י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"התחלה של קריסה"

בעקבות הקורונה: משבר במחלקות טיפול נמרץ

בתי חולים סגרו יחידות טיפול נמרץ או צמצמו פעילות, לאחר שהצוותים הופנו למחלקות הקורונה. מנהל מחלקת קורונה: "ברגע שאין מקום לטפל בחולים ממחלקה רגילה, זו התחלה של קריסה". למרות זאת, הפרופ' גמזו רגוע: "יש לנו עדיין מרחב נשימה"

בעקבות הקורונה: משבר במחלקות טיפול נמרץ
רופאים בבית החולים הדסה עין כרם צילום: Hadas Parush/Flash90

מערכות זקוקות להנשמה: בבתי החולים הגדולים החלו לצמצם את מחלקות הטיפול נמרץ, וזאת לאחר שחלק מהצוותים הופנו לטיפול בחולי הקורונה. לפי הדיווחים האחרונים, הטיפול בחולי הקורונה הקשים בא על חשבון המחלקות לטיפול נמרץ, שם מתקשים לטפל גם בחולי הקורונה, ובעיקר באלו שכבר הועברו ל'אקמו'.

לפי הדיווח של עידו אפרתי ב'הארץ', בתי החולים "הדסה עין כרם", "שיבא", "שערי צדק" ורמב"ם סגרו לאחרונה יחידות טיפול נמרץ פנימי או צמצמו בפעילויות שלהן והעבירו את הצוותים להפעלת יחידות טיפול נמרץ לחולי קורונה. ההסבר לכך: ריבוי בחולי קורונה במצב קשה הזקוקים לטיפול נמרץ ומנגד מצוקת כוח אדם רפואי.

בנוסף, נזכיר כי דו"ח של חוקרי ה'אוניברסיטה העברית' בירושלים התריע אף הוא על מצוקה של מחלקות טיפול נמרץ, כשהוא מתייחס לבתי החולים הגדולים בבירה, הדסה ושערי צדק, שם המחלקות כבר עולות על גדותיהן. כמו כן, נכתב בדו"ח כי בבתי החולים הקטנים יותר, 'מעייני הישועה' ו'אסותא אשדוד', הופנו חלק מחולי הקורונה למח' הטיפול נמרץ וזאת משום שבית החולים אינו מסוגל לטפל בשתי המחלקות יחד.

התייחסות נוספות הייתה למכשירי ה'אקמו', שמתברר כי פעילותם דורשת ריתוק של כוח אדם – עד שבעה תקנים למכשיר אחד, מצב שמערכת הבריאות שגם כך מתמודדת עם כוח אדם חסר אינו יכולה להרשות לעצמה.

נחזור לדיווח ב'הארץ', ב"הדסה עין כרם" סגרו את היחידה לטיפול נמרץ פנימי למטופלים שאינם חולי קורונה והצוות הועבר לתגבור היחידה לטיפול נמרץ קורונה. בית החולים נותר עם יחידת טיפול נמרץ אחת המיועדת לחולים אחרי ניתוחים ופגיעות טראומה וגם היא בתפוסה מלאה. פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת הקורונה בבית החולים הדסה אמר: "ברגע שאין מקום לטפל בחולים ממחלקה רגילה, זו התחלה של קריסה. ירושלים היא אמנם עיר אדומה, אבל מה שקורה כאן עכשיו עלול להפוך בקרוב לשגרה בכל הארץ עם פתיחת שנת הלימודים ובעונת החורף".

ב"שיבא" צומצם מספר המיטות בטיפול נמרץ ביותר מחצי בעקבות העברת הצוותים בהן לטיפול נמרץ קורונה. פרופ' אהוד גרוסמן אמר: "לפי התחזיות היו אמורים להיות עכשיו כ–310 חולים קשים בכל הארץ. אנחנו כבר כמעט ב–400. לפני כמה ימים מספר המונשמים היה 99 וכיום הוא כבר 118. אם זה הכיוון ואף אחד לא יעשה כלום - נגיע לקריסה", הזהיר.

סמנכ"ל "שערי צדק", ד"ר ספי מנדלביץ, אמר: "בית החולים נמצא כבר בתפוסה מלאה עם חולים במסדרונות. ירדנו בהיקף הפעילות בטיפול נמרץ הרגיל כדי להסיט משם כוח אדם. הצוותים מותחים את עצמם לקצה גבול היכולת עם עוד ועוד משמרות, ואנחנו רק בקיץ".

גם ברמב"ם סגרו את היחידה לטיפול נמרץ פנימי כדי לתגבר את מערך הקורונה. מנהל רמב"ם ד"ר מיקי הלברטל מסר כי "אתמול התבקשנו לפתוח מחלקת קורונה נוספת ונאלצנו לסגור טיפול נמרץ פנימי. עושים ג'אגלינג כדי לתת מענה לכל החולים. ככל שהעומס יגבר ומספר החולים יעלה נצטרך לצמצם עוד פעילות בבית החולים".

עם זאת, ממונה הקורונה הפרופ' רוני גמזו (שנזכיר כי הוא הקים את צוות ה'ברומטר' שמספק תמונת מצב עדכנית מבתי החולים) הבהיר אתמול כי הוא לא מוטרד עדיין מהמצב בבתי החולים. בתדרוך שמסר אתמול אמר גמזו כי "בתי החולים מסוגלים להתמודד עם החולים, גם הקשים" והוא הבהיר כי "יש לנו עדיין מרחב נשימה".

 

גמזו קורונה טיפול נמרץ שיבא שערי צדק בית החולים רמב"ם בית חולים הדסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד