י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
המצב בישראל גרוע?

כך משחקת התקשורת במספרים של הקורונה

דיווחים דרמטיים היום מגלים כי "מספר החולים בישראל עבר את מספר החולים בשבדיה", וכמובן גם בסין. אך מה 'שכחו' להזכיר לנו בדיווחים בכלי התקשורת בישראל?

כך משחקת התקשורת במספרים של הקורונה
שוק מחנה יהודה השבוע, בצל הקורונה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

משחקים בנתונים: דיווחים דרמטיים שפורסמו היום בערוצי תקשורת מובילים בישראל, הציגו תמונה עגומה של מצב הקורונה. בדיווחים נאמר כי "מניין הישראלים שנדבקו בקורונה עלה ל82,465 – בכך עקפה ישראל את שבדיה שלא הטילה סגר, וידועה בשיטתה הפשרנית הנושא המלחמה בנגיף". אם לא די בכך, בדיווחים נטען כי "ישראל תעקוף מחר את מספר החולים בסין".

הנתונים אמנם מבהילים, אבל שימו לב: מה ששכחו לציין בפניכם, הוא שמספר החולים הפעילים עומד על קרוב ל25,000, מהם 388 במצב קשה – 105 מהם מונשמים. אך הנתון החשוב ביותר הוא מצב התמותה. עד כה נפטרו בישראל 594 חולי קורונה.

וזהו, בעצם, הנתון החשוב ביותר. אמנם, בשבדיה שלא הטילה סגר עמד מספר החולים 'רק' על כ80,000 (יתכן שהמספרים גבוהים יותר, משום שהמדינה לא ביצעה בדיקות בהיקפים שאותם עשתה ועושה מדינת ישראל). אך מספר המתים במדינה עומד על, שימו לב, לא פחות מ5,763. וזה, כשבישראל לא הגענו עדיין ל600 מתים. על מספר המתים בסין מיותר בכלל לדבר, מה גם שאיש בעולם לא מייחס אמינות לדיווחים אודות מספר המתים כתוצאה ממחלת הקורונה בסין.

כך שלפי כל הנתונים, מצב התמותה בארץ הוא הנמוך ביותר, יחסית למספר החולים, והוא עומד על 0.25%, זאת בניגוד לעולם שבו המדד עומד על 4-6% במדינות המתקדמות. ההסברים לכך נעוצים כמובן בכך שהאוכלוסיה בישראל נחשבת לצעירה יותר יחסית לאירופה, גם ההגבלות עשו את שלהן, וכן, גם למערכת הבריאות שנחשבת למשופרת יש בהחלט משקל.

בכל מקרה, לפני שהתקשורת מצביעה על העליה בתחלואה, עליה גבוהה באמת, שתתמקד במדד התמותה שהוא החשוב ביותר. ושבו, לפי כל פרמטר, ישראל מוכיחה עליונות שאין לה אח ורע. ולא שאין מה לבקר, בהחלט שיש, אבל נצפה שלפחות יתמקדו בנתונים האמיתיים.

קורונה שבדיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד