י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

שהחרדים יספגו גם את 'גזי החממה'

10,000 משפחות בחריש ישאפו את העשן ממפעלי הפלשתינים • מהי 'מורשת הקרב' הצה"לית למלחמה ב'הסדר'? • ומה ההפתעה שמכינים המתנחלים לצמצם את נזק ההקפאה? • טורו של יצחק נחשוני

צילום אילוסטרציה: פלאש90
צילום אילוסטרציה: פלאש90



חנוכה בקופנהגן וחנוקה בחריש

שחר זהוב כצבע התפוז, עלה מחלוננו הבוקר. לרגע חשבנו כי התעוררנו בקופנהגן, אבל מסתבר שלא. השם קופנהגן אמנם נזרק לעברנו מכל כותרת ותדר, אבל המציאות אליה קמנו גם היום היתה אותה הישראלית הטיפוסית, היום יומית.

החור באוזון כאילו התמקד לו מעלינו, ומרגיש כל-כך טוב בחום הטבעי שלו, עד שהוא מסרב לזוז משם ולהשפיע גם על אזורים אחרים. כדור הארץ אמנם מתחמם ממנו, אבל מרכז פליטת 'גזי החממה' מתגלה בכל יום מחדש ממש מעל לראשנו.

איזה כבוד, גם בעניין זה אנחנו ה'עם הנבחר'...

פלא, שמבקר המדינה לינדנשטראוס, כל-כך כועס על שישראל לא עשתה דבר למנוע את ה'התחממות' הרעילה הזו בעשור האחרון?

בצירוף מקרים נדיר, פרסם אמש המבקר, בדיוק ערב ועידת האקלים הבינלאומית הנפתחת היום בקופנהגן שבדנמרק, דו"ח חמור ביותר הקובע שישראל נכשלה בהתמודדות עם גזי החממה. כשמדובר במדינה שהמציאה את מושג ה'הקפאה', וכמו הרבה דברים אחרים, היא שהנחילה אותו לעולם, המחדל חמור פי כמה. ראוי להעניש בגינו את ראש הממשלה בנימין נתניהו לפחות בשלילת הזכות ממנו ומהמשלחת הישראלית, לצאת לדנמרק ולהשתתף בוועידה החשובה על האקלים העולמי, הנפתחת שם היום ותמשך שבועיים.

רק לראשי מדינות שהוכיחו את תרומתם לניטור הפליטות החונקות את העולם, דוגמת נשיא איראן למשל, יש סיבה טובה להופיע בוועידה העולמית לאקלים. ראש מדינה רשלנית, שפליטות ראשיה הן מהידועות ושגזי החממות הפוליטיות והאחרות שלה מרעילים את בארותיה מדי יום, אינו יכול להיות 'מחותן' ראשי בוועידה הבאה להציל את כדור הארץ ממש מההשפעות השליליות האלה.

הפחד ממבקר המדינה שנפל על נתניהו, הוא שעיכב עד הבוקר את 'בריחתו' יחד עם המשלחת הישראלית הרחבה, מ'ההתחממות' הפנימית נגדו בישראל, לוועידה בדנמרק. עלויות הטיסה והשהיה בקופנהגן, בשבועיים האלה של הוועידה, הן גבוהות מאוד, ולאור הסערה הציבורית שקמה בעקבות נסיעתו של אהוד ברק לסלון האווירי בפאריז, ביבי נרתע.

אלא שבעוד הספק האם יצליחו להוזיל את המחיר עדיין לא הוכרע והוא נבדק , שלף מבקר המדינה במפתיע, בצירוף מקרים נדיר עם מועד הוועידה, את הדו"ח שלו, וראש הממשלה ובפמלייתו נקלעו לספק-ספקא... האם לנסוע בכל זאת לדיונים התיאורטיים בהתחממות כדור הארץ, או להישאר בתוך קלחת הגזים והפליטות של ההתחממות בזירה המקומית - בתוך הליכוד, בהתיישבות ביהודה ושומרון, בסערות שאליהן הכניס את עצמו בהחלטת ההקפאה?

מה, בעצם, יכלה מדינת ישראל לעשות כדי לעצור את ההשפעה השלילית של פליטת גזי החממה המסוכנים הנפלטים כאן ולא עשתה? מה רוצה ממנה מבקר המדינה לינדנשטראוס?

מסתבר שפליטת גזי חממה כתוצאה מהתחממות כדור הארץ, או מכל סיבה אחרת, אינה גזירה משמים ובהחלט ניתן להתמודד עמה.

בידי מי הפתרון? לא תאמינו, גם הפעם - בידי הציבור החרדי, לובש השחורים... רק הוא, כך יש מי שסבור כאן, יכול להתמודד עם הבעיה הקשה והמסוכנת הזו, לא רק בעזרת תפילות, אלא שכנראה מלבושי השחורים הם שאמורים לספוג את רעלי הפליטות טוב יותר מכל דבר אחר.

שוב ישראל והראש היהודי ממציא לנו פטנטים.

גם אתמול, בישיבת הנהלת המרכז הארצי של אגודת ישראל, שאגב, בטאה ברבגוניות משתתפיה שבאו מכל הסיעות ומכל הפלגים, כי לפחות במה שנוגע למצוקת הדיור הקשה האחריות, אכן, מחייבת, הציג שר השיכון אריאל אטיאס את 'חריש' כברירת המחדל המעשית הכמעט יחידה, להקמת 10 אלפים יחידות דיור לציבור החרדי במחיר נמוך.

בדיווח המתפרסם היום ב'המודיע' על הדיונים בישיבה הוא מצוטט כמי שאמר: "גם אם לא כל-כך מתלהבים מהמקום, זה פתרון למחיר זול. הקרקע תעלה כמעט אפס. אלפיים שקל זה אפס. הטופוגרפיה לא קשה, ועלויות הפיתוח הן כשבעים אלף שקל. מאחר ומדובר באזור עדיפות לאומית א' המחיר הוא 50 אחוז".

ב'המבשר' ה'פיתוי' אפילו חזק ומשמעותי יותר: "שר השיכון ציין כי לפי המסתמן העיר החרדית 'חריש' היא הפתרון המעשי לציבור החרדי לרכישת דירות לציבור החרדי במחירים מוזלים....השר ציין כי הוא מקווה שבדיונים המתקדמים בוועדות התכנון המיוחדות לעיר חריש, יצאו במהלך שנת 2010 כ-10 אלפים יחידות דיור לשיווק מסיבי, דבר שייתן גם תנופה רבתית להוזלה כללית במחירי הדירות לציבור החרדי".

מה ששר השיכון המכובד לא גילה לשומעיו גם בהזדמנות הזו הוא שמלבד חסרונותיו האחרים של המקום, בעיקר בשל קרבתו לאוכלוסיה הערבית העוינת, הפך 'חריש' לאחרונה לאתר הקליטה הלאומי לגזי חממה מסוכנים הנפלטים לכיוונו, אולי בזדון, ממפעלי הפלשתינים שמעבר לקו הירוק.

אתר mynet והעיתון 'קיבוץ' מדווחים ממש במקביל לדיווחים הרבים סביב ועידת האקלים בקופנהגן, כי הפחמיות מהשטחים חונקות לאחרונה את האזור כולו. עשן כבד אופף מדי לילה את ישובי הסביבה וגורם להם לבעיות נשימה ולתחלואה.

הכתבת, שובל גבע, מספרת: "מטרד העשן והריח גורם לבעיות נשימה כה קשות, עד כי התושבים נאלצים לעזוב את בתיהם שבאזור ולבלות לילות וסופי שבוע במקומות אחרים. פעמים רבות, לא ניתן לרדת בבוקר לעמק, לנוכח העשן הסמיך שעדיין רובץ על הקרקע. בעיות נשימה וקשיי שינה קשים התגלו אצל ילדים. תושבים מהישוב הדתי מצפה-אילן הסמוך לחריש ציינו שתעשיית הפחמים הכפילה את עצמה בתקופות האחרונות".

עכשיו אתם מבינים עד כמה מבקר המדינה לינדנשטראוס צודק? עשור שלם עומד היישוב 'חריש' ריק וכמעט שמם, כמו עיר רפאים, ושום דבר לא נעשה כדי להציב שם את ה'קולטים' המתאימים ביותר לספוג את גזי החממה הרעילים. רק היום נזכרים לשדל את הציבור החרדי לובש השחורים לישב את המקום אפוף פליטות העשן, כדי שיספוג את החומרים המסוכנים. מחדל של ממש.

'חריש' כבר חנוקה 'בילד-אין' והרבה לפני שהיא תחנק, אם בכלל, מצפיפות האוכלוסין של הציבור החרדי שיימשך אליה...

פוחד מדתיים יותר מאשר מערבים. אלעזר שטרן. צילום: יצחק לב אריצילום: פוחד מדתיים יותר מאשר מערבים. אלעזר שטרן. צילום: יצחק לב ארי
פוחד מדתיים יותר מאשר מערבים. אלעזר שטרן. צילום: יצחק לב ארי


פוחדים מדתיים יותר מערבים

תמיד ידענו ש'שק החבטות' שבו טמון הציבור שומר התורה והמצוות בישראל, קשור כל-כך טוב, שהוא אינו מאפשר למכים בו להבחין בצבע הכיפה או בסוג הכובע שעל ראש החבוט.

אבל לא האמנו שגם ב'קיטבג החבטות' הצבאי, זה עם הבד הקשוח, נמצא בסופו של דבר את תלמידי ישיבות ההסדר, דור הכיפות הסרוגות, שתורתם אינה כל אומנותם, והם מחלקים עיתותיהם בין בית המדרש לשדות האימונים והקרב.

והנה, כדרכם של מוריקי ה'קיטבגים', הופך אותם צה"ל לאחרונה עם הפתח למטה, כאילו היו בקבוקי 'קטשופ', ומתוכם נפלטים חבולים תלמידי ישיבות ההסדר, כשהם אחוזים עדיין ב'ממלכתיות', כאילו היא עוגן מבטחים, ולא נתלשה כבר מזמן מהמזח ומן החוף.

העליהום המתפרץ היום בתקשורת נגד ישיבות ההסדר, הוא אקסיומי. חבל על המאמץ שמושקע למצוא לו הסברים, בשלטים שנתלו לפני יותר משבועיים, ב'סרבנות' שאינה קיימת, או בהכנה לקראת הפגישה שעומד לקיים מחר שר הבטחון אהוד ברק עם ראשי ישיבות ההסדר.

'הר הקללה' שהציבה היום העיתונות מול ישיבת 'הר הברכה', שבראשה עומד הרב אליעזר מלמד, מלמד כי גם שערי ברזל עם עמדות שמירה מצבע הירוק והידידותי של המדים הצבאיים, אין שום ערובה שהלובשים אותם הם אחים, אם גם אחים לנשק.

מי ששמע הבוקר את אלוף פיקוד המרכז, אבי מזרחי, ב'הברקה' שנשמעה מתוך הקלטה פירטית, אומר ש'הסדר' הכלול במונח 'ישיבות ההסדר' הוא מושג של הדדיות, אינו מבין מהי משמעותו של 'איום מוסווה'. מסתבר שגם מדי הא' המגוהצים והמעומלנים של קצין בכיר, של אומר הדברים, יכולים להיות מדי הסוואה. לא בטוח שאלוף מזרחי מבקש ליישם את התובענה שלו ש'הסדר' הוא דו צדדי, גם כשמדובר בהסדרים עם הפלשתינים, ובאותה מידת נחרצות כפי שידע להעביר את המסר לישיבות ההסדר.

את השינוי הדרסטי בגישת צה"ל לישיבות ההסדר ולדתיים בכלל, הנהיג מי שהיה קצין חינוך ראשי, אלוף (מיל.) אלעזר שטרן. העובדה שהוא חובש כיפה, הקלה על צה"ל את המשימה והוא הוצב בראש הכח המסתער על העניין הדתי, שבעבר היה צה"ל סמל ודוגמא לכיבודו. לא רק ישיבות ההסדר היו בעיניו לצנינים, גם נושאים ערכיים אחרים, כמו סמכות ה'גיור' ועוד. הוא ניפץ את כל המוסכמות והמושכלות שעמדו בדרכו.

שטרן, כבר השתחרר לפני מספר חודשים מצה"ל, אך יותר מכל קצין בכיר אחר, שנעלם באחת מהמפה ומהתודעה, דווקא משום שהוא גילה 'פייטריות' ונכנס לשדה המוקשים המסוכן שאחרים נמנעו מלהתקרב אליו, הוא הטביע את רישומו והשאיר 'מורשת קרב' אידיאולוגית לממשיכיו. לסנוט בישיבות ההסדר נותרה המשימה ראשונה.

בימים אלה פרסם אלעזר שטרן ספר בהוצאת 'ידיעות אחרונות' - "משא כומתה" הוא קרא לו - ולא רק על שם מה שרבץ תחתיו. כחלק ממסע היחצ"נות לספר, התפרסמה עליו כתבה ארוכה במוסף 7 ימים של 'ידיעות אחרונות', בלא שצויין לרוכשי העיתון, כי הם אמורים להיחשף למדור פרסומי שכזה ב'עיתון של המדינה' .

מהכתבה ניתן להבין איזו אדמה חרוכה הותיר אחריו עוד בצה"ל, מלבד ביחסים עם ישיבות ההסדר. הנה כמה דוגמאות:

1. הוא הכשיר כתיבת ספר תורה לזכרו של אורי, בנו של הסופר דוד גרוסמן, בנוכחות 'רבה' רפורמית, ואת הכנסתו לבית כנסת שאינו אורטודוקסי.

2. על הפרוכת של ספר התורה נכתב שיר של המשוררת רחל במקום פסוק כמקובל.

3. מאז שהיה מעורב בהתנתקות והציונות הדתית הוא מעיד על עצמו: "הפסקתי להושיט יד לחובשי כיפה".

4. על הציונות הדתית: "נהייתי אצלם אויב העם. הם הרשו לעצמם להתנהג איתי כך כי הם הרגישו שהם שלחו אותי, כאילו אני עובד אצלם. הם שכחו שאני עובד אצל המדינה"...

5. "אני סבור שהורים רבים משכנעים את הבנים שלהם לבחור במסלולי הסדר, גם משום ששם הם יותר מוגנים.חיילי ההסדר מתגייסים ל-16 חודשים, מהם עשרה חודשי הכשרה. יוצא שהם רק חצי שנה בפעילות מבצעית , לעומת 26 חודשים לחייל מהשורה".

6. "נח לאם העבריה שהבן שלה יישב בישיבה ולא במקומות מסוכנים"...

7. "אני מאוד לא נהנה ממחיצות שיש היום בבר מצוות ובחתונות".

8. "ההתחרדות בירושלים חמורה מאוד, היא לא רק בעיה של החרדים".

והמשפט האומר הכל: "אני פוחד יותר מדתיים מאשר מערבים ישראלים".

מסתבר שלא רק הוא, כל צה"ל של היום כך.

יחזרו לתמיד? חיילים בקבר יוסף. צילום: יעקב נחומיצילום: יחזרו לתמיד? חיילים בקבר יוסף. צילום: יעקב נחומי
יחזרו לתמיד? חיילים בקבר יוסף. צילום: יעקב נחומי


מטים 'שכם' למאבק

שלא תגידו שלא ידעתם ראשונים: מזג האוויר אולי ישבש את התוכניות להעביר את פעולות המחאה נגד ה'הקפאה' למסלול של הפגנות וחסימת כבישים וצמתים, אבל את ההפתעה שמכינים הפלגים המאמינים בשיטת 'קום ועשה' בימין, כלום לא יעצור. עבורם ההפגנות המתוכננות, יכולות לשמש לכל היותר כ'הסוואה', אבל לא להיות הדבר העיקרי.

בחסותם הם אמורים לנצל את השבועות הקרובים, שבמרכז פרשיות השבוע הנקראות בהן מופיעה העיר 'שכם', כדי לחדש את האחיזה במתחם קבר יוסף.

תשע שנים אחרי שריפת קבר יוסף שבשכם בידי הפורעים ערביים, מתכנן 'גרעין שכם' להשתלט מחדש על המתחם. הוא התווה 'תוכנית בשלבים' להוצאת הרעיון אל הפועל. אחרי סדרה של פעולות הסברה, והפצת ניירות עמדה נגד נטישתו של המקום על ידי צה"ל והפקרתו לידי הפלשתינים, שכבר נמצאת בעיצומה, מתכננים אנשי הגרעין להקים בקרוב אהל מחאה בכניסה לעיר, ומשם לצעוד פעם אחר פעם לעבר הקבר, בנוסח צעדת המחאה באום אל פחם.

לאחר שדעת הקהל תופנה למקום, בעקבות צעדות אלהה, מתוכננת כניסה המונית למתחם, מתוך כוונה להישאר בו ולהחזיר אליו את הישיבה שהוקמה בזמנו, על ציונו של יוסף הצדיק.

לביצוע תוכניותיו עומד 'גרעין שכם' לנצל את עוד החלטה תמוהה ובלתי סבירה שקיבלה ישראל לפני ההקפאה - להסיר את מחסומי צה"ל בכניסה לערים הפלסטיניות, ובהם מחסום חווארה הידוע, בכניסה לשכם.

"אם אין מחסום לפלשתינים, למרות הסכנה הגדולה הכרוכה בהסרתו למתיישבים היהודים המוקפאים, אין שום הגיון שצה"ל יציב מחסומים שיעצרו יהודים מלנוע לכיוון קבר יוסף" - טוענים אנשי הגרעין.

באגרת שפרסמו בימים האחרונים, במסגרת שלב פעולות ההסברה שלהם נכתב: "מדובר בשטח ישראלי לכל הדעות, גם על פי החוק הישראלי. מעולם לא התקבלה החלטה רשמית על הנטישה המבישה, היא בוצעה בחטף ותוך כדי לחץ, בימים שבהם צה"ל היה בשפל חסר תקדים. כיום, אין שום מניעה ביטחונית לשהות באתר שוב, וניתן בצורה ריאלית לאבטח את המקום. המחסומים כבר פתוחים וכל ערבי מבלטה נכנס ויוצא לכל חלקי יו"ש ורק אנחנו נהיה בחוץ?"

בני קצובר, המעורב ביוזמה, אישר באזני רועי שרון מ'מעריב', כי אכן התוכנית עומדת בימים אלה על הפרק: "הדרישה הבסיסית לאפשר תפילה חופשית ליהודים היא דרישה אלמנטרית ששום עם בעולם לא היה מוותר עליה, והיא גם מחויבת על פי הסכמי אוסלו האומללים, בדיוק כמו בבית לחם. חייבים להיאבק כדי לשנות את המצב הבלתי נסבל הזה, שהמקום הקדוש נמצא במצב של חרפה, הרוס ומנותץ, ושליהודים ניתן להיכנס אליו רק אחת לחודש ובחשכת לילה".

ה'מושל' הפלשתיני הזהיר בשיחה עם אסף גיבור והודיה כריש-חזוני מ'מקור ראשון', כי "אם המתנחלים ינסו לחזור לשכם, יהיה פיצוץ מיידי. אנחנו לא ניתן שהיהודים ישובו לשהות בשכם ואם יהיה ניסיון כזה תושבי שכם כולם יתקוממו" - הוא מזהיר.

אבל אנשי 'גרעין שכם' אינם מתרגשים מהאיומים, והם מתכוונים לקזז את נזקי ההקפאה ולהשיב את הכבוד האבוד של השליטה היהודית ביו"ש, באמצעות המהלך הזה העשוי להפנות את 'מסוקי הביון' והמצלמות המרחפות לגזרה זו.

כך יטו 'שכם' אחת עם מתכנני פעולות המחאה האחרות נגד ממשלת נתניהו.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד