ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
מאנטוורפן לבני ברק

הנסיך לבית רוז'ין שימלא את מקום אביו באדמו"רות • פרופיל מרתק

מבהיק וזורח ביותר: בסיום השבעה קיבלו החסידים את הבן הצעיר של הרבי מסאדיגורה זצ"ל הרה"צ רבי יצחק יהושע העשיל פרידמן כממשיך דרכו וממלא מקומו • משה ויסברג משרטט פרופיל לדמותו של הנסיך לבית רוז'ין בן ה-24 שהוכתר בהוראת אביו להמשיך את שושלת הקודש

הנסיך לבית רוז'ין שימלא את מקום אביו באדמו"רות • פרופיל מרתק
הבן הממשיך רבי יצחק יהושע העשיל פרידמן צילום: שוקי לרר

חלל עצום הותיר אחריו כ"ק האדמו"ר מסאדיגורה זצ"ל בעל ה'אבירי ים' וחבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל שהסתלק ביום שני בלילה לבית עולמו, לאחר שהמחלה הקשה קיננה בגופו והוא בן 65 בלבד - שבע וחצי שנים לאחר שעלה על כס האדמו"רות כממלא מקום אבותיו בקודש לבית רוז'ין סאדיגורה. 

הרבי השאיר אחריו שישה בנים, ובמסע ההלוויה לא התרחש אירוע ההכתרה כמקובל בבית רוז'ין והקראת הצוואה נדחתה למועד לא ידוע. 

היום (שני), בבית המדרש הגדול בשכונת שיכון ה' בבני ברק בכינוס לכלל החסידים שנערך עם תום ימי השבעה, הלכו החסידים אחרי הבן הצעיר הרה"צ רבי יצחק יהושע העשיל פרידמן מאנטוורפן, כך גם בחזרה מבית החיים קיבלו אותו החסידים בשירת 'אור זרוע לצדיק', זאת לאחר עדות החסידים כי בצוואה כתב אביו שהוא הממשיך לבית סאדיגורה.

עם הכתרתו, 'בחדרי חרדים' מביא פרופיל מקיף לדמותו של הממשיך החדש בחצר סאדיגורה, שהוכתר בצוואת אביו לשמש כאדמו"ר וממשיך את דרכי אדמו"רי בית רוז'ין שהוכתרו צעירים והוא אך בן 24.

הרבי מסאדיגורה מניח אפר על ראש בנו החתן. צילום: שוקי לרר

ההיסטוריונים לבית רוז'ין מונים את הגיל בו הוכתרו אדמו"רי השולשלת: הסבא קדישא מרוז'ין היה בן 16 כשהוכתר, האדמו"ר הזקן מטשורטקוב היה בן 24, האדמו"ר מהוסיאטין היה בן 17, האדמו"ר הזקן מסאדיגורה היה בן 31, והאדמו"ר בעל ה'אור ישראל' היה בן 31, האדמו"ר בעל ה'קדושת אהרן' היה בן 30, האדמו"ר בעל ה'אביר יעקב' מסאדיגורה היה בן 22, האדמו"ר רבי שלומיניו היה בן 19, האדמו"ר רבי יצחק מרימנוב היה בן 20, האדמו"ר בעל ה'כנסת מרדכי' בן 16, האדמו"ר רבי אברהם מתתיהו משטפנשט היה בן 21, האדמו"ר הזקן מבוהוש היה בן 17, האדמו"ר רבי מרדכי שלמה מבאיאן היה בן 26 וכן האדמו"ר שליט"א מבאיאן הוכתר בגיל 20. 

האדמו"ר הממשיך לבית סאדיגורה-רוז'ין

הרב הגאון רבי יצחק יהושע העשיל פרידמן, נולד בלונדון בשכונת סטמפורד היל, לאביו האדמו"ר רבי ישראל משה פרידמן זצ"ל ולאמו הרבנית שרה שתחי', בתו של הנגיד לבית ויז'ניץ הרב החסיד רבי חיים משה פלדמן. בשמחת הברית נקרא יצחק יהושע העשיל, ע"ש זקנו הרה"ק האוהב ישראל מאפטא זיע"א.

בילדותו התחנך בתלמוד תורה בעלזא בשוכנת סטמפורד היל בלונדון וכן בישיבה לצעירים של החסידות בלונדון. בכל פעם כשהרבי מסאדיגורה זצ"ל היה מגיע לביקור אצל האדמו"ר מבעלזא שליט"א, עוד טרם נעשה אדמו"ר, שיבח מאוד את החינוך במוסדות של חסידי בעלזא בלונדון והיה אומר שאת הפנינה היקרה שלו (הכוונה לבן שלו) הנ"ל קיבל בחינוך בבעלזא ועל כך יש לו חובת 'הכרת הטוב'.

כשבא הרבי מסאדיגורה זצ"ל להזמין את הרבי מבעלזא לחתונת הבן הממשיך, סיפר הרבי מסאדיגורה לאדמו"ר מבעלזא כי בילדותו למד החתן ושינן את כל שישה סדרי משנה בעל פה בתלמוד תורה בעלזא וזה מונח בו עד עתה והוא חוזר עליו תדיר מעבר ללימודיו הנוספים. 

רבי יהושע העשיל בסיום מסכת עם אביו בדאבוס לפני שנתיים בהילולת המהר"א מבעלזא זיע"א

בבחרותו למד רבי יצחק יהושע העשיל בישיבה הגדולה בגייטסהד שבאנגליה, אצל הגאון רבי אברהם גורביץ, משם המשיך לישיבת מיר בירושלים, שם היה לתלמיד חביב אצל הגאון רבי אשר אריאלי, מראשי הישיבה, שם היה מבחירי תלמידיו. קשר מיוחד היה לו עם ראש הישיבה הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל. בארץ התקרב רבות לזקן אדמו"רי בית רוז'ין הרבי מקופיטשניץ, הוא למד בכולל בקופיטשניץ כשהיה תלמיד ישיבת מיר כשנתיים, ובכל ליל שישי למד עם הרבי חברותא בספר 'אור החיים' הקדוש. 

בהגיעו לפרקו נישא לרעייתו מלכה שתחי', בתו של הגאון רבי אשר חיים שטרנבוך, מו"ץ קהילת 'מחזיקי הדת' באנטוורפן, בנו של ראב"ד אנטוורפן הגאון רבי אליהו שטרנבוך זצ"ל, חתן האדמו"ר בעל ה'מקור ברוך מסערט ויז'ניץ זצ"ל. חמיו הרב אשר חיים, הוא חתנו של האדמו"ר מאוסטרובה קאלושין. 

החסידים מספרים כי יוצא שהרבי החדש צאצא לבית ויז'ניץ דרך הרבי ה'מקור ברוך', עד לסבא קדישא ה'אהבת ישראל' זיע"א.

כשנלקח לחתן בבית הגר"א שטרנבוך, אמר הרבי מסאדיגורה זצ"ל למחותנו, כי הוא מהבנים הצעירים אך הוא בחיר הבנים שלי והוא בעתיד יגור בארץ להמשיך את ההנהגה "הוא הממשיך שלי", אני רוצה שתדע שתכיר בבן שלי, גם בביקור האחרון שערך הרבי בעל ה'אבירי ים' מסאדיגורה זצ"ל באנטוורפן, הגיע הרבי לבית הגר"א שיף, המרא דאתרא ושיבח בפניו את בנו - הרבי החדש. 

בג' חשוון האחרון כשהגאון רבי אשר שטרנבוך היה בארץ, הרבי חזר שוב על הדברים ואמר למחותנו "תדע לך ששיעלה הוא הממשיך". כך סיפר השבוע הגר"א שטרנבוך לבני הקהילה באנטוורפן.   

בחתונה הגדולה במרכז האירועים קדמא בנווה אילן שנערכה בז' שבט תשע"ח השתתפו מאות חסידים מרחבי הארץ והעולם, בראשות גדולי האדמו"רים והרבנים שהגיעו לחתונת בנו של האדמו"ר מסאדיגורה זצ"ל.

החתונה הגדולה בנווה אילן בשבט תשע"ח. צילום: שוקי לרר

החתונה של 'שיעלה' הייתה להיסטוריה של ממש בסאדיגורה, שכן זה למעלה מ-100 שנה לא התקיימה בארץ, חתונה בסאדיגורה לבן של רבי, עד אז החתונות של בני ונכדי האדמו"רים נערכו בחו"ל.

לקראת החתונה נערכו אז בחסידות לשמחה הגדולה, האדמו"ר מסאדיגורה יצא למסע תפילות בקבר רחל, הכותל המערבי וקבר דוד. כמו כן, לפני החתונה הביע הרבי את רצונו בפני קהל החסידים שיקנו לילדיהם קסקט (דאשיק'ל) אותו חבשו כבר מהשבת שקודם החתונה. הרבי אמר בשם אביו הרבי בעל ה'עקבי אבירים' זצ"ל שזה לבוש חסידי יהודי.

במעמד הלחיים לרגל אירוסיו באנטוורפן. צילום: באדיבות המצלם

כך גם החסידים הוסיפו שעות לימוד לבקשת האדמו"ר בכדי שייטלו חלק בשמחה, גם ילדי החסידות כל אחד נבחן אצל ההורים בימים האלו לקראת השמחה ואת השעות שלמדו יגישו לאדמו"ר. משפיעי ורבני החסידות דיברו ועוררו את הציבור להתכונן בהכנה רבה לקראת הימים הגדולים של שמחת בית צדיקים.

לאחר חתונתו עבר להתגורר באנטוורפן שבבלגיה וקבע את מקום מגוריו ליד חמיו, לרבי החדש שתי בנות כשלפני חודש נולדה לו בתו השנייה בשעה טובה. באנטוורפן נחשב לאחד מגדולי תלמידי החכמים הוא לומד בכולל הרבנים בראשות הרב הגר, בנו של האדמו"ר מסאווראן, ואחר הצהריים לומד בכולל אברכים המכונה 'הכולל של העיר'. פעם בארבע שבועות מוסר ר' שיעלה 'תורה' בסעודה שלישית בקלויז של טשורטקוב המפורסם וחסידים מגיעים אליו להתוועד בביתו. כמו כן הרבי החדש קשור לכל החצרות והקהילות באנטוורפן והוא מקובל על כולם.

בקרב חסידי סאדיגורה המינוי לא מפתיע כלל, שכן החסידים מעידים פעם אחר פעם כי כבר בחיי חיותו של הרבי זצ"ל העיד עליו הרבי שהוא 'קדוש מרחם'.

הרבי מבעלזא בריקוד בשבע ברכות של הרבי החדש. צילום: שלומי טריכטר

החסידים מספרים ל'בחדרי חרדים' על נסיך לבית רוז'ין: "יש לו את כל גינוני מלכות של רוז'ין אם יש מישהו שיכול להמשיך את הרב'ה זצ"ל זה רק ר' שיעלה, הוא נולד להיות אדמו"ר ומנהיג ברוז'ין אומרים החסידים".

החסידים באנטוורפן אומרים שהרבי התבטא גדולות ונצורות על בנו ואמר "מיין שיעלע איז א רבי" ובתרגום "בני יהושע הוא רבי". והרבי אף פעם לא פסק מלדבר על מעמדו כבחיר הבנים.

כך גם בביקור של הרבי מסאדיגורה זצ"ל אצל הרבי מבעלזא להזמינו לחתונה, אמר הרבי מבעלזא על ר' שיעלה: "שמעתי שהוא בחור טוב" והרבי מסאדיגורה הגיב: "כלום אב מעיד על בנו, אין ראוי לאב להתפאר בבנו אבל הוא מבהיק וזורח ביותר". 

הרבי החדש שוקד על תלמודו בכולל באנטוורפן. צילום: באדיבות המצלם

אחד מאברכי הכולל שבו לומד ר' שיעלה מספר ל'בחדרי': "הוא לומד כל הזמן, הוא עדין נפש, לא מפסיק ללמוד אף לרגע כל כולו שקוע בתורה ולא רק במסגרת הכולל משמש ר' שיעלה כאוזן קשבת לאברכי העיר".

"צריכים לראות את שיעל'ה כשהוא הולך כאן ברחוב באנטוורפן אין איש שלא יעצור להביט לעברו. פניו מאירים כדרך רוז'ינאית", מספרים החסידים בהתרגשות.

הרבי החדש עם הרבי מויז'ניץ בביקורו באנטוורפן לפני שנה. צילום: ארי ק. 

כעת הרבי החדש יעבור להתגורר בבני ברק בדירה שכבר ייעד לו אביו בחיי חיותו וימשיך את דרכו בהנהגת החצר והמשך פיתוח המוסדות. 

באמירת חבורה במוצאי שבת שבע ברכות. צילום: שלומי טריכטר

הרבי מסאדיגורה חסידות סאדיגורה רבי יצחק יהושע העשיל פרידמן ממשיך רוז'ין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 69 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד