י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
פרסום ראשון

תוכנית משודרגת: ה'תו הסגול' שיביא לפתיחת עולם הישיבות באלול

המסמך המלא נחשף: כך ייפתחו בעולם הישיבות את זמן אלול בצל הקורונה. כל הפרטים על הקפסולות שמכילות חמישים בחורים. מה זו קפסולה מתמזגת ומהי קפסולה נושמת? ומה הלקח שנלמד מזמן קיץ? • הכל על ה'תו הסגול' ששודרג עם כללי יסוד בסיסיים • הפרטים בפרסום ראשון 

תוכנית משודרגת: ה'תו הסגול' שיביא לפתיחת עולם הישיבות באלול
ישיבת עטרת שלמה לומדים בקפסולות צילום: שוקי לרר

שאלת השאלות שניצבת על שולחנם של קברניטי עולם התורה, היא כיצד יפתח זמן אלול בעולם הישיבות לנוכח התפשטות הגל השני של הקורונה. עד לזמן אלול, כלל הישיבות שפתחו במתווה הקפסולות של ועד הישיבות, יצאו בריאים חזרה לביתם והתקווה כעת לחזור על ההצלחה.

בהמשך לחשיפה ב'בחדרי חרדים' מלפני שלושה ימים כי במל"ל ובמשרד הבריאות גיבשו בסוף השבוע נהלים חדשים למוסדות עם פנימיות, כמו ישיבות, לצד שאר מוסדות הרווחה המחזיקים בפנימיות. בנהלים שגובשו, יינתן מענה לפתיחת שנת הלימודים הקרובה עם מרווח נשימה שיקל על המוסדות לאחר הקשיים שהיו בגל הראשון בפתיחת עולם התורה, בערב חג השבועות.

על פי הסיכום שגובש, הקפסולות בפנימיות ובמוסדות יעלו ל - 50 בחורים בכל קפסולה שלא כמו בזמן קיץ. בנוסף תיבדק אפשרות לקיצור ימי הבידוד של השהייה בקפסולה לפחות מ–14 ימים.

נוהל נוסף מאשר הקצאת מתחמי מלוניות בתוך ישיבות עם פנימיה, על פי המתווה שהכניס יו"ר וועדת חוקה ח"כ יעקב אשר כסעיף מחייב בתוך השלמות חוק הקורונה הגדול שיאושר במחיאת הכנסת ביום שני הקרוב. כמו כן, בישיבות שהדבר לא יתאפשר נקבע כי הבחורים יוצאו ישר למלוניות ולא יישלחו קודם כל הביתה, דבר שהוכח כמקדם הדבקה.

'בחדרי חרדים' חושף, כי פרויקטור הקפסולות של 'ועד הישיבות' הרב בנימין כהן, שמונה לאחר הגל הראשון, שלח היום (רביעי), את המסמכים המפורטים למנהלי הישיבות כיצד לפתוח את הזמן על פי תקן 'התו הסגול'.

מצילומים ומסמכים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה, כי מחג השבועות ועד לתחילת חודש אב, נפתחו עוד ישיבות רבות במתווה קפסולות מורחב עצמאי, ללא פיקוח ובקרה, כשבחלקם הקפידו ושמרו יותר ובחלקן פחות, והתוצאות לצערנו (בפרט בתקופת החתונות) נתנו את אותותיהן בכמות משמעותית של חולים מאומתים עם מאות רבות של מחויבי בידוד על כל המשתמע מכך.

במסמך נאמר, כי לקראת חודש אלול הבעל"ט, עפ"י הנחיית גדולי הדור שליט"א, עלינו להיערך לכך שכל הישיבות יפתחו במתכונת כזו או אחרת באופן  שיוכלו להכיל את כל תלמידי הישיבה, עם כל המורכבות לאור אתגרי המצב הנוכחי ולשם כך אנו עושים לילות כימים בהכוונת ובסיוע הגורמים המקצועיים לאשר את התכנית המשודרגת שאמורה לתת את המענה הדרוש כולל אפשרות הגעתם של תלמידי חו"ל, עפ"י הנחיות משרד הבריאות.

ברשימת המתווה והכללים נותנים כמה דגשים שעליהם צריך לעמוד. "הצלחת הישיבה לעמוד בכללים הנדרשים תלויה בראש ובראשונה בהקפדה יתירה ומוחלטת על הכללים ללא הוראות היתר שהוכח שגרמו לתקלות רבות" נכתב.

"בסיס ההצלחה לקבלת אישור על מתווה 'תו הסגול לישיבות'" נאמר, "תלוי באמינות ובנאמנות מנהלי הישיבות לפעול בשת"פ עם הממונים מטעם ועד הישיבות בשקיפות מלאה שתאפשר שכנוע מקבלי ההחלטות ברשויות המוסמכות, שאכן ההוראות מתבצעות".

במכתב מציינים כי "מניסיון העבר הוכח שישיבות שעשו דין לעצמם כמעט והביאו לסגירת המתווה וחלילה למניעת אפשרות פתיחת הישיבות ח"ו. ישיבות שהיטיבו לכלכל את צעדיהן בתבונה, כולל חשיבה מראש על מתן אפשריות לתלמידים לצאת להתאוורר בתוך מתחם הישיבה בחצרות / גגות שעומדים בתנאי בטיחות / מרפסות / וכיוצ"ב, שרדו את התקופה בהצלחה רבה, הן בהיבט הפיזי והן בהיבט הנפשי של הבחורים".

"בבדיקות עומק שערכנו בישיבות בהם אירעו תקלות שהביאו אף לחולים מאומתים, לצערנו מקור ההדבקה היה ברוב המקרים ברשלנות כתוצאה מחוסר שימת לב מספקת כשלא הקפידו ביתר שאת לשמור על הכללים וההנחיות והכניסו את הנגיף לתוככי הישיבה וגרמו להדבקה ולסגירת הישיבה".

"נקודות מפגש בין הורים לתלמידים, כשהשטח הסטרילי לא היה כמו שצריך, התברר בדיעבד שההורים / בני המשפחה שבאו לבקר היו נשאים והדביקו את התלמיד שבהמשך הדביק את חבריו לקבוצה".

הורה מבקר את בנו בקפסולה

"למרבה הצער היו ישיבות בהם הבחורים פיתחו תזה גורפת שעדיף להידבק ולהדביק" מצויין במסמך, "ובכך לפתח נוגדנים לנגיף שיחסוך מהם את כל המגבלות והקשיים בהיבט הפיזי, מתוך הבנה מוטעית שהצעירים לוקחים את העניין בקלות יחסית, בלי לקחת בחשבון את הסיכון הלא מחושב שהם מפתחים כלפי הצוות הרוחני שבחלקו הנכבד מבוגרים ובעל מחלות רקע בסיכון גבוה, וכן בקרב ההורים ובני המשפחה, ובמבחן התוצאה אנו יודעים כעת ל"ע, על חולים קשים ומונשמים שהקב"ה ישלח להם רפו"ש במהרה, ועל אישים חשובים בקהילות השונות שנפטרו בדמי ימיהם ר"ל, וכמו כן ישנן ידיעות שונות על נזקים שונים לטווח ארוך גם לצעירים".

כהפקת לקחים הקבע המתווה שימנע הידבקויות בישיבות:

1. שיתוף הגורמים הממונים שהוסמכו מטעם וועד הישיבות, ושמירה על כללי הקפסולות תמנע תקלות והרבה עגמת נפש מיותרת.

2. אי התעלמות ובירור אפידמיולוגי זריז ומקיף, מביא לשליטה וניהול האירוע במקרה של תקלה באופן מבוקר ואחראי, ובהתחשב בדרישות הרוחניות מצד הישיבה.

3. גם אם חלילה אירעה תקלה, חובת הנהלת הישיבה לנהוג באחריות יתירה לניהול נכון של הסיטואציה, למנוע פיזור התלמידים באופן בלתי מבוקר מבלי לוודא שאינם מסכנים את בני המשפחה ו/או האם יש באפשרות המשפחה לקלוט את אותם תלמידים מחויבי בידוד ו/או אופן יציאתם והגעתם למקום בידוד החילופי שנקבע באופן מבוקר ואחראי.

4. צוות וועד הישיבות בליווי רפואי של ד"ר ציון שלוסברג מטעם משרד הבריאות , עומד בזמינות גבוהה למתן מענה / הכוונה / עצה ותושיה לכל תרחיש שמתפתח בשטח, ויעידו על כך ראשי  ומנהלי  ישיבות  שהשכילו  לפנות  ולקבל  עזרה  מתוך  הבנה שמטרתנו הקדושה משותפת לכולנו לתת אפשרות לקיום הישיבות נשמת אפינו.

בחורי ישיבה לומדים בקפסולות

במכתב נאמר כי בכדי לקיים את התנאים הוקם 'מרכז שליטה ובקרה' שינוהל ע"י אנשי מקצוע ייחודיים בתחום, ויפעל בפיקוח צמוד והכוונה של ראשי הישיבות והממונים מטעם ועד הישיבות באר"י שמטרתו יהיה לקבל מסד נתונים און ליין לאורך כל  תקופת הלימודים בצורה אמינה ומדויקת על בסיס יומי באמצעות 'נאמני קורונה' אחראים, שימונו בכל ישיבה ויעברו הכשרה והדרכה פרטנית כיצד לפעול בשת"פ מלא עם הנוגעים בדבר.

מרכז השליטה והבקרה יפעל באחריות מרבית ובחסיון מלא ללא מתן אפשרות זליגת מידע לאף אדם למעט צוות מצומצם שיפעלו באופן מורשה מבוקר וחסוי.

במסמכים הם מבקשים מראשי הישיבות לחתום על כתב מינוי למי שימונה מטעמם לשמש בתפקיד האחראי כ'נאמן קורונה' מטעם הישיבה, והתחייבותם לפעול לפי ההנחיות כפי שהורו גדולי ישראל.

"אנו חוזרים ומדגישים" הם כותבים, כי "מתוך ניסיון העבר, אי שמירה על ההנחיות עלולות להגיע להשלכות שיש בהם משום חילול ד'  ודין רודף הן כלפי הפרט והן כלפי כלל  עולם הישיבות . מלבד הנ"ל הננו ליידע שכבר היו תקדימים בהם אירעו אסונות שגררו בעקבותם חקירות משטרה ומשפטים עם השלכות של חבות אישית וקנסות כבדים, על כל המשתמע מכך".

"כעת בזמן אלול יפעלו הישיבות במתווה ה'תו הסגול לישיבות' שנועד לאפשר ככל שניתן קיום לימודים סדירים בהיכלי הישיבות לקראת חודש אלול הבעל"ט שישמש כפיילוט ליישום המתווה בישיבות ובחינתו מחדש ע"י גדולי ישראל לקראת זמן חורף תשפ"א הבעל"ט ככל שיידרש.

סוגי הקפסולות: קפסולות מתמזגות עד 50 בכל קפסולה המתמזגת עם קפסולות נוספות כהמשך לקפסולות הסגורות, בתום תקופת הבידוד הראשונית.

בנוסף יהיה קפסולות נושמות עד 50 בכל קפסולה שאינה מתמזגת  עם  קפסולות נוספות לאורך כל תקופת הזמן. הבסיס של המפה שנשלחה להיכלי הישיבות מצביעה על שמירה הדוקה של ממונה קורונה לכל קפסולה וקפסולה שמירת עטיית מסכה, עם הקצאת מתחם מיוחד לאלו שמגלים תסמינים ומתחם למחלימים עם שירותים ומקלחות נפרדים".

לכלל ההוראות, צורף גם מכתב של ועד הישיבות שם כותב הגאון רבי חיים אהרן קופמן יו"ר וועד הישיבות, כי "כלה הקיץ ועדיין לא נושענו מגזירת מלכו של עולם. לדאבון כל לב הוכינו בכפליים, שכן מלבד עניין הנגיף ומכתו בגוף, עוד זאת והוא העיקר הוכה עולם התורה, כשלא התאפשרה פעילותן של הישיבות הק' כבימים ימימה וחדשי זמן הקיץ עברו על רבים וטובים מתלמידי הישיבות המסולאים מחוץ למבצרי התורה והרוח הנושבת בהם. ועל אף ההשתדלויות הרבות שנעשו על ידי ראשי הישיבות ומרביצי התורה שליט"א להמשיך בלימוד באמצעים שונים במסירות רבה, אין הדבר דומה".

עולם הישיבות זמן אלול קפסולות ועד הישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד