י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הביקור של הרמס"ד וערפול הלו"ז

המהלך הדרמטי: פרטים נוספים על מה שהתחולל מאחורי הקלעים

הסכם השלום שהושג ארה"ב, ישראל ואיחוד האמירויות התגלה לעולם רק אתמול, אולם מסתבר כי עבדו עליו בסודיות זמן רב. מתברר כי ראש המוסד ביצע בשנה האחרונה מס' נסיעות חשאיות לאמירויות. פגישות ושיחות הטלפון של טראמפ הושמטו מהלו"ז או נרשמו בשפה מעורפלת

המהלך הדרמטי: פרטים נוספים על מה שהתחולל מאחורי הקלעים
טראמפ ונתניהו בהצהרה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

הסכם דיפלומטי אדיר נחתם אמש (חמישי) בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות בתיווכו של מחלקת המדינה האמריקנית. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע בהצהרה מיוחדת שנשא מהבית הלבן כי ישראל ואיחוד האמירויות יחתמו על "נורמליזציה מלאה של יחסים" וכי בתמורה ישראל תוותר לעת עתה על "הכרזת ריבונות" על שטחים בגדה המערבית.

לאחר החתימה ההסכם יהפוך את האמירויות למדינה הערבית השלישית שיש לה יחסים דיפלומטיים רשמיים עם ישראל יחד עם מצרים, שחתמה על הסכם שלום בשנת 1979, וירדן, שחתמה על הסכם בשנת 1994. ההסכם עשוי לחדש את הקיפאון הארוך באזור, מה שעלול להביא מדינות ערב אחרות לחתום ברית רשמית יותר ויותר עם ישראל נגד האויבת המשותפת  - איראן, תוך הורדת תוכנית הסיפוח של ראש הממשלה בנימין נתניהו מהשולחן, לפחות לעת עתה.

"עסקה זו היא צעד משמעותי לעבר בניית מזרח תיכון שליו יותר, מאובטח ומשגשג יותר", אמר טראמפ לעיתונאים בתרוך שהתקיים מהרגע להרגע וללא תכנון בחדר הסגלגל. "כעת, לאחר שהקרח נשבר, אני מצפה שיותר מדינות ערביות ומוסלמיות ילכו אחרי הנהגת איחוד האמירויות".

אולם ההסכם עורר ניתוק מיידי באזור מצד שני הצדדים של הקשת האידאולוגית. מנהיגי ההתיישבות התאכזבו מכך שנתניהו יוותר על תוכניתו להחיל ריבונות על שטחי הגדה המערבית, ואילו פלסטינים הרגישו נטושים על ידי אומה ערבית שמותירה אותם להישאר כלואים במצב סטטוס קוו גם ללא האיום של סיפוח.

"זהו יום שחור בתולדות פלסטין", אמר אחמד מג'דלני, חבר הוועד המנהל של אש"ף בראיון שהתקיים זמן קצר לפני ששגריר הרשות הפלסטינית קיבל הוראה לחזור הביתה מהאמירויות. "הסכם זה הוא סטייה מוחלטת מהקונצנזוס הערבי. העם הפלסטיני לא אישר לאף אחד לעשות ויתורים לישראל בתמורה לכלום".

בכך לא תם הטקס, הנשיא טראמפ מעוניין לעשות זאת רשמית ולהשיג תמונה משולשת שלו עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושליט האמירויות מוחמד בן זיאד, לשם כך הוא מתכנן לקיים טקס חתימה חגיגי בבית הלבן בשבועות הקרובים.

תוכן ההסכם הוצג לאחר ההכרזה, כאשר איחוד האמירויות טענו כי היא מותנית בכך שישראל תעמוד בהתחייבותה לוותר על הסיפוח, אף כי נתניהו הדגיש כי זו רק הפוגה זמנית וכי התכנית לספח עודנה קיימת.

"זהו ערב היסטורי", אמר נתניהו במסיבת עיתונאים. "היום התחיל עידן חדש ביחסי מדינת ישראל עם העולם הערבי". נשיא המדינה ראובן ריבלין הזמין את הנסיך מוחמד לבקר בירושלים, ואילו בניין עיריית תל אביב-יפו הואר בדגלי ישראל והאמירויות.

הנסיך מוחמד בן זיאד, הדגיש מצידו את ההישג שלו בהשעיית תוכנית הסיפוח. "במהלך שיחה עם הנשיא טראמפ וראש הממשלה נתניהו, הושג הסכם להפסקת הסיפוח הישראלי של השטחים הפלסטיניים", כתב. "איחוד האמירויות וישראל הסכימו גם על שיתוף פעולה וקביעת מפת דרכים לכינון מערכת יחסים דו צדדית".

ההתקרבות בין המדינות הדגישה את הדינמיקה הפוליטית המשתנה של אזור בו מדינות ערב סוניות מתונות רואות יותר ויותר את איראן כאויב גדול יותר מישראל, ופחות מוכנות להתנות את היחסים בפתרון הסכסוך עם הפלסטינים. המוסד, השקיע במשך שנים ביחסים חשאיים עם מדינות המפרץ, וראש המוסד, יוסי כהן, נפגש לעתים קרובות עם עמיתים באיחוד האמירויות, ערב הסעודית, קטאר, ירדן ומצרים, כך לפי ה'וושינגטון פוסט' שציטט גורמי מודיעין.

כזכור הסולטן קאבוס בן סעיד מעומאן אירח את ראש הממשלה נתניהו בביקור ממלכתי בשנת 2018, ביקור שהרמס"ד יוסי כהן תיווך בהצלחה, למרות ששתי המדינות אינן מקיימות יחסים דיפלומטיים, וממלכת בחריין אירחה בשנה שעברה כנס בהנהגת הבית הלבן. לגבי תוכנית השלום של טראמפ לשלום ישראלי-פלסטיני.

שתי מדינות המפרץ יכולות ללכת אחר איחוד האמירויות עם מיסוד יחסים עם ישראל, אך השחקן הגדול נותר סעודיה, המדינה העשירה בעולם הערבי.

אנליסטים אמרו כי הם חושדים שהנסיך יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שליט הכל יכול של הממלכה, ירצה לעשות צעד כזה, אך נמנע לעת עתה בגלל גורמים שמרניים בארצו.

"יש אליטה חדשה בסעודיה שתרצה לעשות את אותו הדבר, אבל אין להם את אותו חופש תנועה שיש למדינה כמו האמירויות", אומרת יסמין פארוק, חוקרת אורחת במרכז לשלום Carnegie Endowment.

ראש המוסד יוסי כהן ביצע בשנה האחרונה מספר נסיעות חשאיות לאמירויות במטרה לשפר את שיתוף הפעולה, והתפרצות נגיף הקורונה יצרה פתח נוסף. המוסד לקח אחריות לרכישת ציוד רפואי שהיה חסר לישראל, ומשלוחים הגיעו בטיסות סודיות מאמירויות. כך לפי 'הוושינגטון פוסט'.

לאחר ששגריר האמירויות בארצות הברית שעבד בצמוד עם ממשל טראמפ, כתב מאמר בעיתון 'ידיעות אחרונות' ופנה ישירות לישראלים, בעברית, "לא לספח שטח כבוש".

"הסיפוח בהחלט יהפוך, ובמיידי, את כל השאיפות הישראליות לשיפור הקשרים הביטחוניים, הכלכליים והתרבותיים עם העולם הערבי ואיחוד האמירויות", כתב אז אל-אוטאיבה. הכותרת היתה אז והתבררה כנכונה להיום זה "זה סיפוח או נורמליזציה".

ג'ראד קושנר חתנו של הנשיא טראמפ ומי שקובע סדר יום בבית הלבן אמר על ההסכם כי "זה הוכיח נקודת מפנה, אחר כך התחלנו דיון עם איחוד האמירויות ואמרנו שאולי זה משהו שאנחנו יכולים לעשות". אמר. "האמירויות היו פתוחות לרעיון". אמר, "ולכן ניגשנו אז לישראלים, שגם הם הביעו נכונות להתחשב בזה". לאחר מכן התקיימו שיחות דרך קושנר והאמריקאים.

המשא ומתן התקיים בסודיות בבית הלבן, ורק מספר מצומצם של פקידים היה מודע לכך. פגישות ושיחות הטלפון של יום חמישי הושמטו מלוחות הזמנים או נרשמו בשפה מעורפלת, כך פי גורם בממשל. קושנר אמר כי הושג הסכם ראשוני לפני שבוע, והפרטים הסופיים הושלמו ביום רביעי במה שכונה "הסכם אברהם", על שם הדמות המשותפת ליהדות, לאסלאם ולנצרות.

מנהיגים פלסטינים התנגדו זה מכבר לנורמליזציה של יחסים בין ישראל למדינות ערב מכיוון שזה ייתן לגיטימציה לכיבוש המתמשך לטענתם.

מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה, התקשר למחמוד עבאס, הלא הוא נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואמר כי ההסכם "אינו מחייב את העם הפלסטיני". פאוזי ברהום, דובר חמאס, כינה את ההסכם "מסוכן עם חופש לכיבוש הישראלי על פשעיו והפרותיו על חשבון העם הפלסטיני".

הסכם אברהם איחוד האמירויות הסכם שלום סיפוח התיישבות דונלד טראמפ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד