ט' אדר ב' התשפ"ד
19.03.2024
החשש העולמי מהחורף

במרכז הידע מעריכים: תחלואת השפעת תהיה נמוכה, אך בגלל הריחוק החברתי

הדיווחים מחצי הכדור הדרומי על ירידת תחלואה השפעת אמנם מרגיעים, אך במרכז הידע הלאומי מעריכים כי הירידה מקורה בריחוק החברתי, ומה לעשות שבארץ אנו מקפידים פחות | השורה התחתונה היא שיש להיערך לקראת חורף שבו תהיה התפרצות של מחלת השפעת

במרכז הידע מעריכים: תחלואת השפעת תהיה נמוכה, אך בגלל הריחוק החברתי
אילוסטרציה צילום: unsplash

פחות תחלואה בשפעת בחצי הכדור הדרומי, אך האם מה שנכון באוסטרליה נכון גם לגבי ישראל? במרכז הידע הלאומי הציגו היום את תרחיש האימים ממנו חוששת מערכת הבריאות בישראל, והיא של התפרצות מחלת השפעת לצד הקורונה עם בוא עונת החורף. ולמרות שהמסרים המגיעים מחצי הכדור הדרומי מרגיעים יחסית (התחלואה בשפעת שם נמוכה על אף שהחורף החל), במרכז הידע הלאומי סבורים שאין מה להקיש מאוסטרליה לישראל. הסיבה: בארץ אנו מקפידים פחות על כללי הריחוק.

עד לפני זמן קצר, חששו בישראל מפני תרחיש שבו בחורף תשתולל השפעת לצד הקורונה, מה שיביא את מערכת הבריאות לקריסה מוחלטת. אך בימים האחרונים פורסמה צפירת הרגעה, לאור הדיווחים שמגיעים מחצי הכדור הדרומי שם החלה עונת החורף, ומתברר שתחלואת השפעת נמוכה שם. "תחזית האימים התמוססה", אמרו גורמים בישראל.

אבל מתברר שהשמחה היתה מוקדמת. דו"ח חדש שפרסם היום מרכז המידע והידע הלאומי של אמ"ן, מצביע אמנם על ירידה בתחלואת השפעת לעומת השנים הקודמות, אך הוא מציין כי הדבר אירע רק  במדינות שהיתה בהן הקפדה משמעותית על ריחוק חברתי, היגיינה ולבישת מסיכות. בנוסף, הם מזכירים כי באותן מדינות, אוסטרליה וניו זילנד, עודדו את הציבור להתחסן נגד שפעת והציבור אכן נענה לכך.

זאת ועוד, לדברי מחברי הדו"ח, "העובדה שסגרי הקורונה הוכרזו עם תחילת החורף בחלק זה של העולם וממילא היתה חשיפה קטנה יותר של הציבור למפגשים גדולים וכך נבלמה גם מגיפת הקורונה ועל הדרך גם מגיפת השפעת". לאותם סגרים היתה השפעה הן על ירידה בתחלואת השפעת, והן על ירידה בהתפרצות נגיף ה-RSV.

בארץ, לעומת זאת, אנו מקפידים פחות על כללי הריחוק החברתי, והסגר, לפחות כפי שנראה כעת, אינו עומד להתממש. מסיבה זו, כדי למנוע התפרצות כפולה, ממליצים מומחי המרכז על "הקפדה על חיסון הציבור לשפעת תוך הגדלת מספר החיסונים והגדרת יעדים לחיסון האוכלוסייה בדגש על קבוצות בסיכון וקבוצות עם פוטנציאל הדבקה גבוה".

לשם כך מומלץ על הקמת מתחמי "התחסן וסע" שבהם יתחסנו נגד שפעת, לצד הרחבת מערך בדיקות הקורונה והיערכות לעומס מוגבר על מערכי החקירות האפידמיולוגיות, הסברה נרחבת באוכלוסייה ותרגול רחב של מערכת הבריאות לתרחישי קצה.

"לפי שעה", נכתב, "לא ניתן להסתמך על ירידת תחלואת השפעת בחצי הכדור הדרומי (במרץ-יולי), ככזו שתנבא את התחלואה בישראל בחורף הקרוב. בשלב זה, צעדי הריחוק החברתי בישראל מתוכננים להיות מחמירים פחות – לדוגמה: פעילות מערכת החינוך, הקלות בהגבלת התקהלויות. יתר על כן, לא ניתן לחזות מה תהיה מידת ההקפדה הציבורית על עטיית מסיכות ועל כללי ההיגיינה".

השורה התחתונה היא שיש להיערך לקראת חורף שבו תהיה התפרצות של מחלת השפעת, ולנסות להיערך לכך ככל האפשר מבחינת מערכת הבריאות. בנוסף, יש להקפיד ככל האפשר על כללי הריחוק החברתי שכפי שנראה, פרט לכך שהם מונעים את תחלואת הקורונה, הם מונעים או לפחות מצמצמים את תחלואת השפעת.

קורונה שפעת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }} | {{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }} | {{ reply.date_parsed }}
טען עוד