י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סכין בין השיניים • ח"כ אלדד תוקף את ליצמן

הציבור החרדי תומך ביוזמת סגן שר הבריאות להכללת טיפולי השינים בסל הבריאות • ח"כ ד"ר אריה אלדד תוקף את היוזמה ואומר: "מעכשיו, הרמקולים המתרימים בשכונות עבור חולים קשים - יופנו לליצמן"

ד"ר אריה אלדד. "פגיעה קשה בחולים"
ד"ר אריה אלדד. "פגיעה קשה בחולים"



סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הגיע היום (ג) לכנסת, במטרה להדוף את גל הביקורת שעוררה תכניתו החדשה למימון רפואת שינים לילדים מתקציב סל הבריאות. בדיון שערכה ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, אמר ליצמן: "ניהלתי מאבק קשה מול האוצר שלא לקחת תקציב מהכל והצלחתי".

ליצמן מתמודד עם ביקורת נוקבת מצד חברי כנסת, מכל סיעות הבית, כשביניהם ח"כ ד"ר אריה אלדד, שהזהיר כי המשמעות המיידית של ההחלטה הזו, היא התערבות בשיקול הדעת של ועדת הסל, וקיצוץ מתוך תקציב הסל שניתן להם.

לבד מזאת, טוען אלדד, כי בתוכנית פגיעה קשה באנשים שחולים במחלות קשות, שלא יוכלו לקבל מענה למחלתם.

בראיון לוחמני שערכנו עם ח"כ אלדד, שמענו מפיו דברים קשים כנגד החלטתו של ליצמן.


• שלום לך אדוני.

שלום רב וחנוכה שמח,

• הציבור החרדי עוקב בדריכות גדולה אחר התכנית הזו של ליצמן, ובכללם גם משפחות ברוכות ילדים, לאו דווקא חרדיות. אמנם האישור התקבל במחטף, אבל בסופו של דבר הממשלה אישרה את החלטת ליצמן, בעידודו של ראש הממשלה. והנה מגיעים אתה, וחברי כנסת נוספים, וקוראים תיגר על העניין הזה. איפה, בעצם, הבעיה?

באמת לא היה צורך בשום מחטף, כי האוצר בוודאי מוחה כפים בקול רם להצעה כזו. האוצר מנסה כבר שנים לקצץ את העדכון של סל הבריאות, והנה אושרה לפני שנתיים תכנית לשלוש שנים, שבה יעדכנו את סל הבריאות ב-450 מיליוני ₪ מדי שנה, והתמורה שהכנסת נתנה היתה הסכמה להוציא את תרופות מצילות החיים מהביטוחים הנוספים.

עכשיו לקח סגן שר הבריאות 56 מיליון ₪ מתוך ה-450 מיליון ₪ שהיו אמורים לקנות תרופות מצילות חיים לחולי סרטן, והקצה אותם ליעד מאוד חשוב, לתרופות וריפוי שינים לילדים. איש אינו חולק על הצורך לעשות את זה, אבל אי אפשר לסבול שזה יהיה על חשבון חולי הסרטן, שמצד שני שללו מהם את האפשרות לעשות לעצמם ביטוח מיוחד לתרופות שהם צורכים.

טיפול שיניים. בסל צילום: טיפול שיניים. בסל
טיפול שיניים. בסל


אם הייתי חבר בוועדה הייתי מתפטר היום

• אתה באמת מאמין שללא התכנית של ליצמן, כן היו מקבלים אותם חולי סרטן את מה שהם צריכים. הרי משרד האוצר היה מתנער מזה באופן כזה או אחר, כפי שהוא עושה כבר שנים?

ממש לא. יש בתקציב המדינה בשנה הזו 415 מיליון לייעוד הזה, ולכן הוא לא יכול היה להתנער מזה. מה שקרה זה שיש ועדת סל, שהיא מופקדת להחליט על תרופה כזו או אחרת לייעוד מסוים. בא ליצמן וחתך מזה 65 מיליון ₪ והקצה אותם למשהו אחר. לו הייתי חבר בוועדת הסל, הייתי מתפטר היום. הייתי אומר לליצמן: מהיום תחליט אתה איזה תרופות יכללו בסל ואילו לא.

עכשיו, ביום שתתחיל שביתת רעב של חולי הסרטן מול הכנסת, אני לא אשלח אותם לאוצר אלא לליצמן שממנו יבקשו את הצלת החיים שלהם. זה בסדר גמור לטפל בשינים של הילדים. זה מאוד פופולארי, משפחות עניות, ילדים, מי יכול לדבר נגד.

• יש לציין שגם הח"כים הערבים תומכים בחוק הזה.

רבים תומכים, וגם הציבור, כששואלים אותו עקום, באיזה סקר דעת קהל, אומר: בוודאי שאני בעד טיפולי שינים לילדים. לא הציבו אותם רגע אחד מול החלופה, ובסוף ברחובות בני ברק וירושלים יסתובבו מכוניות עם רמקולים "להציל נפשו של אברך ידוע או גבירה פלונית שחלתה במחלה קשה ועכשיו התרופות שלה לא בסל". חשוב מאוד שיטפל בשינים, אבל האוצר צריך להקצות את המשאבים לזה ולא על חשבון משרד הבריאות.

• תוצאות סקר פנימי של ליצמן, קובעים ש-68% מהאנשים שמרוויחים 4000 בחודש לא מקבלים טיפול שינים?!

אני בטוח שהמצב גרוע יותר בשכבות החלשות. המצב מצריך טיפול. אבל ברגע ששללו מהציבור את היכולת לבטח את עצמם, כדי לקבל תרופות שעולות 100.000 ₪ לחודש, זה חורבן או מוות למשפחות שחלילה אחד מבני משפחתם חולה במחלה כזו.

האוצר לא מסכים שהתרופות מצילות החיים יהיו בשב"ן של קופות החולים. לקחו מאנשים את היכולת השמורה לכל אדם לקבל החלטה להציל את חייו.

ברור כי טיפול שיניים הוא גם חשוב, אבל אי-אפשר גם לקחת את היכולת להתמודד עם מחלות מסכנות חיים, וגם לעשות את זה על חשבון סל התרופות שלנו זה בלתי נסבל.

ליצמן. העביר את ההחלטה בממשלהצילום: ליצמן. העביר את ההחלטה בממשלה
ליצמן. העביר את ההחלטה בממשלה


ליצמן הופך את סל התרופות לקופה של האוצר

• מתוך ה-385 מיליון שישארו בתקציב הסל, אי-אפשר לקחת את התרופות להם זקוקים חולי הסרטן כדי להציל את חייהם?

הצרכים הכוללים של הסל, הם בהיקף של מיליארד שקלים ויותר. ועדת הסל כבר נמצאת במיטת סדום וצריכה להצטמצם ל-450 מיליון, ועכשיו היא תצטרך להצטמצם ל-385 מיליון, רק כי השר החליט שהוא נכנס לנעליה של ועדת הסל, והחליט שבמקום שהוועדה תהיה אוטונומית לעסוק בסמכותה לתקצב תרופות על פי חוות דעת מקצועית השר יחליט. נכנס כאן שיקול דעת פוליטי. אמרתי כבר, אם אני הייתי חבר בוועדה הייתי מתפטר.

• המשך הדיון בנושא צפוי להמשך בשבוע הבא, מה לדעתך יהיו הסיכומים בנושא?

אינני יודע לאן זה יגיע, אני מניח שהאוצר ישמח להוסיף לשר ליצמן עוד כמה עשרות מיליונים, כדי ליצור תמונת מצב כאילו הקיצוץ מול משרד הבריאות הוא חלק, והאוצר גם תורם את חלקו לעניין.

האוצר ישמח להוסיף גם עוד 200 מיליון עכשיו, כי העיקרון שליצמן קבע חשוב לאוצר יותר מהכסף. אם סל הבריאות הופך להיות איזושהי קופה שכל מי שרוצה יכול לשלוח את ידו ולקחת, זה טוב לאוצר. כרגע מדובר בצורך שאין חולק כי הוא ראוי, אבל בשלב הבא, האוצר יחליט שיש לו צורך ראוי אחר והוא ימשוך מקופת סל הבריאות ואיש לא יוכל לפצות פה, כי מי שהתחיל במהלך היה שר הבריאות.

להאזנה לראיון המלא: "הכל בקול" – קו המידע הפופולארי - 052-999-66-00






תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד