1. עמוד הבית
  2. חדשות
  3. אקטואליה

הנער מתחנן • ח"כ מלכיאלי במכתב חריף: "בכיה לדורות" • צפו

הקורונה והחוסר במסגרות, הביאה אלפי נערים חרדים לסכנת הידרדרות לרחוב, אל הנתונים מצטרפת הידיעה על הקשיים הנערמים מצד משרד החינוך על העמותות השונות המטפלות בנושא הנוער החרדי • הנער בן ה-16 בפניה נוגעת ללב לפוליטיקאים "העבירו את התקציב לתוכנית היל"ה"

יענקי פרבר, כ' אב תש"פ 10/08/2020 09:41

נוער בסיכון נערים בתוכנית היל"ה נערים בתוכנית היל"ה צילום: באדיבות המצלם

מצוקת ה'נושרים': כפי שפורסם אמש כאן ב'בחדרי' משבר הקורונה הביא איתו התמודדויות רבות לנער החרדי, ורבים מצאו את עצמם בתקופה האחרונה, פורקים מעליהם אט אט את כל מה שהושקע בהם במשך השנים.

אל הנתונים המדאיגים הללו מצטרפת כעת ההודעה המעשית של משרד החינוך על סגירת כלל היחידות לקידום נוער בארץ. בשבוע שעבר הודיע משרד החינוך לחברה למתנ"סים המתפעלת את אותם יחידות לקידום נוער, כי אין תקציב לתכניות לנוער בסיכון ולנוער נושר. ובעקבות כך יצאו מכתבי פיטורים לכל עובדי תכנית היל"ה (השלמת יסוד ולימודי השכלה) שפועלת להשאיר במערכת החינוך נוער בסיכון. דבר זה יוביל למצב בו 8,000 תלמידים שנשרו מבית הספר לא יפתחו את השנה ויישארו ברחוב.

יוסף ריס נער בן-16 בן למשפחה חרדית מבני ברק, פונה לפוליטיקאים ומתחנן, "תעבירו את התקציב לתוכנית היל"ה, יש כאן כמעט 10000 בני נוער מכל המגזרים שיזרקו לרחוב. אל תגזלו את האופציה היחידה לעתיד שלנו".

כמו כן, ח"כ מיכאל מלכיאלי מסיעת ש"ס שלח מכתב חריף לשר החינוך יואב גלנט, ובו הפציר מלכיאלי מהשר לוודא כי תוכנית היל"ה לא תיסגר בגלל חוסר תקציב.

במכתב כותב מלכיאלי: "הנני פונה אליך בפניה נרגשת בנושא חשוב וכאוב זה. תכנית היל"ה (השלמת יסוד ולימודי השכלה) מטעם משרד החינוך, ייעודה, מתן מענה לתלמידים אשר נשרו ממסגרות הלימוד בעקבות מצב סוציאלי, בעיות רווחה, ועוד. התכנית, אשר משלבת מענה לימודי לצד מענה טיפולי, ומתמקדת בטיפול הבסיסי ביותר ובעיקר באוכלוסיות מרקע סוציו אקונומי לא קל, בדרך כלל הינה המוצא האחרון לתלמיד ובכוחה לתת את הטון לשבט או לחסד".

מלכיאלי הוסיף: "כעת, אנו מתבשרים בצער, כי תקציב התכנית הוקפא מאחר ולא אושר תקציב המדינה, והחל הליך פיטורין למורי התכנית, היינו – שלושה שבועות טרם פתיחת שנת הלימודים – כ-8,000 תלמידים, רובם בסיכון, עלולים למצוא את עצמם ללא מסגרת, ובמילים פשוטות יותר- ברחוב!".

המכתב ששלח מלכיאלי

"המצב, בו האוכלוסייה המוחלשת והשקופה, ראשונה לשלם מחיר יקר כואב ובלתי הפיך, בלתי נסבל! כך בעניין זה, וכך בעניין תכנית 'רעים' לנוער הנמצא על הספקטרום האוטיסטי, אשר עתידה דומה". כותב מלכיאלי.

בהמשך המכתב מפרט חה"כ, "המדובר, בנוער מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית, מכלל האוכלוסיות, אשר לולא תכנית זו עתידם או יותר נכון אי עתידם ברור, סגירת מסגרת חשובה זו תהיה בכיה לדורות, ובהעדרה לא נוכל לומר ידינו לא שפכו את הדם הזה".

מלכיאלי מסיים את המכתב: "הנני פונה אליך בכל לב, השאר עתידם של נוער מיוחד זה מחוץ לכל שיקול, ובשר להם על המשך התכנית כסדרה, למענם ולמעננו, ותבוא על הברכה. לפועלך המהיר אודה".

כזכור כפי שדווח אמש ב'בחדרי' אנשי חינוך רבים שמתעסקים עם הנוער הנושר במגזר החרדי והדתי אומרים כי משבר הקורונה גורם גם לשבר גדול מאוד אצל נערים ונערות מבתים חרדיים ודתיים ואחוז הנשירה בתקופה הזו גדל בצורה דרמטית.

אל הנתונים המדאיגים הללו מצטרפת כעת ההודעה המעשית של משרד החינוך על סגירת כלל היחידות לקידום נוער בארץ. בשבוע שעבר הודיע משרד החינוך לחברה למתנ"סים המתפעלת את אותם יחידות לקידום נוער, כי אין תקציב לתכניות לנוער בסיכון ולנוער נושר. ובעקבות כך יצאו מכתבי פיטורים לכל עובדי תכנית היל"ה (השלמת יסוד ולימודי השכלה) שפועלת להשאיר במערכת החינוך נוער בסיכון. דבר זה יוביל למצב בו 8,000 תלמידים שנשרו מבית הספר לא יפתחו את השנה ויישארו ברחוב.

אותם נערים ונערות בסיכון שנשרו ממסגרות לימוד פורמליות משולבים בתכניות היל"ה ב-140 יחידות לקידום נוער ברחבי הארץ, במוסדות שיקומיים ובמוסדות חסות הנוער, מתוכם מעל 1000 נערים ונערות מהמגזר החרדי שלומדים במרכזים נפרדים בכל רחבי הארץ, אלעד, תל אביב, ירושלים. פתח תקווה, ביתר, מודיעין עילית, צפת ועוד.

לאותם נערים ונערות זו המסגרת האחרונה שלהם, בה הם לומדים ומשלימים בגרויות יחידות אלו מהוות מסגרת אחרונה לפני יציאתם לרחוב ממש.





הוסף תגובה

תגובות

אין לשלוח תגובה הכוללות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
  1. פעם הבאה לפני שאתם עושים צעדים מטורפים עם בכיה לדורות, תתיעצו על הבעלזער שיש לו ניסיון יותר מכל המזרח בעולם היהודי היום, של 50 שנות הנהגה, ולא תצטרכו לבכות לדורות  (ל”ת)

    בעלזער גאה

  2. המפלגות החרדיות הם אסון למדינה  


  3. צריך לדעת להאהיב את הישיבה על התלמידים, כי אז לא תהיה נשירה.  

    שריר

;