י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מצילים או מנצלים?

פולין חנכה פארק לזכר מצילי היהודים בשואה

לאחר ש'לכלך' על היהודים בתחנת הרדיו שלו, הכומר מנסה לשנות את הנרטיב • בשבת נחנך הפארק "Park Rydzyka", הנושא את שמו של הכומר המשפיע ביותר בפולין ובו מצוינים שמותיהם של ארבעים אלף איש, שלטענת ממשלת פולין הצילו יהודים בשואה

פולין חנכה פארק לזכר מצילי היהודים בשואה
הפארק לזכר הפולנים מצילי היהודים צילום: אתר הבית של העיר טורון

בעיר טורון, בה מתגורר הכומר תאודוש ריידזיק, איש הדת המשפיע ביותר בפולין, ובעליו של רדיו 'מריה', תחנת הרדיו שנזקפו לה "אמרי שפר" בגנות העם היהודי, חנכו בשבת פארק לזכרם של 40 אלף פולנים שלפי הצהרת פולין הצילו יהודים.

כידוע, ארגון 'יד ושם' ומדינת ישראל מכירה ב-7000 פולנים שהצילו יהודים במהלך השואה, אולם ממשלת פולין טוענת כי עשרות אלפי פולנים הצילו יהודים ולא דיווחו על כך שמא יבולע להם.

בשנים האחרונות, התקיים קמפיין מאסיבי ביותר בשיתוף רדיו 'מריה' של הכומר ריידזיק, הקמפיין קרא לכל מי שמכיר פולני שהציל יהודים, לדווח על כך לתחנת הרדיו.

לאורך השנים נאספו כ-40 אלף שמות של פולנים שאין כל הוכחה כי הצילו יהודים. מתנגדיו של הכומר תאודוש ריידזיק טוענים כי פולנים רבים הצהירו כי הצילו יהודים מכיוון שסברו כי יזכו להטבות כפי שחסידי אומות העולם מקבלים ממדינת ישראל ויד ושם, אולם עד כה, מלבד מכתב תודה, הם לא קיבלו דבר.

בשנה שעברה, התקיים אירוע מפואר רב משתתפים בטורון, בו לקחו חלק גם נציגים מישראל, שבאו לחנוכת קתדרלה על שמם של חסידי אומות העולם "החדשים".

מארגן האירוע הוא יח"צן מקומי שניהל את מערכת יחסי הציבור של האירוע כדי שתהיה הכרה מטעמה של מדינת ישראל, אולם קומץ של ישראלים הגיע לאירוע זה למרות קמפיין אגרסיבי להביא כמה שיותר חברי כנסת ושרים.

סיפור הקמת הקתדרלה התפרסם ב'חדשות 12' בכתבה של העיתונאי והמגיש דני קושמרו, שחשף את הנעשה מאחורי הקלעים של האירועים והקמת הקתדרלה.

היח"צן, חבר לכומר ריידזיק ובמימון של מיליוני אירו שהתקבלו מממשלת פולין והאיחוד האירופי, הוקמה הקתדלה.

בשבת נחנך הפארק, הנושא את שמו של הכומר ריידזיק "Park Rydzyka" ושם מצוינים שמותיהם של ארבעים אלף איש, שלטענת ממשלת פולין הצילו יהודים בשואה. פעולות אלו הם חלק קטן ממאמציה של פולין לשנות את נרטיב השואה כדי להציג את העם הפולני כקרבן השואה, בניגוד לעובדות הברורות כי מטרת הנאצים היתה השמדת העם היהודי.

בפולין מנסים להציג זאת אחרת בטענה כי הפולנים הם אלו שסבלו מהשואה ולכן הם ראויים לפיצויים על נזקי השואה, כשם שמדינת ישראל קיבלה במסגרת הסכם השילומים.

יצוין כי מתוקף 'חוק יד ושם' רק ממשלת ישראל ו'יד ושם' היחידים שיכולים להכיר בחסידי אומות העולם. למרות זאת, נעשו מספר פעמים ניסיונות מצידה של ממשלת פולין, להקים מכון להכרה בחסידי אומות עולם משלהם, מה שזכה להתנגדות חובקת עולם מצידם של כל הממשלות בעולם.

באירוע השתתפו ראש ממשלת פולין מתאוש מורבייצקי, שר התרבות פיוטר גלינסקי, מנהיג מפלגת השלטון ירוסלב קצ'ינסקי, שרים, סגני שרים והכומר ריידזיק.

 

פולין ממשלת פולין חסידי אומות העולם יהודים בשואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד