י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

האדמו"ר הפתיע ולימד את נכדו קבלה

תורת יאשיהו • פנינים על פרשת ראה • מתורתו של ראש אבות בתי הדין במרוקו, מנהיג 'שובה ישראל' האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א

האדמו"ר הפתיע ולימד את נכדו קבלה
הרב פינטו צילום: באדיבות המצלם

פרשת ראה

"אֶת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֺת ה' אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם" - הכוח הגדול של השמיעה הראשונה שהאדם שומע.

בפרשת השבוע הקב"ה אומר לבני ישראל "רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה. אֶת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ" אם נשמע ונלך בדרך טובה אז תהיה ברכה ויהיה טוב, אם ח"ו לא נשמע ולא נלך בדרך טובה אז תהיה קללה. צריך להקשות קושיה למה התורה אומרת "אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ" צריך לומר "אשר תעשו" השורה האחרונה זו העשיה, השמיעה היא בהתחלה, קודם האדם שומע ובסוף הוא עושה את מה שעושה. אם כך למה התורה אמרה אשר תשמעו ולא אשר תעשו, למה התורה שמה את הדגש על השמיעה של הדברים?

אלא אולי אפשר לפרש ולומר יסוד גדול, אנשים מזלזלים בכוח של השמיעה, לפעמים השמיעה יכולה להשפיע השפעה עצומה שאין כדוגמתה. השורש של כל דבר בחיים הוא השמיעה, אדם שיודע לשמוע ולקבל את השמיעה יש לו כוח עצום וגדול.

המשנה אומרת (אבות ב, ח) רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן חֲנַנְיָה אַשְׁרֵי יוֹלַדְתּוֹ, השבח הגדול של רבי יהושע בן חנניה אשרי האמא שילדה אותו, מסופר על אימו שהיא גרמה לו שיהא חכם, שהייתה מחזרת על כל בתי מדרשות שבעירה ואומרת להם בבקשה מכם בקשו רחמים על העובר הזה שבמעי שיהיה חכם. והגמרא בירושלמי מספרת (יבמות א, ו) שאימו הייתה מביאה אותו בעריסה לבית הכנסת כדי שאוזניו ידבקו בדברי תורה אפילו שהוא לא מבין, העיקר שישמע דברי תורה וישפיע עליו השפעה גדולה ביותר. כך גדל רבי יהושע בן חנניה להיות אחד התנאים הגדולים בעם ישראל, שעוד מקטנותו הנפש שלו הייתה מקבלת רק דברי תורה ודברים רוחניים.

מתי שאדם שומע טוב, הנפש שלו מרוממת וחזקה בטוב, מתי שהאדם שומע דברים לא טובים והנפש שלו ניזונת מדברים רעים, יש בה שורש רע וכוחות רעים ביותר.

מסופר על אחד הצדיקים הגדולים שהיו בעם ישראל ה"בני יששכר", בזמן שהנכד שלו היה קטן הבני יששכר היה לוקח אותו ומלמד אותו קבלה, סודות של קבלה, סודות של דברים גדולים וקדושים. אנשים שראו שכך הרב מלמד את הנכד שלו קבלה, אמרו לו: הרב צדיק וקדוש אבל הילד קטן, למה אתה מלמד אותו דברים של קבלה כשהוא עוד לא יודע לקרוא ולכתוב, קודם שילמד את היסודות של התורה חומש משנה וגמרא, אחרי כן שילמד קבלה.

אמר להם הבני יששכר המשנה אומרת (אבות ד, כ) הַלּוֹמֵד יֶלֶד לְמָה הוּא דוֹמֶה לִדְיוֹ כְתוּבָה עַל נְיָר חָדָשׁ. וְהַלּוֹמֵד זָקֵן לְמָה הוּא דוֹמֶה לִדְיוֹ כְתוּבָה עַל נְיָר מָחוּק. אולי עכשיו הנכד שלי לא מבין מה שאני מסביר לו בדברים של הקבלה, אבל הוא שומע את זה וזה נמצא כבר בנפש שלו חזק ביותר, יעברו הימים והשנים ומתי שילמד את זה יהיה לו קל כי הוא שמע את זה כבר פעם.

וזה יסוד גדול, הקב"ה נותן לנו את הברכה והקללה "אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ" הכל נמצא בהתחלה, השורש של הכל והכוח הגדול נמצא בשמיעה הראשונה שהאדם שומע.

הרב יאשיהו פינטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!