י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
פסע לפני עבריינות

זעקת הילדים שיזרקו לרחוב: קרב בין משרדי החינוך והאוצר

חשש כבד בקרב הורים ואנשי חינוך מסגירת תוכניות לקידום נוער בארץ שתוביל ליציאה לרחוב של כ-1000 נערים ונערות מהמגזר החרדי שלומדים במרכזים בכל רחבי הארץ. "לנערים רבים בפרויקט, מקום לימוד זה הינו המקום האחרון לפני יציאה לרחוב"

זעקת הילדים שיזרקו לרחוב: קרב בין משרדי החינוך והאוצר
מסיבת פורים לנוער נושר צילום: באדיבות המצלם

מחאה חוצת מגזרים למען הנוער הנושר. אלפי בני נוער, הורים ואנשי חינוך ממשיכים לזעוק נגד סגירת תוכניות לקידום נוער בארץ מה שיוביל ליציאה לרחוב של אותם בני נוער ובתוכם כ-1000 נערים ונערות מהמגזר החרדי שלומדים במרכזים נפרדים בכל רחבי הארץ.

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', בעקבות ההודעה של משרד החינוך על סגירת כלל היחידות לקידום נוער בארץ, משרד החינוך הודיע לחברה למתנ"סים המתפעלת את אותם יחידות לקידום נוער כי אין תקציב לתכניות לנוער בסיכון ולנוער נושר ובעקבות כך יצאו מכתבי פיטורים לכל עובדי תכנית היל״ה (השלמת יסוד ולימודי השכלה) שפועלת להשאיר במערכת החינוך נוער בסיכון. דבר שיוביל למצב בו 8,000 תלמידים שנשרו מבית הספר לא יפתחו את השנה ויישארו ברחוב.

אותם נערים ונערות בסיכון שנשרו ממסגרות לימוד פורמליות משולבים בתכניות היל"ה ב-140 יחידות לקידום נוער ברחבי הארץ, במוסדות שיקומיים ובמוסדות מיוחדים.

לאותם נערים ונערות זוהי המסגרת האחרונה שלהם בה הם לומדים ומשלימים בגרויות, יחידות אלו מהוות מסגרת אחרונה לפני יציאתם לרחוב ממש.

היום בראיון אצל אילה חסון בגל"צ סיפרה גלית עודד, אמא של נער שלומד בפרויקט בדרום תל אביב כי הבן שלה הגיע למסגרת הזאת לאחר שעבר מוסדות לימוד רבים ובמסגרת הזאת הוא סיים עם תעודת בגרות, וכן הוא קיבל שם ליווי הן ברוחניות הן בגשמיות, עוד הוסיפה, כי בלי התוכנית הוא היה נושר וכי "לסגור את הפרויקט הזה זה כמו לסגור מרכזים לטיפול באלימות במשפחה".

אחד מהמנהלים של התוכנית למגזר החרדי הוא הרב אבינועם רוזנצוייג שהינו גם עו"ס קליני שאומר ל'בחדרי חרדים', כי "סגירת מוסדות אלו מהווה זריקה בפועל של אותם נערים לעבריינות". עוד הוא מוסיף כי "לנערים רבים בפרויקט, מקום לימוד זה הינו המקום האחרון לפני יציאה לרחוב".

הרב אבינועם רוזנצוייג

המקום נותן להם מענה טיפולי וחינוכי בליווי כל גורמי המקצוע וכי צוותי התכניות, מורים ומגידי שיעורים ומדריכים, מונעים מתוך אהבת הנערים ואמונה ביכולותיהם ובשינוי, עושים לילות כימים למען הצלחת כל אחד ואחת, מחבקים את הנערים ופועלים להצלחתם. וכל זאת תוך הצלחה גדולה להחזיר את אותם נערים למסלול תורני וליראת שמיים.

הרב בנימין אשר, רכז חינוך טיפול של הנערים אומר ל'בחדרי חרדים' כי "לא יכול להיות מציאות כזו שאותם יחידות יסגרו זה הצלת נפשות של ממש".

לאור המצב הוחלט לקיים הפגנת מחאה מחר ב-13:00 מול משכן הכנסת, במחאה ישתתפו נערים הורים, מורים מדריכים ואנשי חינוך וטיפול שיבואו לזעוק את זעקת הנערים מול משכן הכנסת ומקבלי ההחלטות.

דורית הינדי מנהלת קידום נוער תל אביב והרב ישעיהו דרוק מנהל את כל השלוחות החרדיות ממובילי המאבק הארצי אומרים ל'בחדרי חרדים' כי הם פונים לח"כים, שרים, ולרה"מ (שהתייחס לכך) שיטו אוזן לנושא וימצאו פתרון מיידי בכדי שבראשון לספטמבר אותם יחידות יפתחו כרגיל.

מחר יתקיים דיון בנושא לבקשת ח"כ ינון אזואלי וח"כ יצחק פינדרוס. היועץ החינוכי הרב דוד דרוק מוסיף כי חשוב לציין כי סכנת סגירה זו מצטרפת לתופעת נשירה שגדלה במגזר החרדי בעקבות הקורנה. "חלק מתופעות הלוואי של משבר הקורונה במגזר הדתי והחרדי באות לידי ביטוי בנשירה של נוער".

לדבריו, "זה בא לידי ביטוי בכמה דברים: ראשית נערים מוצאים את עצמם בבית ולא במסגרת היומיומית - ובמגזרים בהם הבית מכיל לפעמים שבעה ושמונה ילדים בדירת שלושה חדרים, לא תמיד יודעים איך להכיל את זה. כי הילד בפנימיה וכשהוא חוזר נותנים לו את המקום. אך בשבועות אלה אין לו את המקום שלו והפינה שלו. אז הוא מתחיל להסתובב ברחוב ולאמץ הרגלים לא טובים".

בלי להזכיר את הקושי הכלכלי שמשבר הקורונה גורם בבית, הילד יוצא לעבוד ומוצא את עצמו כשהוא מסתדר כעצמאי במקום עבודה ואומר לעצמו "למה לי לחזור למסגרת הלימודית, משם זה יכול להתדרדר לסמים, לאלכוהול ולדברים נוספים".

עכשיו התבשרנו שבעקבות חוסר אישור התקציב לא הועברו ממשרד האוצר למשרד החינוך מיליון וחצי שקלים שפונים בדיוק לאותם נערים שנמצאים בקצה. מדובר ב-140 מסגרות שחלקן ייעודיות ומפעילות תוכניות למגזר הדתי והחרדי.

בתוך כך בכירים במשרד החינוך נגד פקידי האוצר. והבוקר בגל"צ סיפרה אמא של אחד הנערים שכבר סיימו את לימודיהם, כי שאיפותיהם של כ-8,000 בני נוער עומדות להתנפץ מול גל המציאות הנוכחית, בעקבות סגירת תוכנית היל"ה, שמספקת מענה לנוער בסיכון.

כתב גל"צ לענייני חינוך, דורון קדוש, הביא הבוקר (שלישי) בתוכנית "מה בוער" טענות קשות של בכירים במשרד החינוך: "פקידי האוצר השתגעו לגמרי. הם אנשים זחוחים, אטומים וציניים בצורה קיצונית. אם הילדים שלהם היו לומדים בהיל״ה - מזמן היה לזה כסף, ושלא יספרו סיפורים. הם נותנים יד לעבירה על חוק חינוך חובה״. אומרים במשרד החינוך.

המשבר הבריאותי והכלכלי הופך את עורו לאט לאט ונהיה משבר חברתי. יוסף ריס, נער חרדי שלומד בפרויקט היל"ה בבני ברק, סיפר לאילה חסון: "סיימתי 12 שנות לימוד עם 16 יחידות בגרות. המטרה שלי היא להגיע עם משהו לחיים, אני חולם על דיפלומטיה ופוליטיקה. יש אי ודאות אדיר, 8,000 בני נוער עלולים לא לחזור ללמוד באחד בספטמבר". גלית, אימא של בוגר תוכנית היל"ה, הוסיפה: "הבן שלי סיים יב' עם בגרות. בלי התוכנית הוא היה נושר, ספק אם היה מתגייס. לסגור את הפרויקט הזה זה כמו לסגור מרכזים לטיפול באלימות במשפחה".

תגובת משרד החינוך: "שר החינוך ומנכ״ל המשרד מכחישים ומגנים בתוקף את הדברים שנאמרו לכאורה על ידי בכירים בעיני עצמם במשרד. נדגיש כי דברים אלו לא נאמרו ע״י בכירים במשרד, אלא מטעם כתב מגמתי. משרד החינוך ימשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם משרד האוצר, בכל תחום ובכלל בפתיחת שנת הלימודים".

תגובת משרד האוצר: "הדברים לגופם אינם ראויים להתייחסות והוכחשו באופן רשמי על ידי שר החינוך, מנכ"לו והמשרד. לכשיאושר תקציב מדינה ניתן יהיה להמשיך בתקצוב התוכנית".

נוער נושר משרד החינוך משרד האוצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד