ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הקיצוצים בתקציב הרווחה והחינוך

קריאה נרגשת: אלפי ילדים חרדים יפגעו אם התקציב לא יעבור

תוכנית 360 המשותפת לחמישה משרדי ממשלה, ונותנת מענה לכ-60,000 ילדים ובני נוער נמצאת בסכנה קיומית • הקיצוץ הצפוי בתקציב יפגע בתוכנית הזו ויביא לפגיעה באלפי ילדים חרדים • קמארה, מנהל התוכנית ל'בחדרי' "המחיר שנצטרך לשלם בעתיד אם התוכנית תתבטל יהיה כפול ומכופל"

קריאה נרגשת: אלפי ילדים חרדים יפגעו אם התקציב לא יעבור
ילדים חרדים המשתתפים בתוכנית צילום: באדיבות המצלם

הקורונה והקיצוצים: 360 היא תוכנית לאומית לילדים ונוער בסיכון, הנותנת מענה לכ-60,000 ילדים ובני נוער בסיכון ב-1,550 מסגרות. 17% מהילדים שמקבלים מענה הם חרדים. הם נמצאים בסכנה מאחר והאוצר אינו מעביר תקציבים "אם משהו לא ישתנה ב-1.9 ניאלץ לסגור את המסגרות. דווקא עכשיו בתקופת הקורונה כשמצבי הסיכון מחריפים מעמידים את הילדים מול שוקת שבורה.

התכנית הלאומית לילדים ולנוער בסיכון היא תכנית משותפת לחמישה משרדי ממשלה בהם: משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד החינוך, משרד הבריאות, המשרד לביטחון פנים ומשרד הקליטה. משרד הרווחה מוביל את התכנית ברמה הארצית ומשרדי החינוך והרווחה מנהלים את התכנית ברמה המחוזית.

התכנית הוקמה לפני יותר מעשור ופועלת היום ב-185 רשויות באשכולות סוציו אקונומיים נמוכים, ביישובים אלו חיים כשני שליש מאוכלוסיית מדינת ישראל.

תקציב 360 הוא בבסיס התקציב ובשנת 2019 עמד על 218.5 מיליון ₪. במסגרת התכנית פועלות ביישובים כ-1550 תכניות - מסגרות, בהן משתתפים כ-60,000 ילדים ובני נוער בסיכון מגיל לידה ועד 18 וכ-20,000 הורים. התכניות הללו מופעלות על ידי אלפי עובדים מסורים.

במכתב שכתב מנהל התכנית, אחיה קמארה לשרי המשרדים השותפים בתכנית כתב: "לצערי הרב, למרות כל המאמצים למנוע פגיעה בילדים ובנוער בסיכון, לא הצלחנו להביא למניעת קיצוץ בתקציב של .13.2 מיליון ש"ח ולהחזרת %30 מהעודפים המחויבים של המשרדים השותפים, באופן שיאפשר את המשך ההקצאות לרשויות. אם לא ימצא פיתרון בימים הקרובים, אאלץ להודיע לראשי הרשויות, כי לא נוכל לתת הקצאות מעבר לשמונת חודשי הפעילות עליהם קיבלו כבר התחייבות, על כל המשמעות הכבדה הכרוכה בכך".

ילדים המשתתפים בתוכנית

בשיחה עם "בחדרי חרדים" אמר קמארה: "אם אכן נגיע לראשון בספטמבר ללא התקציב ונצטרך לסגור תכניות זה יהיה נזק עצום. דווקא בתקופה זו של קורונה, שמצבי הסיכון הוחרפו והילדים ובני הנוער צריכים מענה יותר מתמיד, ההגיון דורש להמשיך ולהפעיל את המסגרות. גם המחיר שנצטרך לשלם בעתיד יהיה כפול ומכופל, גם כלכלית ובטח במצבם של הילדים ובני הנוער בסיכון במדינת ישראל".

ל"בחדרי חרדים". חשוב להבהיר, כי אין בספר התקציב סעיף תקציבי ייחודי כמו סעיף התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון. מדינת ישראל באה ואמרה – הילדים הם שלנו ולא של משרד זה אחר ואנו ניתן להם את התכניות הטובות ביותר שיחלצו אותם ממעגל הסיכון. המשרד המתכלל והאחראי הוא משרד הרווחה והסעיף של התכנית הוא בבסיס התקציב בפרק של משרד הרווחה.

עם זאת, הביצוע של התקצוב, הוא בכל אחד מהמשרדים עליהם אמונים השרים, בהתאם להחלטת הרשויות מה הן התכניות המתאימות ביותר לצרכים של הילדים בסיכון בתחומן. משמעות הקיצוץ היא אי הפעלה של מאות תכניות באחריות ובפיקוח של המשרד בראשו אתם עומדים כדוגמת חדרי שלווה, תכניות אור ומעגן, מועדוניות, מרכזי נוער, נתיבים להורות, צעדים בריאים, יחידות להתפתחות הילד, מרכזים לגיל הרך ומדריכי מוגנות.

במכתב לשרים הוסיף קמארה: "לפני שאוציא את ההודעה לרשויות המקומיות על הקיצוץ, אבקש מכולכם להתגייס ולעשות מאמץ אחרון למנוע את הקיצוץ. קיצוץ זה, אם יתממש חס וחלילה, יגרום נזק עצום לעשרות אלפי ילדים בסיכון ברשויות החלשות בישראל. עבודה של למעלה מעשור של כל המשרדים ב-185 רשויות תרד לטמיון".

"בכל הנוגע לחברה החרדית. 17% מהילדים ובני הנוער שקיבלו מענה בתכנית הם חרדים. ילדים אלו לא יקבלו את הסיוע הנחוץ להמשך החיים שלהם, וזה יפגע בהם. כולם יחד חייבים לוודא שתוכניות אלו לא נפגעות, הילדים האלה יגדלו בלי סיוע מתאים, הם יגיעו לרחוב אם לא נדאג להם, אלפי ילדים חרדים יפגעו אם התקציב לא יעבור"

משרד החינוך משרד הרווחה תקציב 2020 ילדים חרדים 360

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד