טכני בתקנון הכנסת. אך כעת האפשרות שבה לסדר היום • האם גפני יעמוד במילתו או יתחמק שוב?  

המבחן הגדול של גפני: יעלה להצבעה או יוריד מסדר היום
משה גפני צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מה הוא יעשה?: התיעודים שהתפרסמו לפני כחודש של שוטרים הקונסים בעיקר ציבור חרדי בגין הפרת הנחיות הבריאות, ההסגרים, והמעצרים האלימים, הביאו את הציבור החרדי לנקודת רתיחה גם כנגד רשויות החוק ובעיקר כנגד נציגי המפלגות החרדיות בכנסת שהכריזו כי ינסו לפעול, אך נדמה כעת כי רגע המבחן הגיע, האם יעמדו הפעם במילה?

הסגרים, המעצרים, והאלימות המשטרתית גרמו לנציגי החרדים לפעול מול המשטרה, עם הקמת צוות מייעץ למשטרה ברשות האלוף אריק יקואל, אך גם ההצהרה להקים ועדת חקירה בכדי לבחון את אלימות המשטרה, כעת עומדת למבחן מעשי האם ההצהרה תבוצע בפועל או תרד מסדר היום.

מי שהעלה את ההצעה לחקור את המשטרה בכל הנוגע להתנהלות מול השוטרים היה יו״ר דגל התורה משה גפני, בהודעה תקיפה לתקשורת תחת הכותרת "כלו כל הקיצין" הבהיר גפני כי הוא דורש להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת התנהלות משטרת ישראל בנושאי האכיפה הבררנית והקפדנית כלפי האוכלוסיה החרדית.

בהודעה ששיגרו לשכתו של יו"ר ועדת הכספים לפני כחודש נמסר מטעמו של גפני כי "בתקופה האחרונה מאז החלה חובת עטיית מסכות במרחב הציבורי מתבצעת אכיפה מוגברת של המשטרה בקרב אזרחים שאינם עוטים מסכות. מתברר שדווקא באיזורים חרדים ובשכונות בהם מתגוררים תושבים חרדים מתבצעת אכיפה סלקטיבית ומוגברת עד כדי שימוש באמצעים חריגים שאינם ננקטים מול אוכלוסיות אחרות"

עוד טען גפני כי "התיעודים והעדויות לכך אינם משאירים מקום לספק כי קיימת מדיניות איפה ואיפה בקרב האזרחים. בעת הזו האכיפה הלא מידתית המדוברת מצטרפת למקרים נוספים בהם המשטרה נקטה אמצעים מופרזים ושימוש בכלים ובשיקול דעת שונה בגישתם לטפל בבעיות הנוגעות לציבור החרדי".

"בשל כך" מסרו אז בלשכתו של גפני כי הוא שיגר מכתב אל יו"ר הכנסת ח"כ יריב לוין ובו הוא כתב כי אין מנוס אלא להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתחקור את הנושא". הוצע כי הוועדה תידרש לבחון לעומק את הפקודות הניתנות לשוטרים בשטח מול האוכלוסיות החרדיות בפרט, האם ניתנה הנחיה לאכיפה מסוג זה, והאם ניתנות הוראות שונות לייחס כלפי האזרחים. ולבסוף לגבש נהלים ברורים בהם צריך לנהוג כלפי כלל אזרחי מדינת ישראל בכל מקום שהוא.

אלא שבשבוע שלאחר מכן ההצעה לא עלתה להצבעה, בלשכתו הסבירו כי מדובר בעניין טכני בתקנון הכנסת. ושבוע לאחר מכן העלה חבר הכנסת סמוטריץ׳ הצעה דומה, לה התנגדו החרדים, בטענה כי הצעת גפני לא עולה משום שדרוש להמתין חודש בין הצבעה דומה שהגישה חברת הכנסת תמר זנדברג.

אלא שבשבוע החולף, חלף כבר חודש ימים מאז הכנסת הפילה את הצעתה של חברת הכנסת תמר זנדברג, ויהיה מעניין לעקוב האם גפני יעלה השבוע את ההצעה להצבעה בכנסת או שמא יתחמק שוב, כשלמעשה בפועל קיימת רגיעה מסויימת בהתנהלות המשטרה, אך מנגד אולי האלימות הבאה כבר מעבר לפינה, והקמת ועדה שכזו עלולה להביא סוף לתופעה שאולי חלפה במעט אך רק באופן זמני.

יצויין כי מלשכת גפני סירבו להתייחס לידיעה.

משה גפני משטרת ישראל זלזול בחרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד