י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
'ולקחתם לכם' מחודש אב

חשש ממחסור בגלל הקורונה: הדיין הגיע לבחור לולבים

בעקבות חשש ממחסור בלולבים לקראת חג הסוכות תשפ"א, בגלל מגיפת הקורונה המשתוללת בעולם, הגיע הדיין הגאון רבי יעקב יוסף כהן לסיור מיון לולבים כבר בחודש אב בכדי להקדים את שליחת הסחורה לריכוזים החרדים בארה"ב עוד לפני החגים

חשש ממחסור בגלל הקורונה: הדיין הגיע לבחור לולבים
הג"ר יעקב יוסף כהן במיון לולבים צילום: דובי קורן

עשרות אלפי לולבים מהודרים במיוחד כבר ארוזים וממתינים למשלוח יצוא לחו"ל, אחרי שעברו מיון קפדני על ידי מורי צדק בהנחייתו ההלכתית והמקצועית של הגאון רבי יעקב יוסף כהן, דומ"צ שטפנשט, הסחורה המשובחת נועדה אל הריכוזים החרדים שבניו יורק.

טובי הסוחרים בארה"ב עושים מאמץ אדיר לקבל את הסחורה המשובחת ביותר בשוק, כמו בכל דבר הקונה המצוי בבורו פארק, וויליאמסבורג ומונסי ושאר השכונות בניו יורק מצפה לרכוש בכסף מלא לא רק לולב כשר וגם לא רק מהודר, אלא לולב שכל חזותו החיצונית אומרת הוד והדר של מצווה, לולב עבה למדי בעל עלים ירוקים וטריים, ישר כסרגל, סגור לגמרי עד לראשו ומתמר לאורך של מטר ועשרים, אלו לולבים יקרים ונדירים של אחד מתוך אלף.

בחדרי המיון והקירור הענקיים אנו רואים מאות אלפי לולבים שירדו הישר מהעץ לולב מעורמים לבדיקה קפדנית, כל לולב עובר מיון אחרי מיון בשמונה זוגות עיניים של בודקים ומורי הוראה, השפיצים שבהם מסווגים ומוצנעים כמיוחסים ועליהם ניטשת מלחמה של ממש.

גדולי הסוחרים מתייעצים עם הדיין הרב כהן שנודע כמומחה בעל שם בתחום ארבעת המינים הן מהפן ההלכתי והן מהפן המקצועי היכן הם ימצאו השנה את הלולבים המובחרים והמשובחים הללו.

השנה, בשל המצב עם נגיף הקורונה המשתולל וסגירת השמים לטיסות, עונת המיונים התחילה מוקדם מהרגיל למנוע מצב שהסחורה לא תספיק להגיע לחופי ארה"ב בטרם חודש תשרי תשפ"א, הסחורה יוצאת עם אניות תובלה למסע של חודש ומקווים מאוד להספיק לשלוח הכל בימים הקרובים.

בנוגע לאתרוגים וההדסים המצב חמור שבעתיים כי בכל שנה המיון מתחיל רק באמצע חודש אלול ויש חשש כבד שאין מספיק טיסות לאירופה וארה"ב בשביל לייצא את כל הסחורה, כרגע הכל תלוי במתווה פתיחת השמים והתנועה האווירית בין ישראל לעולם, המגדלים והסוחרים בלחץ של זמן שעלול להביא למחסור ולגרום ליוקר הסחורה.

הדיין הגרי"י כהן נשאל, האם השנה שיום ראשון של חג הסוכות ממילא חל בשבת לא היה מקום לוותר על המיון ולשלוח את הסחורה כמות שהיא?

ולדבריו: "בוודאי שמבחינה הלכתית גרידא יש הבדל בין יום א' של סוכות שמצוותו מדאורייתא לשאר הימים שהמצווה היא רק מדרבנן, ולכן באמת השנה רוב רובם של הלולבים והאתרוגים יהיו כשרים לברכה גם בלי מיון, כי אין בעיה למשל של פסול "חסר", אבל ציבור יראי ה' המדקדקים במצוות, מדקדקים כמובן לא פחות במצוות דרבנן וגם בהידורם, ושואפים ומייחלים לסט ארבעת המינים מהודר ביותר כמו בכל שנה ושנה, אם הסחורה לא תשלח כשהיא כבר ממוינת מראש, יהודים רבים יצטרכו לבלות ימים ולילות לעבור על אלפי לולבים ואתרוגים כדי למצוא סט מהודר כפי שהם מצפים, לכן עלינו החובה לזכות את אותם זהירים במצוות שיהיה בהישג ידם לרכוש ארבעת המינים בשיא ההידור".

קורונה לולבים משלוח לולבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד