ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"מוות וחיים ביד הלשון"

חיים אחרים: ההשפעה של מחמאות ומילים טובות בחיי הנישואין

מעלת כוח הדיבור, לא סתם נאמר "מוות וחיים ביד הלשון", הדיבור הוא חשוב ביותר בחיי הנישואין ונותן את ההבנה והקשר בין איש לאשתו אילו רק היינו יודעים עד כמה מילים טובות ומחמאות מסוגלות להעצים את הזוגיות, אם היינו מעריכים נכון את ההשפעה של ההתעניינות בבן הזוג, היינו משקיעים בכך הרבה יותר

חיים אחרים: ההשפעה של מחמאות ומילים טובות בחיי הנישואין
לב צילום: pixabay

'הלשון קולמוס הלב'...

שלמה המלך החכם מכל האדם, בהתייחסו למעלת כוח הדיבור, קבע את המשפט הנצחי הבא: "מוות וחיים ביד הלשון". וכמדומה שדבר זה מוסכם על הכל ואף לכל אחד מאתנו יש דוגמאות רבות שמצדיקות זאת.

האדם בחיר הבריאה כל מעלתו ויחודו על עולם החי - הבהמות והחיות, מתבטא בתואר "מדבר", אמנם גם לחיות יש שפה משלהם אבל אין חולק שאצל בני האדם השפה יותר ברורה ומתוקנת וכל עיקר יחסי האנוש מתבססים על הדיבור - סגנונו ואיכותו.

זוהי הסיבה שכשהקב"ה רצה להעניש את דור הפלגה, לא הענישם כי אם בבלבול שפתם ובשינוי לשונם וממילא כשיש 'קצר בתקשורת' גם בניין כמו מגדל בבל יכול לקרוס...

וכך נאמר בספר יצירה: "אותיות נקראות אבנים ומילים נקראות בתים ואלוקים ברא את העולם בדיבור", וכמו"כ מובא בגמרא במסכת בבא בתרא: "כל הנותן פרוטה לעני מתברך ב-שש ברכות והמפייסו בדברים מתברך ב-אחת עשרה ברכות", דהיינו, נתינת צדקה לעני בלבד, מזכה את נותנה ב-שש ברכות, לעומתה, נתינה בצירוף מילים תומכות ומעודדות מזכה את נותנה ב-אחת עשרה ברכות!

נמצאנו למדים שבכוח הדיבור ניתן לחרוץ גורלות לחיים ולמוות, לבנות עולמות ולהחריבן, להגיע לפסגות של טוהר ואף להתברך בברכות רבות.

א"כ כשבני זוג מגיעים לבנות את ביתם צריכים הם להפנים שאחד מיסודות הבית אם לא העיקרי שבהם, הינו 'כוח הדיבור'. ומהיכן למדים זאת? ממעמד החופה. ונסביר:

תחת החופה עומדים להם בני זוג החפצים להינשא, שתיהם מותרים לכל אדם אין קשר מחייב בניהם עדיין, והנה כמה דק' לאחמ"כ, הופכים הם לזוג נשוי המותרים רק זה לזה ואסורים לכל אדם אחר, וכ"ז בזכות משפט אחד שאומר החתן: "הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל", משפט אחד המביא את חיי הרווקות לקיצם ומבשר על תחילת תקופה חדשה ונפלאה בחיים.

באמירה זו יש רמז לחתן הטרי שיידע שכל ענייני הבית מושתתים על כוח הדיבור וכל עיקר הקשר הפנימי הריגשי והנפשי בן האיש לאשתו מתנהל בדיבור. ואם ינסה הוא להמעיט בחשיבותו יאמרו לו: "וכי לא בדיבור בלבד הפכה אישה זו לאישתך?"...

אפשר להגדיר זאת בשתי תובנות עיקריות העולות ממעשה הקידושין עבור בני הזוג. א) שימו לב, הנישואין נוצרים ע"י הדיבור, מכאן עליכם להבין את מעלת כוח הדיבור. ב) ערב הנישואין מהווה נקודת זינוק ולא יעד, מכאן ואילך צריך להוסיף תמיד בעניינים הקשורים לדיבור.

מסופר על אישה שהגיעה לרב בטענה שבעלה לא אוהב אותה, "מניין לך?" שאל הרב, "מעולם הוא לא אמר לי זאת" השיבה, קרא הרב לבעל ושאלו לפשר הדבר, ענה לו הבעל: "ביום החתונה אמרתי לה תחת החופה שאני אוהב אותה ואם זה ישתנה אני אודיע לה, ובאמת מאז לא השתנה כלום"...

זה אדם שחושב שהחתונה זה היעד, להיפך, זוהי נקודת זינוק ופתיחה וממנה יש להמשיך ולתחזק את הקשר הזוגי בכוח הדיבור עד סוף החיים!

אילו רק היינו יודעים עד כמה מילים טובות ומחמאות מסוגלות להעצים את הזוגיות, אילו רק יכולנו להעריך נכונה את עוצמת ההשפעה הריגשית הנגרמת מההתעניינות בבן הזוג, מהיוזמה ליצור שיחה, מהחיזורים, משיחות הנפש, ממכתבי אהבה קטנים ועוד... היינו משקיעים הרבה יותר.

פעולות פשוטות אלו התלויות בדיבור מסייעות לשלום בית, תורמות לקרבה ואהבה ובנוסף, חוסכות מריבות, ויכוחים מיותרים ובזבוז כוחות ואנרגיה לצורך התפייסות, אותה אנרגיה שניתן היה להשקיעה בכיוון החיובי.

במאמרים הבאים ננסה לברר נקודות חשובות הקשורות לכוח הדיבור במסגרת הביתית. נושאים חשובים כמו- מחמאות, ויכוחים, ביקורת, ניהול שיחה ועוד, יעלו מעל במה מכובדת זו ע"מ להבין כל דבר לאשורו.

נזכור 'מילה' אותיות 'יהל(ו)ם', עם יהלומים אפשר ליצור תכשיט יוקרתי שובה לב ומנגד לחצוב ולהרוס קיר בטון!... נבחר את המילים שלנו באחריות ובתבונה וניצור מהם תכשיטים איתם נוכל להאיר את פני בן הזוג שלנו ולענוד אותם על לוח ליבו לנצח.

מאת: הרב ישראל מאיר רבי, מרצה ומגיד שיעור

 

חיי זוגיות דיבור ייעוץ נישואין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד