י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הגליל המערבי - פנינת נוף ים תיכונית

חובבי היסטוריה וארכיאולוגיה יוכלו ליהנות משפע של ממצאים ועתיקות, ומשפחות ימצאו בו אטרקציות לבילוי קיצי מרענן

הגליל המערבי - פנינת נוף ים תיכונית



רמת קושי: המסלול מתאים למשפחות ולקבוצות. מומלץ לטייל עם מדריך.
נגישות לבעלי מוגבלויות: הטיול מתאים ליושבים בכיסאות גלגלים, למוגבלי הליכה, לבעלי ליקויי ראייה ולבעלי מוגבלויות שמיעה.
משך הטיול: חמש-שש שעות.
ציוד נדרש: כובע, מים ומזון.
העונה המתאימה לטיול: בכל ימות השנה

הגליל המערבי, המשופע באתרי תיירות ונופש, נמצא בצפון הארץ, סמוך למישור החוף, צפונית לעכו ולנהריה. נצא ממרכז הארץ צפונה בכביש מס' 2, ונעבור את חיפה, את עכו ואת נהריה. האתרים בטיול נמצאים מצפון לנהריה. נתחיל את מסלולנו בגן הלאומי – פארק אכזיב, נמשיך לאנדרטת יד לי"ד, ונסיים את היום במערת הקשת.

הגן הלאומי – פארק אכזיב

הפארק ממוקם כ-5 ק"מ צפונית לנהריה, ממערב לכביש 4 א'. שטח הגן כ- 450 דונם, ונוכל לראות בו עתיקות של מבצר צלבני ושל הכפר הערבי הנטוש – א-זיב. נוסף על כך, בפארק קיים שטח רחב ידיים ובו מדשאות, מתקני משחקים לילדים וחוף רחצה הכולל בריכה רדודה, בריכה עמוקה ומתקני חוף.

למקום היסטוריה ארוכה. נמצאו בו שרידים ארכיאולוגיים מהמאה ה-18 לפני הספירה וממצאים מתקופת הכנענים, מימי יהושע בן נון והשופטים, והיישוב שהיה במקום אף מוזכר בתנ"ך (שופטים א', 31). בשטח נמצאו גם ממצאים מימי שלטון הפיניקים, שבעבר כבשו את המקום והשתמשו בנמל שבו. בתקופת המשנה עסקו התושבים במקום בגידול חלזונות ימיים להפקת צבעי תכלת וארגמן, ובתקופה הצלבנית ניתן הכפר במתנה לאחד האבירים הצלבניים, והוקם בו מבצר.

חניה: ברחבת החניה אין מקומות המסומנים לנכים.

הכניסה לפארק: רחבת הכניסה כוללת קופה ודלפק גבוה למדי שאינו מותאם לשירות לקוח בכיסא גלגלים. בכניסה הראשית לגן יש כמה מדרגות, אך יש גם כניסה חליפית המתאימה ליושבים בכיסאות גלגלים. בתיאום מראש אפשר אף להיכנס עם הרכב למתחם הפארק (יש שתי כניסות לרכב).

נגישות בפארק: בכל הפארק שבילים סלולים, חלקם תלולים. שולחנות הפיקניק על הדשא, חלקם מצויים קרוב לדרכים הסלולות וחלקם בלב רחבת הדשא. התנועה בכיסא גלגלים על הדשא קשה. קיימת דרך סלולה מבטון מחוספס מלב הפארק עד שפת הים. הדרך תלולה מאוד ומהווה קושי לאדם בכיסא גלגלים - אף עם מלווה. עם זאת, אפשר בתיאום מראש להיכנס עם רכב גם לדרך זו.

שירותים: בפארק שני מבני שירותים. במבנה שליד המסגד שני חדרי שירותים המותאמים ליושבים בכיסאות גלגלים. החדרים מרווחים וקיים מספיק מקום מימין לאסלה וכן מאחזי יד. במעבר מהדרך הפנימית בלב הפארק למבנה השירותים קיימת מדרגה בגובה 10 ס"מ, ללא הנמכה לכיסאות גלגלים. קיים מבנה שירותים נוסף לגברים ולנשים בתוך מבנה המצודה. הגישה לשירותים אלה במדרגות בלבד, ואין בהם שירותים נגישים לנכים.

אנדרטת יד לי"ד

האנדרטה נמצאת בצד המזרחי של כביש 4 א' מול פארק אכזיב, ומציינת פרק חשוב בגבורת אנשי היישוב היהודי בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי. ב"ליל הגשרים" בלילה שבין- 16 ל 17 ליוני 1946, בזמן שבו תכננו בפלמ"ח לפוצץ גשרים ולנתק את ארץ ישראל ממדינות ערב ולחסום גישה של כוחות ערבים וכוחות בריטים, היו במקום שני גשרים על נחל כזיב: גשר הכביש וגשר הרכבת. הכוח התגלה לפני שהגיע ליעדו, ובעת פיצוץ הגשר נהרגו 14 לוחמים ובהם מפקד הכוח, יחיעם וייץ. לזכר לוחמים אלה נבנתה האנדרטה.

נגישות האתר: אל האנדרטה שביל סלול מרחבת החניה אל האתר. אין במקום שירותים.

מערת הקשת

האתר הנו פינת חמד שטופחה והותאמה גם למטיילים בעלי מגבלות שונות. נמשיך בנסיעה מאכזיב צפונה, לכיוון ראש הנקרה, ונגיע לצומת בצת. כאן יש לפנות מזרחה לכביש 899, לעבור את שלומי וצומת חניתה ולפנות בכביש העולה לקיבוץ אדמית ולכפר הבדואי ערב אל ערמשה. הדרך עולה ומפותלת מאוד, וחושפת אותנו לנוף מצוקי נהדר ולמרחב של חוף אכזיב, ראש הנקרה. כ– 500 מטר לפני קיבוץ אדמית יש לפנות ימינה לכיוון מערת הקשת. ניסע בדרך מסודרת עד מגרש החניה השני.

חניה: במגרש החניה מסומנים כמה מקומות חניה לנכים. בחניון שולחנות פיקניק המותאמים גם ליושבים בכיסאות גלגלים.

שירותים: בחניון מבנה שירותים, ואחד התאים מותאם ליושבים בכיסאות גלגלים. הדלת רחבה וקיים מרווח מספק מצד ימין של האסלה. אין מאחזי יד.

נגישות האתר: נלך בשביל סלול אשר בתחילתו ציון של אבן מחוספסת שתאפשר לעיוורים ולבעלי לקויות ראייה לחוש את תחילתו. השביל יורד בעקלתון, בתוך נוף מרהיב, לכיוון מערת הקשת. שולי השביל מוגבהים, ויש מאחז יד בחלקו. כמו כן, יש מקומות מנוחה וספסלים לאנשים בעלי מגבלות בהליכה. השביל מסתיים בנקודת נוף ייחודית מאוד שבה נוכל לראות את הקשת הגדולה של מערת הקשת ודרכה את הנוף הנשקף למרגלות המצוק. זו ללא ספק נקודת תצפית מהיפות ביותר בארץ, ובימים של ראות טובה נוכל לראות את רוב הגליל המערבי ומפרץ חיפה מראש הנקרה בצפון ועד חיפה בדרום. עם החזרה למגרש החניה ולאחר שעות מספר של טיול מהנה יסתיים גם סיפורו של המסלול הזה.

הכותב הוא מומחה ומדריך טיולים לאנשים בעלי מוגבלויות בחברת ישראל לכל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד