י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
בתמורה להקפאת הריבונות

"יום היסטורי": ישראל ואיחוד האמירויות חתמו על הסכם לנירמול היחסים

נשיא ארצות הברית הודיע לפני זמן קצר, כי הושג הסכם היסטורי לנירמול יחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות. גורמים בארה"ב: הצדדים חתמו על ההסכם בשיחת טלפון שנערכה בין הנשיא טראמפ, נתניהו ויורש העצר של המדינה הערבית מוחמד בין זייד • נתניהו וטראמפ צייצו: "יום היסטורי" 

"יום היסטורי": ישראל ואיחוד האמירויות חתמו על הסכם לנירמול היחסים
נתניהו וטראמפ צילום: קובי גדעון / לע"מ

הנשיא טראמפ הודיע לפני זמן קצר (חמישי), כי נחתם הסכם לנירמול היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יקיים מסיבת עיתונאים וימסור הצהרה מדינית חשובה בשעה 20:00.

הנשיא דונלד טראמפ אמר היום (חמישי), כי איחוד האמירויות וישראל הסכימו לכונן קשרים דיפלומטיים מלאים במסגרת עסקה שתפסיק את רצון הסיפוח בגדה המערבית, המקום אותו מבקשים הפלסטינים לנכס למדינתם העתידית.

ההכרזה הופכת את איחוד האמירויות למדינה הערבית הראשונה במפרץ שעושה זאת, ולאומה הערבית השלישית שמקיימת קשרים דיפלומטיים פעילים לישראל. אחרי מצרים וירדן.

ההכרה מעניקה ניצחון דיפלומטי לטראמפ לקראת הבחירות בנובמבר, מכיוון שמאמציו לראות את סיום המלחמה באפגניסטן טרם יצאו לפועל, בעוד המאמצים להביא לשלום בין ישראל לפלסטינים לא הגיעו לשלב מעשי.

גם נתניהו יוכל לבוא עם הישג מרשים לאזרחי ישראל שעכשיו יוכלו (בכפוף למגבלות הקורונה) לטוס לאיחוד האמירויות שכבר מחזיקה שם קהילה יהודית גדולה.

מבחינת איחוד האמירויות הערביות, דובאי עם גורדי השחקים ודיונות החול עשירות בנפט של אבו דאבי, מקדם את הקמפיין הבינלאומי שלהם להיתפס כמגדלור של סובלנות במזרח התיכון למרות שהוא נשלט על ידי שליטים אוטוקרטיים.

ולגבי הפלסטינים, שכבר מזמן הסתמכו על גיבוי ערבי במאבקם לעצמאות, ההכרזה היום סימנה ניצחון ומפלה כאחד. מצד אחד העסקה ביום חמישי מפסיקה את תוכניות הסיפוח הישראליות, אך הם מפסידים במאבק שמדינות ערביות לא ינרמלו את היחסים עם ישראל עד להשגת הסכם שלום להקמת מדינה פלסטינית עצמאית.

הודעה משותפת של ארה"ב, איחוד האמירויות וישראל פורסמה מיד לאחר הציוץ של טראמפ. שם נכתב כי המשלחות ייפגשו בשבועות הקרובים לחתום על עסקאות של טיסות ישירות, אבטחה, טלקומוניקציה, אנרגיה, תיירות ובריאות. שתי המדינות ישתתפו גם במלחמה במגיפת נגיף הקורונה.

בקרב מדינות ערב, רק מצרים וירדן מנהלות קשרים דיפלומטיים פעילים עם ישראל. מצרים עשתה הסכם שלום עם ישראל בשנת 1979 ואחריה ירדן בשנת 1994. מאוריטניה הכירה בישראל בשנת 1999, אך בהמשך סיימה את היחסים בשנת 2009 בגלל המצב בין ישראל לעזה באותה תקופה.

מלבד טראמפ, המתווכים העיקריים בארה"ב להסכמה היו היועץ הבכיר של הנשיא וחתנו ג'ארד קושנר, שליח המזרח התיכון המיוחד אבי ברקוביץ, ודיוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל.

עד היום ישראלים הנוסעים עם דרכונים זרים נכנסים באופן שגרתי לאיחוד האמירויות ללא בעיה, אף כי עדיין אין אפשרות לבצע שיחת טלפון בין המדינות. ישראלים עובדים גם בתחום הזהב והיהלומים בדובאי.

איחוד האמירויות דונלד טראמפ ג'ארד קושנר בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד