י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
יכולה להתמודד עם גידול נוסף

דו"ח ראשון של הברומטר: בירושלים מתקרבים ל'אי ספיקה'

דו"ח ראשון של צוות 'הברומטר הרפואי' אותו הקים הפרופ' גמזו מגלה שמערכת הבריאות מסוגלת להתמודד עם גידול נוסף במספר החולים, אך בירושלים מתקרבים לקצה יכולת הקיבולת • עוד בדו"ח: התרעה מפני מחסור בצוותים שיפעילו את מכשירי ה'אקמו', והמלצה לתוספת מיטות לאשפוזים בקהילה

דו"ח ראשון של הברומטר: בירושלים מתקרבים ל'אי ספיקה'
הדס פרוש, פלאש 90 צילום: הדס פרוש, פלאש 90

המערכת מסוגלת להתמודד. בינתיים: צוות "הברומטר הרפואי" שאותו הקים כצעד ראשון פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, כדי שיספק לו דיווח עדכני מהמצב בבתי החולים הגיש את הדו"ח הראשון. מהדו"ח עולה כי מערכת הבריאות מסוגלת עדיין להתמודד עם הגידול במספר החולים, גם הקשים, אך ישנן המלצות שיש ליישמן מייד במידה והתחלואה תעלה.

"בהינתן שתימשך העלייה המתונה בתחלואה הקשה והצורך לבצע ויסות עומסים, נראה כי בתי החולים יוכלו להכיל את התחלואה הנוכחית וכי קיימת גמישות במערכת", קובע הדו"ח המספק תמונת מבט לשבועיים הקרובים. עם זאת, הצוות מצביע על המצב בבתי החולים בירושלים, שם מתקרבים כבר לנקודת ה'אי ספיקה'.

דו"ח צוות הברומטר מתבסס על נתונים שוטפים מהשטח, כאשר תפקידו להתריע מבעוד מועד ולמנוע מצב שבו המערכת תגיע לקריסה. ואכן, הצוות מדווח כי "המצב באזור ירושלים הוא גבולי ומחייב נקיטת צעדים מיידים להקלת העומס על בתי החולים שבאזור". עם זאת, נראה שישנו עדין מרווח נשימה, גם בירושלים, שכן רק במידה ויצטרפו 30-40 חולים נוספים בירושלים, המערכת תגיע ל'אי ספיקה'. "הצטברות מהירה של 40-30 חולים קריטיים נוספים עלולה להביא את המערכת בירושלים ובמרכז הארץ לסף הספיקה", נכתב בדו"ח.הרחבת השירות במוקדים לרפואה דחופה, אשפוז בבית למקרים המתאימים לכך וכן ויסות יעיל יותר של העומסים.

הצוות הביע דאגה ממצבם של בתי החולים הקטנים, ביניהם "אסותא-אשדוד" ו"מעייני הישועה", שבהם מספר המחלקות הפנימיות ומספר מיטות טיפול נמרץ קטן ולכן הם מוגבלים מאוד ביכולת מתן הפתרונות ובגמישות הנדרשת לשם התמודדות עם אשפוז מטופלי הקורונה ועלולים להגיע למצב של שיתוק אם היקף התחלואה יעלה. "יש לשים דגש מיוחד על מרכזים רפואיים אלה ולהגביל ככל הניתן את הפניית המטופלים אליהם", נכתב בדו"ח.

כן הצביע הדו"ח על דאגת מחבריו מהשחיקה של הצוותים הסיעודיים הקשורים או מושפעים מהטיפול בחולי הקורונה. "הצוותים הסיעודיים במרבית בתי החולים עובדים תחת עומסים כבדים ובמיוחד במחלקות הקורונה. לאורך זמן שחיקה זו תפגע ביכולת העמידה של בתי החולים. בחלק מבתי החולים סימני השחיקה כבר ניכרים ויכולת העמידה שלהם, נפגעת".

עוד מתריע הדו"ח כי רבע מהמאושפזים בחלק מהמחלקות הם חולים גריאטריים, סיעודיים מורכבים או מונשמים כרוניים וכי יש צורך לפתוח עבורם מוסדות מתאימים. פרק בפני עצמו מתייחס לשיפור המצב בטיפול בקהילה, כאשר הצוות קובע כי יש להוסיף עוד 1,000 מיטות של אשפוז בקהילה – שיופעלו בידי קופות החולים, כך שהחולים לא ידרשו להגיע לבתי החולים.

בנוסף מתייחס הדו"ח באופן ספציפי לחולי קורונה המחוברים למכשירי אקמו: "חולים חיוביים מחוברים לאקמו דורשים ריכוז מאמץ סיעודי חריג. נדרשים כשבעה תקני סיעוד לטיפול בחולה אקמו חיובי אחד לעומת 3.5 תקנים עבור חולה מחובר לאקמו ללא קורונה. אלא שבכל המרכזים הרפואיים, מספר האחיות המוכשרות לטיפול באקמו מצומצם. ניהול הטיפול באקמו צריך שיהיה כמשאב לאומי, עם התייחסות של ויסות קפדני של חולים אלה בין המרכזים השונים".

קורונה רוני גמזו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד