י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הרצחתם וגם ירשתם?

דו"ח חמור: פולין לא פעלה להשבת רכוש יהודי, ואף לא מתכוונת להשיבו

מחלקת המדינה האמריקאית פרסמה דו"ח הבוחן את השבת הרכוש היהודי שנגזל בתקופת השואה או לכל הפחות תשלום פיצויים בעבורו • מהממצאים בדו"ח עולה כי ממשלת פולין היא המדינה היחידה שלא עשתה מאומה בנידון • מזכיר המדינה האמריקאי: "המדינות חייבות לפעול ביתר שאת"

דו"ח חמור: פולין לא פעלה להשבת רכוש יהודי, ואף לא מתכוונת להשיבו
עיירה טיפוסית בפולין צילום: יצחק הררי, פלאש 90

הדו"ח שפרסומו נדחה מגלה: פולין לא פעלה להשבת רכוש יהודי גזול מתקופת השואה, וגם לא מתכוונת להשיבו.

לאחר ארבעה חודשי דחייה פרסמה בסוף השבוע מחלקת המדינה האמריקנית את הדו״ח הראשון הבוחן את השבת הרכוש היהודי שנגזל במהלך השואה או תשלום פיצויים עליהם, בהתאם ל"החלטת טרזין" שהתקבלה ע״י 47 מדינות ב-2009.

לפי דו״ח של מחלקת המדינה האמריקנית, פולין היא המדינה היחידה באיחוד האירופי שלא העבירה חקיקה מסודרת הנוגעת להשבת רכוש יהודי גזול מתקופת מלחמת העולם.

הדו״ח, עורר מתיחות מדינית רבה בין ארה"ב ופולין, ופרסומו נדחה - בין היתר, כדי לא להשפיע על מערכת הבחירות לנשיאות בפולין לנוכח ניסיונות הימין הקיצוני במדינה זו להשתמש בדו"ח כדי לנגח את הממשלה השמרנית. הדו"ח מציין בפירוש שפולין היא המדינה היחידה החברה באיחוד האירופי, שלא העבירה חקיקה על השבת רכוש גזול מימי הנאצים או מתקופת המשטר הקומוניסטי.

יחד עם זאת, מצוין בדו"ח שבתחום המחויבות לשימור זיכרון השואה ותמיכה כספית בניצולי שואה גם מחוץ לגבולות פולין, פולין יכולה לשמש דוגמא למדינות אחרות.

השליחה המיוחדת לענייני השואה בממשל האמריקני, שרי דניאלס, הדגישה שהשיחות בין וושינגטון לוורשה בעניין השלמת החקיקה בנושא החזרת הרכוש היהודי נמשכות.

דניאלס, העומדת בראש הצוות שהכין את הדו"ח, ציינה שכל המדינות האירופיות יכולות לעשות יותר בכל הנוגע ליישום החלטות "הצהרת טרזין" הנוגעות לתחומים הבאים: איתור רכוש נדל"ן גזול והחזרתו באופן ישיר או באמצעות פיצויים כספיים; איתור יצירות אומנות גזולות והחזרתן; פעילות להנצחת קורבנות השואה וגיבוש תוכניות לימוד בתחום; ופעולה למען רווחת ניצולי השואה שעודם בחיים.

מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, התייחס לתוכנו של הדו״ח וציין כי "המדינות שחתמו על 'הצהרת טרזין' חייבות לפעול ביתר שאת כדי לפצות את אחרוני ניצולי השואה ולאפשר להם לחיות את שנותיהם האחרונות בכבוד. בארה״ב חיה קהילת ניצולי השנייה בגודלה בעולם, אחרי ישראל".

פולין רכוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד