י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"המבצע החרדי"

'הדסה' מדווח: תוצאות מעולות בטיפול באמצעות נוגדני פלזמה

הניסוי שיצא לדרך בידי בית החולים 'הדסה', ללא אישור של משרד הבריאות ובהשתתפות פעילה של ארגוני חסד חרדיים שדאגו למתנדבים, מסתמן כהצלחה: פרופ' זאב רוטשטיין מברך ותוקף את משה בר סימן טוב

'הדסה' מדווח: תוצאות מעולות בטיפול באמצעות נוגדני פלזמה
ערכת בדיקה צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90

הצלחה לניסוי ה'פלזמות' ב'הדסה': בבית החולים הדסה בישרו היום כי ניסוי ה'פלזמות' מסתמן כהצלחה. שלושה חולים שהוגדרו במצב בינוני לאחר שחלו בקורונה בשילוב עם דלקת ריאות טופלו במסגרת הניסוי והם הבריאו, כשהיום הם שוחררו לביתם.

בעקבות ההצלחה, בירך מנכ"ל בית החולים הפרופ' רוטשטיין, אך בה בעת תקף את מנכ"ל משרד הבריאות הקודם, משה בר סימן טוב, שלדבריו סירב להכיר בניסוי ולאפשר את האיסוף: "הקונספציה השגויה שבה נקט מנכ"ל משרד הבריאות הקודם בתחילת המשבר פגעה בכולנו".

בית החולים 'הדסה' הודיע הבוקר כי שלושה חולי קורונה במצב בינוני עם דלקת ריאות שאושפזו בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים וקיבלו טיפול נסיוני של נוגדני פלזמה שנלקחו ממחלימי קורונה הציגו הטבה מהירה במצבם עד כדי כך שהתאפשר שחרורם מבית החולים. מדובר בממצאים רשמיים ראשונים של הניסוי שבוצע עד כה במספר בתי החולים בארץ, אם כי המובילה בתחום היתה 'הדסה'.

את ניסוי הטיפול בנוגדנים מבצעת חברת קמהדע הישראלית. 12 חולי קורונה משתתפים בניסוי ראשוני זה בארץ והחברה דיווחה על תחילת הניסוי ביום ב' השבוע. עם זאת, הבשורה הרשמית מתפרסמת כעת, לאחר שהשיפור במצב החולים נראה כבר יומיים לאחר הטיפול המבוסס על קבוצה ספציפית של נוגדנים שהופקו מדמם של מחלימי קורונה. בבית החולים 'הדסה' מדווחים כי גישה זאת שונה מזו שמבוססת על נטילת נוגדנים מבנק הדם של מד"א, שמבצע את הניסוי יחד עם המרכז הרפואי 'שיבא', עם כי כאמור בצורה שונה.

המחקר, שאושר ע"י משרד הבריאות אם כי באיחור – לאחר שמנכ"ל משרד הבריאות הקודם, משה בר סימן טוב, סירב לאשרו בשלב הראשון כך שב'הדסה' פעלו 'מתחת לראדאר' - מקיף מספר בתי חולים ובמסגרתו ניתן טיפול ייחודי וראשון מסוגו בארץ, המתבסס על המוצר של קמהדע, המתמחה בפיתוח וייצור מוצרים מבוססי פלסמה, על בסיס נוגדנים נגד קורונה, שבודדו וטוהרו ע"י קמהדע מפלזמה של תורמים שהחלימו ופיתחו רמה גבוהה של נוגדנים נגד הנגיף.

בבית החולים 'הדסה', בדירבונו של מנכ"ל המרכז הרפואי הפרופ' רוטשטיין, החליטו להרים את הכפפה ולצאת לדרך, למרות שהם לא זכו לעידוד, וזאת בלשון המעטה, מצידו של משרד הבריאות. רוטשטיין פנה לארגוני חסד חרדיים, ובראשם לארגון 'יד אברהם' בראשו עומדים אנשי החסד ר' חזקי ור' שמעון ברוין, והם התגייסו למבצע איתור התורמים, מחלימי קורונה, שיוכלו לתרום מנות דם מהן אמורים היו לייצר את הפלאזמות.

הרב חזקי ברוין, מנכ"ל ארגון יד אברהם

בנוסף חברו לפעילות הארגונים 'רפואה ושמחה' בראשות הרב ישראל צישנסקי ו'רפואה ועזרה' בראשות הרב יעקב שקול, שדאגו להפנות לבית החולים מאות מתנדבים שתרמו תרומות דם מהן יוצרו מנות הפלאזמה.

בימים הראשונים התוצאות היו מאכזבות (הניסוי הראשון בוצע בחולה מורכבת עם מחלות רקע רבות, צעירה, שנפטרה יום לאחר שזכתה למנת פלאזמה), אך היום אנו מתבשרים שהניסוי, ככל הנראה, מסתמן בהצלחה. צוות הדסה הבהיר כי הוא "מאוד מרוצה" מהמחקר הקליני. ד"ר אסא קסלר, רופא במחלקת הקורונה ובפנימית א' בהדסה עין כרם, מציין כי "בהתאם למתווה המחקר הקליני שאושר, חולי הקורונה המקבלים את הטיפול הינם כאלה הסובלים מדלקת ריאות בגין הנגיף, ולפי שעה ולמרות שאנו בתחילת הדרך אנחנו מאוד מעודדים".

חברת קמהדע, אשר דיווחה על תחילת גיוס החולים, עדכנה בדיווחיה כי במבחן ניטרול הווירוס נצפתה פעילות ניטרול מעודדת של המוצר וכי החברה מתכננת המשך בחינה של מוצר הנוגדנים כטיפול מניעתי פוטנציאלי למחלת הקורונה, בקרב מתנדבים בריאים המצויים בסיכון, במחקר קליני נפרד.

מנכ"ל בית החולים הפרופ' רוטשטיין אמר כי "מזה שלושה חודשים שבהדסה נאספו, למרות התנגדות התחלתית של מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, תרומות פלסמה מחולי קורונה אשר לאחר החלמתם, בסיוע ארגון "יד אברהם" ומנהיגי העדה החרדית, נבדקו והיו שליליים לווירוס ובעלי רמת נוגדנים (סרולוגיה) גבוהה בדמם. את תרומות הפלסמה אסף בנק הדם בהדסה והעבירן יחד עם מנות שנאספו ע"י מד"א אל חברת קמהדע, שם הופקו הנוגדנים המתאימים לטיפול הניסיוני שמעורר תקוות רבות בארץ ובעולם כולו".

"אנו בהדסה גאים להיות לא רק מעבדת בדיקות הקורונה העסוקה והאפקטיבית ביותר בישראל, אלא גם בית החולים האוסף מעשרות רבות של מחלימים את הפלסמות שהם תורמים, על מנת לקיים מצוות ערבות הדדית ולהציל חולי קורונה מהתדרדרות למצוקה נשימתית וממוות" הוסיף רוטשטיין.

לצד הבשורה, תקף הפרופ' רוטשטיין את משרד הבריאות ומנכ"לו הקודם, משה בר סימן טוב, שאסרו על המשך האיסוף. פרופ' רוטשטיין אמר ל"ישראל היום": "הקונספציה השגויה שבה נקט מנכ"ל משרד הבריאות הקודם בתחילת המשבר פגעה בכולנו ביותר מאספקט אחד בסאגת הקורונה הארצית".

נציין, כי פרט ל'הדסה' מתקיים ניסוי דומה של איסוף פלאזמות בידי בנק הדם והמרכז הרפואי 'שיבא'. הניסוי בשיבא אף זכה לתמיכתו של חתן פרס ישראל יו"ר 'עזרה למרפא' הרב אלימלך פירר שאף פירסם הודעה מיוחדת של מועצת גדולי התורה שקראה לציבור המחלימים להתגייס ולתרום מנות דם.

גם בארה"ב התקיים מבצע דומה שבו נטל הציבור החרדי חלק מרכזי ופעיל, כשבמסגרת אותו ניסוי נאספו אלפי מנות דם שגם מהן יוצרו מנות פלאזמה שהושתלו בחולי קורונה.

זאב רוטשטיין קורונה משה בר סימן טוב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד