י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

כשהשלהבת הוצתה בשנחאי • תיעוד מרגש

זהו סיפור על הקהילה היהודית בשנחאי ששרדה תחת השלטון הקומניסטי. זהו סיפור על גבורה ונחישות יהודית יוצאת דופן • יוסי כץ עם סיפורה המיוחד של הקהילה, מלווה בתמונות מחג האורים • מיוחד

מסיבת חנוכה בשנחאי הקומוניסטית
מסיבת חנוכה בשנחאי הקומוניסטית

פרסומי ניסא גם בסין הקומוניסטית: באחדות מופלאה התאספו תושבי שנגחאי היהודים בצוותא עם אורחים מכל קצוות תבל, למסיבת חנוכה חגיגית שנערכה בבית הכנסת הספרדי העתיק 'אוהל רחל' הסגור במהלך השנה על מסגר ובריח ומאושר לכניסת יהודים רק 3 פעמים בשנה כשאחת מהן היא בחג החנוכה.

סיפורה של קהילת שנגחאי היהודית תחת השלטון הקומוניסטי מהאחרונים בעולם, הינו סיפור מרתק על עוצמה ונחישות יהודית ועל אור שמפציע לאיטו ומאיר גם את החשוך שבמקומות.

יהודי שנגחאי מונים כיום כ- 3,000 נפשות הנמנים על שתי קהילות, הקהילה הספרדית או 'המדרש הספרדי' כפי שהוא מכונה, בנשיאותו של הרב קצין וקהילת חב"ד.

קהילת המדרש הספרדי הוקמה לפני כשנתיים בעקבות בקשת תושבי המקום הספרדיים מהרב קצין. זמן קצר לאחר הקמת המדרש נפתחה במקום ישיבה בראשות הרב משה סוסנה שכיהן כשליח במקסיקו והתבקש על ידי ראשי הקהילה לבוא ולכהן כראש ישיבה במדרש, שם הישיבה נקבע ל'ישיבת מיר' על שם הישיבה המקורית שנדדה לעיר בימי המלחמה העקובים לפני שבעים שנה.

במקום מתקיימים שיעורי תורה וסדרי לימוד כטובות שבישיבות העולם. כשהוא נתמך בעזרת נדבת ליבם של יהודי המקום והעולם.

המדרש הספרדי המוכוון על ידי מרן הראשון לציון הרב עובדיה יוסף, שם לו למטרה לאפשר מזון כשר לתושבים, מטיילים ואנשי עסקים בכל רחבי המזרח הרחוק. לשם כך הוקם לאחרונה בהשקעה רבה, מטבח משוכלל ומפואר הדואג לאספקת אוכל כשר לכל המעונין.

במשחטה הצמודה למטבח נשחטים מדי חודש עשרות טונות של עופות, הנשחטים בשחיטה מהודרת ונשלחים לכל פינות המזרח.

בית הכנסת שכאמור סגור בהוראת השלטונות במך השנה, נפתח רק כ-3 פעמים בשנה. בחנוכה, בפורים וביום השואה והגבורה.

גם האישור לפתיחת בית הכנסת בשלושה מועדים אלו, לא היה מובן מאליו והצריך מסע שתדלנות ולחצים כבדים של הקונסוליה הישראלית ומקבילתה האמריקאית על השלטונות עד שאפשרו את פתיחת המקום.

בפתח המסיבה הנחגגת זו השנה העשירית על ידי שתי הקהילות בצוותא, נשא דברים שליח חב"ד בשנחאי הרב שלום גרינברג שבירך על שיתוף הפעולה והאחדות בין כל הקהילות בעיר, והודה לקונסול הישראלי מר ג'קי אלדן ולקונסולים האמריקאי והגרמני שהשתתפו בטקס, על עומדם לימין הקהילה, בכל עת.

לאחר שירת ילדים מרגשת וסוחפת הדליק הרב שלמה עוזר השליח במקום את מנורת החג כשאחריו מדליקים כל המשתתפים איש את חנוכיתו.

המסיבה הסתיימה בציפייה עמוקה ובתקווה להשבת בית הכנסת לידי בעליו החוקיים, הקהילה היהודית בעיר, על מנת לאפשר לקיים בו תפילות מדי שבת וחג.


















































תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד