י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
אסון הפיצוץ בביירות

האלוף במיל': מצבו של נסראללה רע מאוד

הפיצוץ הגדול בביירות: "נסראללה לא נמצא בבור שהוא לא יכול לצאת ממנו". כך טוען אלוף במיל' יעקב עמידרור שהתייחס לבלגן בלבנון אחרי האסון. לדבריו: "מצבו רע מאוד, משום שאין אלטרנטיבה חזקה כמוהו כדי שיתארגן מסע עממי שיביא לכך שהוא יאלץ ללכת"

האלוף במיל': מצבו של נסראללה רע מאוד
חסן נסראללה צילום: אל-מנאר

בצעד חסר תקדים הודיעה אתמול (שני) ממשלת לבנון על התפטרותה, זאת בשל הפיצוץ הנורא שאירע בנמל ביירות. האלוף במיל' יעקב עמידרור שוחח עם בן כספית ורוני בר-און ברדיו 103FM על המצב הקשה בו נתונה לבנון, ועל ההשפעה שעשויה להיות לכך על מעמדו של חיזבאללה והעומד בראשו – חסן נסראללה.

 

יעקב עמידרור, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן וראש המטה לביטחון לאומי, טען כי על אף התפטרות הממשלה בלבנון, המשבר הכלכלי, משבר הקורונה, הפגנות המחאה שמשתוללות והנזק שנגרם בעקבות הפיצוץ – "נסראללה לא נמצא בבור שהוא לא יכול לצאת ממנו, לא משום שמצבו לא רע, מצבו רע מאוד, משום שאין אלטרנטיבה חזקה כמוהו כדי שיתארגן מסע עממי שיביא לכך שהוא יאלץ ללכת. זה לא בלתי אפשרי, אבל זה כמעט בלתי אפשרי. צריך איזה שהוא כוח שיגרום לנסראללה ללכת. הכוח הזה יכול להיות כוח עממי, יהיו אלפי אנשים ברחובות והוא לא ישתמש בנשק שיש לו בשביל להבריח אותם. או כוח של ממש יצא מולו ואין היום".

לטענתו, "צבא לבנון לא יצא מולו". הוא הסביר כי המליציות שהיו ידועות לנו לפני כ-40 שנה התפרקו מנשקן, "היחיד עם נשק חוץ מצבא לבנון, הוא חיזבאללה, ובצבא לבנון יש אחוז גבוה מאוד של שיעים וקצינים שנאמנים לחיזבאללה. קשה לי מאוד לראות את צבא לבנון פועל באופן ישיר נגד חיזבאללה, ואם הוא יפעל - לא בטוח מי ינצח". עמידרור הסביר כי הדבר החשוב ביותר הוא הארגון שעומד מאחורי נסראללה, "ארגון חזק עם נשק שברגע הצורך, אם ייווצר הצורך, הוא לא יהסס מלהשתמש בו. אין ממול מי שיעמוד מולו ולכן, זו העוצמה האמיתית שלו. גם טוב לו שהנשיא תומך בו ואי אפשר להרכיב ממשלה בלעדיו אבל באמת מה שנותן לו את הכוח זה בסופו של דבר הארגון החזק שלא יהסס אם צריך להרוג את מתנגדיו".

לדבריו, נסראללה מעדיף את המצב הנוכחי, כאשר אף אחד לא יכול לקבל החלטה בלעדיו, "אי אפשר להקים ממשלה, אבל יש חיצוניות של 'כאילו מדינה לבנונית', אבל אין בעצם מדינה לבנונית. זה אירוע חלול, בו מי שקובע בסופו של דבר זה נסראללה, כמעט בכול תחום שהוא רוצה. זה עדיף לו מאשר שהוא יעמוד בחזית ואז הוא באמת יהיה אחראי לכל הדבר הנורא הזה שנקרא לבנון".

"נסראללה סובל עכשיו"

האלוף במיל' התייחס גם לאפשרות שבמחסן בו אירע הפיצוץ בנמל, חיזבאללה איחסן כלי נשק ולא אמוניום חנקתי כפי שדווח בהתחלה, ואמר: "כמו שזה נראה עד עכשיו, זה כנראה לא קשור לנשק בשום צורה ואופן. בינתיים נסראללה הצליח להרחיק את עצמו מזה, לא במובן שמישהו חושב שאין לו שום השפעה, אלא במובן שזה לא נראה כמו אירוע של חיזבאללה. הוא סובל עכשיו, לא מהאירוע עצמו, אלא מההבנה שלבנון הרוסה, חלולה, ומושחתת, ומי ששולט בה בשנים האחרונות זה נסראללה. האירוע זה רק עוד אינדיקציה ועוד טריגר לטענות, אבל זה לא האירוע לכשעצמו. זה כל המערכת הלבנונית שגם נראית וגם באמת מושחתת".

עוד בטרם התפרץ נגיף קורונה בלבנון, הם הכריזו על חדלות פירעון. כלומר, הם הודיעו שאינם יכולים להחזיר את החובות שלהם במערכת הבין-לאומית. במצב הכלכלי הקשה, נפלה עליהם הקורונה, "על זה נוספה עוד קומה של האירוע בביירות - יש שם מערכת שבאמת לא יכולה לתפקד בשום מצב. כולם מושחתים, מלמעלה עד למטה, וההחלטה הבינלאומית של החקירה בעניין 'מי חיסל את חרירי', ואם היא חקירה אמיתית אנחנו יודעים בדיוק מי חיסל את חרירי - 4 אנשי חיזבאללה וכמה סורים".

בהמשך, הוא התייחס לאפשרות שהמצב הקשה בלבנון ימנע מנסראללה לפתוח בעימות עם ישראל. עמידרור הסביר כי אם בוחנים זאת על פי ההיגיון, ההנחה נכונה. אך, "אנחנו במזרח התיכון, ובמזרח התיכון אנשים לפעמים מקבלים החלטות שנראות בלתי הגיוניות. לכן, על אף שאני חושב שזה בדיוק הזמן הכי גרוע בשבילו, לו הייתי יושב היום במודיעין הישראלי, הייתי מקדיש את כל תשומת הלב כדי לראות אולי אני טועה. אני חושב שלחימה נגד טרור, חיסול אנשים שמובילים טרור, הוא מאוד חשוב. אבל בכל פעם שעושים את זה צריך להסתכל בזכוכית מגדלת מי הבא בתור".

עריכה: עופרי גליכמן, 103FM
אסון הפיצוץ בביירות חסן נסראללה יעקב עמידרור רדיו 103 FM חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד