י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

טיפול בפיברומיאלגיה באמצעות תנועה

פיברומיאלגיה, בשמה העברי דאבת שרירים, הינה מחלה ראומטית הפוגעת בכ- 4% מהאוכלוסייה בארץ עפ"י הדיווחים, אולם סבורים כי בפועל חולים בה כ-10% מהאוכלוסייה. מתוכם כ-80% נשים, רובן בגילאי 50-20. היא מאופיינת במגוון תסמינים שונים כגון כאבי שרירים ורקמות חיבור באזורים שונים בגוף, רגישות פיזית מוגברת, איכות שינה נמוכה, עייפות, תשישות וחולשה, כאבי ראש, דיכאון, חרדות ועוד. פיברומיאלגיה מוגדרת כתסמונת מצב שבו אין סיבה ברורה לחולי, וקיימים אוסף של סימפטומים שונים ומגוונים

טיפול בפיברומיאלגיה באמצעות תנועה
דאבת השרירים צילום: FREEPIK

רבים מהסובלים מפיברומיאלגיה חוששים כי פעילות גופנית ותנועה עלולים להחמיר את מצבם. מחקרים רבים מצביעים על כך שפעילות גופנית ותנועתיות המבוצעת לאורך תקופה ממושכת דווקא מביאה לשיפור אצל הסובלים מפיברומיאלגיה.

פיברומיאלגיה, בשמה העברי דאבת שרירים, הינה מחלה ראומטית הפוגעת בכ- 4% מהאוכלוסייה בארץ עפ"י הדיווחים, אולם סבורים כי בפועל חולים בה כ-10% מהאוכלוסייה. מתוכם כ-80% נשים, רובן בגילאי 50-20. היא מאופיינת במגוון תסמינים שונים כגון כאבי שרירים ורקמות חיבור באזורים שונים בגוף, רגישות פיזית מוגברת, איכות שינה נמוכה, עייפות, תשישות וחולשה, כאבי ראש, דיכאון, חרדות ועוד. פיברומיאלגיה מוגדרת כתסמונת מצב שבו אין סיבה ברורה לחולי, וקיימים אוסף של סימפטומים שונים ומגוונים.

אבחון פיברומיאלגיה מתבצע על דרך השלילה, בשל היעדר בדיקות לאישוש האבחנה, מקובל לפני מתן האבחנה הסופית, לשלול מצבים רפואיים אחרים אשר עלולים להידמות לפיברומיאלגיה. לכן קיים קושי באבחון וודאי של הלוקים בתסמונת.

פיברומיאלגיה היא מחלה כרונית והטיפול בה כולל טיפול תרופתי ושינוי אורח החיים על מנת להקל על הכאבים והתסמינים השונים אך הוא לא מוביל להחלמה מהמחלה. הטיפול הקונבנציונלי התרופתי כולל משככי כאבים, כדורי שינה וכדורים לאיזון מצב הרוח, תלוי בחומרת המחלה והתסמינים. מחקרים מראים כי פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים פעיל עוזרת בהתמודדות עם כאב כרוני בכלל, ומשפרת את מצבם של חולי פיברומיאלגיה בפרט.

פעילות גופנית: שילוב של פעילות גופנית  משפיע בצורה חיובית על החולים בפיברומיאלגיה. בביצוע פעילות גופנית מותאמת אישית אצל לוקים בפיברומיאלגיה ניתן לצפות גם לשיפור בגמישות, מערכת לב ריאה, עליה בביצועים ותפקוד כללי, ירידה בדיכאון, הפחתה בחרדות ועליה כללית באיכות החיים. באופן כללי, שילוב של פעילות אירובית הדרגתית ומתונה בקצב איטי נוח ובאופן קבוע. חשוב להתחיל בהדרגתיות, ולבנות סרגל מאמצים מותאם אישית.

פיזיותרפיה: פיזיותרפיה הם טיפול חשוב ועיקרי לסובלים מפיברומיאלגיה. הגישה הבסיסית בטיפולי הפיזיותרפיה מכירה בכך כי כל אדם כאוב שואף להיפטר מהכאב ולתפקד בחיי היומיום, המטרה היא למצוא את דרך הטיפול האופטימלית לכל מטופל. בטיפול ע"י מתן מעטפת רחבה הכוללת הענקת ידע וכלים להתמודדות עם הכאב, התאמת טיפולים שמטרתם הפחתת כאב, ושיפור היכולת הגופנית על מנת להרחיב את אפשרויות התפקוד.

יוגה: תרגול יוגה איטי ומדורג תורם רבות להקלת הסימפטומים של המחלה ושיפור איכות החיים. היוגה מוכרת ככלי טיפולי רב עוצמה  ומעוררת בחולה כוחות ריפוי חדשים. תנועות עדינות אל המפרקים החווים עומס וכאב תעודד את זרימת הדם ותשפר את העצבוב אליהם. עבודת התארכות רכה והדרגתית לשרירים המכווצים והקצרים לאורך שנים תסייע להפחית את מתח השרירים ולהאריך אותם. היוגה מציעה כלים לפיתוח הקשבה לגוף ולצרכיו, וחיבור מעמיק לנפש.

פילאטיס: מחקרים נערכו לגבי יעילותה של שיטת פילאטיס לאוכלוסיות שיקומיות שונות. בחולי פיברומיאלגיה קיימת ירידה בשליטה ביציבות ויתכן גם בשיווי המשקל בשל חוסר סימטריה בכוח השרירים. תרגול פילאטיס עשוי לסייע לחולי פיברומיאלגיה לשפר את היציבות שלהם כיוון שהיא פועלת על הגוף כמכלול ומסייעת לחיזוק מרכז הגוף ולאיזון בין שרירי הגב והבטן.

מניעת מחלות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד