י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
שאלה של כמות

מחקר חדש: הוירוס מדבק גם ממרחק של 5 מטרים

חוקרים מארה"ב שבודדו נגיפים מסביבתם של חולי קורונה, טוענים שהנגיף מצליח להגיע גם למרחק של כחמישה מטרים. אך הם גם מרגיעים: "ספק אם בכמות הזו יוכל להיבדק אדם בריא"

מחקר חדש: הוירוס מדבק גם ממרחק של 5 מטרים
קניון מלחה י-ם בקורונה צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

טווח של שני מטרים כבר לא מספק? אזהרת ה'שני מטרים' הפכה לחלק בלתי נפרד מההוויה הנוכחית, אך יתכן שטווח המרחק הזה כבר אינו מספק. חוקרים אמריקנים שבודדו נגיפים שנותרו באוויר בסביבות חולים, טוענים שהנגיף יכול לעבור גם ממרחק של 5 מ' ואולי גם לגרום להדבקה.

המחקר, שפורסם ב'ניו יורק טיימס', מציג ניתוח שערכו וירולוגים מאוניברסיטת פלורידה שבודדו את הנגיף מרסס נשימתי שריחף באוויר ליד מיטות של חולי קורונה. במסגרת הניסוי – שהוא אגב לא הראשון שנערך במתכונת זו – נאספו הדגימות מהאוויר באמצעות אדי מים מזוקקים כשכך ניתן היה 'לקלוט' דגימות שהצטברו באוויר החדר במחלקה לחולי קורונה בבית חולים בפלורידה.

האוויר בחדר הוחלף שש פעמים בתוך שעה והיו בו מסנני אוויר, מערכת קרינת על-סגול ואמצעי בטיחות נוספים. למרות זאת, וחרף כל האמצעים, ועל אף שאף אחד מהחולים לא עבר הליך שיכל לגרום להפצת הנגיף (כמו, למשל, שימוש במכשיר אינהלציה שכידוע מפזר רסיסים לחלל החדר) ד"ר ג'ון לדניקי, וירולוג ראשי בצוות, ציין כי "נמצאו 74 חלקיקי נגיף בליטר אוויר".

לדיניקי הוסיף וציין כי יש לקחת בחשבון את האמצעים שהותקנו בחדר ואשר היו אמורים לבודד את הנגיף. לדבריו, במרחבים סגורים כמו כיתות לימוד שאינן מאווררות כראוי, יימצאו יותר נגיפים באוויר. המסקנה שלהם אם כן היא שקיימת סכנת הידבקות בנגיף למי שאיננו ממוגן היטב והוא מטפל בחולה קורונה.

נזכיר, כי לאחרונה פורסמו מספר מחקרים שקבעו כי קיים חשש להימצאות נגיפים בארוסולים במרחק של עד חמישה מטרים מחולה, וכן נטען שישנם גם רסיסים באוויר כך שאלו שגבוהים יותר יש להם סיכוי גבוה יותר להידבק. מומחים אחרים העלו חשש לפיו מזגנים גורמים להפצת הנגיף בחדר, כך שתאורטית גם אם מדובר בחדר גדול עדיין יכולים אנשים שנמצאים במרחק גדול זה מזה להידבק.

עם זאת, המומחים מדגישים כי יש לקחת בחשבון את מסקנות המחקר ולהשליך אותו בשלב זה רק על אנשי צוות רפואי שמטפלים בחולים, כך שעליהם להשקיע במיגון כנדרש. "קיים ספק רב אם בכמות הזו יוכל להידבק אדם בריא", הם אומרים, ובכך מאפשרים לנו – לפחות לעת עתה – להמשיך לשהות האחד לצד השני במרחק של שני מטרים.

 

קורונה מחקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד