ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
לעת עתה הבחירות נמנעו

הושג הרוב להארכת מועד העברת התקציב; ביהדות התורה מתלבטים

נמצא הפתרון למניעת הבחירות המוקדמות, זאת לאחר שהליכוד וכחול לבן התחייבו לתמוך בחוק שיזמו חברי סיעת 'דרך ארץ' להארכת מועד העברת התקציב. בסיעת ש"ס הביעו תמיכה מיידית, לעומת יהדות התורה שעדיין שוקלת כיצד לנהוג | הקואליציה מתייצבת עד למשבר הבא

הושג הרוב להארכת מועד העברת התקציב; ביהדות התורה מתלבטים
צבי האוזר ויועז הנדל צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

בתוך המבוי הסתום אליו נקלעה המערכת הפוליטית, מעט אופטימיות נרשמת הערב, כאשר בליכוד הביעו הסכמה לתמוך בחוק שדוחה את העברת התקציב ב-100 ימים, ואם הוא יעבור הסיכויים להליכה לבחירות יתרחקו.

הצעת החוק מבקשת לדחות את מועד פיזור הכנסת במקרה של אי העברת התקציב, כאשר על פי החוק הנוכחי נותרו לממשלה עוד 14 יום להעבירו. על פי הצעת החוק החדשה אותה יזמו חברי סיעת 'דרך ארץ' השר יועז הנדל והח"כ צבי האוזר, יינתן צ'אנס של עוד 100 ימים נוספים להעביר את התקציב.

בסיעת 'דרך ארץ' מסרו הערב כי פנייתם הערב לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה לגייס את תמיכת הליכוד בקידום החוק לדחיית תקציב המדינה, עד קריאה שנייה ושלישית. אושרה ונתניהו התחייב לתמוך.

ב'דרך ארץ' מסרו הערב כי "צעד זה יאפשר לליכוד ולכחול לבן את הזמן, במקביל לקידום החוק, להגיע לפתרון כולל של כל המחלוקות ביניהם כדי להבטיח תפקוד שוטף של הממשלה ולמנוע בחירות. ראש הממשלה נתניהו נענה לבקשה ואנו מברכים על כל התקדמות בדרך לפתרון המשבר".

גם בסיעת ש"ס הודיעו הערב כי הם צפויים לתמוך בהצעה לדחיית מועד התקציב בתקווה שהדבר ידחה את הבחירות.

עם זאת, ב'יהדות התורה' עדיין מתלבטים, זאת מאחר וראשי הסיעה טענו בשבוע האחרון כי יש להביא תקציב באופו מיידי ולא משנה באיזה תקציב מדובר.

ב'כחול לבן' בירכו ומסרו: "כחול לבן מברכת את הליכוד על היענותו לשמירה על יציבותה הפוליטית והציבורית בישראל. כחול לבן תעשה כל שביכולתה כדי למנוע בחירות איומות מאזרחי ישראל בעיצומו של אחד המשברים החמורים בתולדות המדינה. נתמוך בתיקון החוק הקיים, בדרך שתאפשר תקציב לשיקום כלכלת ישראל. לאזרחי מדינת ישראל מגיע את הודאות והיציבות הטובה ביותר בעת הזו ולכך נמשיך לפעול".

שר התקשורת ויו"ר 'דרך ארץ' ח"כ יועז הנדל צייץ בתגובה על תמיכת הליכוד בחוק: "הצעת החוק תעלה ביום רביעי לקריאה טרומית במליאה, וזו התקדמות מבורכת. בחירות בעת הזו הן פגיעה אנושה באינטרס הלאומי ובציבור הישראלי. נעשה כל מאמץ כדי למנוע את טירוף הדעת שבהליכה לבחירות רביעיות בעיצומו של משבר כלכלי ובריאותי חסר תקדים".

בתוך כך, גורם בכיר בליכוד מבהיר הערב לכלי התקשורת כי "כפי שהבטיח, ראש הממשלה נתניהו עושה הכל כדי להימנע מבחירות ולהגיע לפתרון שיאפשר את המשך עבודת הממשלה ולקבל את ההחלטות הדרושות למאבק בקורונה ובראשן העברת תקציב של מיליארדים כסיוע לאזרחי ישראל".

לדבריו: "הליכוד מאמין בתקציב חד שנתי מיידי כדי לסייע לאזרחים ולעסקים לצאת מהמשבר. הסכמנו להיעתר לבקשת סיעת 'דרך ארץ' כדי לתת צ'אנס אחרון לפשרה. זה לא הזמן לפוליטיקה, זה הזמן לאחדות ולהילחם בקורונה וזה מה שראש הממשלה עושה".

לסיום אומר הגורם בליכוד: "אנחנו מצפים מכחול לבן להתמקד בעיקר - מלחמה בקורונה והעברת הכספים והמענקים לאזרחי ישראל - ולהימנע מגרירת מדינת ישראל לבחירות מיותרות. ראש הממשלה נתניהו ימשיך לפעול בכל החזיתות ומצפה מכל סיעות הבית להתגייס למאבק בקורונה ולא לזרוק הערות מהיציע. זה המאבק של כולנו וזה מה שאזרחי ישראל מצפים מאיתנו לעשות בעת הזאת".

כך או כך, משמעות 100 הימים הנוספים היא, שבתומם כבר נהיה בתוך 2021, כך שתקציב 2020 כבר לא יהיה רלוונטי. אולם במערכת הפוליטית מעריכים כי נתניהו ימצא בקרוב סיבה אחרת לפרק את הממשלה ולהשתחרר מהסכם הרוטציה עם בני גנץ.

תקציב המדינה דרך ארץ צבי האוזר יועז הנדל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד