י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הקרב על הבדיקות

60,000 ביום? עובדי המעבדות מאיימים במחאה

בעוד שר הבריאות אדלשטיין מודיע על הגדלת מספר הבדיקות היומיות וחתירה ליעד של 60,000 בדיקות ביום, עובדי המעבדות מאיימים בצעדי מחאה: "חייבים להגביר לחץ"

60,000 ביום? עובדי המעבדות מאיימים במחאה
מעבדה בבית החולים רמב''ם בחיפה צילום: Yossi Aloni/Flash90

הקרב עובר לחזית הרגישה ביותר: לצד הודעת הר"י לפיה הרופאים יודיעו על סכסוך, מאיימים גם עובדי המעבדות לצאת במחאה ולהשבית את המעבדות, דווקא ברגעים בהם פעילות המעבדות קריטית. ההודעה של עובדי המעבדות באה על רקע הודעתו של השר אדלשטיין לפיה בכוונתו להעלות את מספר הבדיקות ל60,000 ביום.

בימים האחרונים הצליחו עובדי המעבדות להגיע לתפוקה של קרוב ל30,000 ביום, כשזהו הרף שהציב רה"מ נתניהו מיד עם תחילת משבר הקורונה (לא מעט בזכות הצהרותיו של שר הביטחון דאז, נפתלי בנט, שהצביע על הגברת הבדיקות כיעד מרכזי במאבק נגד הנגיף). אך שר הבריאות אדלשטין הודיע שהוא לא מסתפק בכך ולדבריו הוא מבקש להכפיל את המספר, כך שהן יגיעו ל60,000 ביום.

לשם כך מבקש אדלשטין 'להפריט' את תחום הבדיקות, ובמקום להסתמך רק על מעבדות בתי החולים וקופות החולים, הוא מבקש לצאת למכרז לפתיחת שתי מעבדות פרטיות ייעודיות לקורונה, כאשר המטרה היא שכל אחת מהן תייצר יכולת של עד 10,000 בדיקות ביום עד ספטמבר. המכרז צפוי להסתיים בתוך שבוע.

צעד נוסף הוא סיום מו"מ עם מעבדת מיי הריטג' שהוקמה ביוזמה של משרד הבריאות והגדלת הקיבולת שלה ל-20 אלף בדיקות ביום. בנוסף, תוגדל הקיבולת של מעבדות קופות החולים ובתי החולים באמצעות רכש ציוד על ידי משרד הבריאות ליותר מ-30 אלף בדיקות. כצעד משלים, משרד הבריאות מקדם טכנולוגיות נוספות כגון pooling שיגדילו בצורה משמעותית אף יותר את יכולת המעבדות.

שר הבריאות אדלשטיין אמר הבוקר: "אני קורא לאזרחים - אם יש לכם סיבה להיבדק - אל תהססו! משרד הבריאות לא חוסך אמצעים ומשאבים בנושא ומוביל תכנית של מיליארדי שקלים כך שמערך הבדיקות לא יהווה חסם בטיפול במגיפה. באופן זה נגיע לפחות ל-60 אלף בדיקות ביום, ועם הטכנולוגיות הנוספות שאותן בוחנים אנשי המקצוע של המשרד, המספר יעלה אף יותר. זאת רק אחת הדרכים להתמודדות עם נגיף הקורונה בחורף. אנחנו צריכים גם את שיתוף הפעולה שלכם. ביחד ננצח".

אך הצעד לא עובר בשקט. עובדי המעבדות אינם מתכוונים להשלים עם המצב שבו לזירה נכנסות מעבדות נוספות, פרטיות, ושם קוראים שוב למשרדי הבריאות והאוצר לשפר תנאי העסקה ולגייס עוד כוח אדם למעבדות. "ההסכמים הקיבוציים של עובדי המעבדות נחותים לעומת חלק מהחוזים האישיים של העובדים החדשים, שנקלטים במעבדות. נחיתות ואפליה לרעה זו של הוותיקים עלולות להוביל להתפטרות המונית", אמרה יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים הביוכימאים ועובדי המעבדות. אסתר אדמון שכזכור מחתה בפני משרד הבריאות על עצם הכינוי של עובדי המעבדות כ'לבורנטים'. מקצועה שלדבריה כבר עבר מן העולם.

אדמון הודיעה כי למרות שהועבר מתווה לאוצר, "המשרד לא הגיב, בעוד שעובדי המעבדות חשים שעליהם להגביר לחץ מול הממשלה במירוץ נגד הזמן". לטענתה, עובדי המעבדות קורסים תחת העומס, הם עובדים 24/7 כשהם ניצבים בחוד החנית של המאבק נגד הקורונה. ולכן, "אין לנו ברירה, אלא להתחיל מחרתיים, ביום שלישי, בצעדי מחאה".

קורונה יולי אדלשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד