י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
בניגוד לעמדת ה'ברומטר'

דו"ח מדאיג: בתי החולים מתקרבים לנקודת ה'אי ספיקה'

אתמול פורסם דו"ח צוות ה'ברומטר' שמינה הפרופ' גמזו והוא קובע כי לביה"ח ישנה עדיין יכולת לטפל בחולים. אך דו"ח שפורסם היום בידי צוות מומחים מהאונ' העברית קובע כי מספר החולים עשוי לגדול – והמערכת לא תוכל לספק מענה

דו"ח מדאיג: בתי החולים מתקרבים לנקודת ה'אי ספיקה'
מחלקת הקורונה באיכילוב צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

מתקרבים לקצה הסיבולת? לאחר שאתמול פורסם דו"ח צוות ה'ברומטר' שאותו מינה הפרופ' גמזו, והוא קובע כי למרות שמחלקות הקורונה הולכות ומתמלאות עדיין לבתי החולים ישנה יכולת לטפל בחולים וכי נקודת ה'אי ספיקה' רחוקה עדיין, פורסם היום דו"ח נוסף, הפעם של צוות מומחים מהאוניברסיטה העברית, שמספק תחזית עגומה יותר. לפי הדו"ח, בתי החולים בהחלט קרובים לנקודת ה'אי ספיקה'.

תרחיש האימים של מערכת הבריאות הישראלית, הוא הגעה למצב שהתרחש בין היתר במחוז לומברדיה שבאיטליה, שם קרסה המערכת הרפואית לאחר שהוצפה בחולי קורונה, כשכתוצאה מכך לא התאפשר לצוות לטפל כלל בחולים והמערכת שותקה. בישראל חוששים מאד ממצב שבו תרחיש הבלהות הזה יתממש, ומסיבה זו מינה הפרופ' גמזו, מיד עם היכנסו לתפקידו כ'ממונה הקורונה', את צוות ה'ברומטר' שמטרתו להיות עם היד על הדופק ולספק מידע עדכני על מצב מוכנות בתי החולים.

הצוות, כאמור, פרסם את הדו"ח הראשון שלו אתמול, והוא קבע כי נקודת ה'אי ספיקה' של מערכת הבריאות רחוקה בשלב זה (למעט בתי החולים בירושלים, שם המחקות כבר עולות על גדותיהן). אך דו"ח אחר שנערך בידי צוות מומחים מהאוניברסיטה העברית, ואשר נחשף היום בידי כתבת הבריאות רוני לינדר-גנץ ב'דה מרקר', מציג תמונה שונה. מהדו"ח עולה כי צפויה עליה משמעותית בשבועיים הקרובים במספר החולים הקשים, ועליה זו "מקרבת את בתי החולים בישראל לאי ספיקה".

על פי המודל שהציג הצוות, מקדם ההדבקה עולה כעת שוב על R1 – כלומר, שכל חולה מדביק בממוצע יותר מאדם אחד. לפי הדו"ח יש לצפות לתוספת של 200 מתים מקורונה בשבועות הקרובים, וכן לתוספת של חולים קשים. המסקנה העולה מהדו"ח הוא שיש לנקוט בצעדים קשים של אכיפה במטרה למנוע את העליה בתחלואה, כולל גם באפשרות של סגר. בנוסף, נכתב שיש לפעול "להגברת האכיפה על התקהלויות וחבישת מסיכות במקומות סגורים".

בדו"ח נכתב כי "לאחר יציבות שחלה בשבוע שעבר, בימים האחרונים (9-7 באוגוסט) היתה קפיצה משמעותית בכ-100 חולים במצב בינוני וקשה. במקביל לעלייה זו, יש האטה מסוימת במספר הנדבקים המזוהים החדשים. המסקנה: זמן האשפוז של חולים קשים התארך, ובהתאם יש ירידה מסוימת בתמותה".

הדו"ח אינו מציג הסברים אפשריים למקור התחלואה המחודש, אך מרמז על כך שישנם כאלו שככל הנראה אינם טורחים להיבדק, כשיותר מרמז דק מופנה לעבר הציבור הדתי. הצוות ממליץ "לעקוב בימים הקרובים אחרי השפעות אפשריות של אירועים דתיים, במיקוד בפילוג הגיאוגרפי של הנדבקים, לבצע גזירה דיפרנציאלית של מקורות התחלואה ולטפל בהתפרצויות עתידיות".

קורונה אוניברסיטה עברית רוני גמזו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד