י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

אולי ניפגש שוב בסוף השבוע...

איך שיכנע 'המבשר' את יהודי העולם לשנות ממנהגם לצאת בחנוכה לאתרי ה'סקי'? • האם חזרו בהם בתי הדין המיוחדים לגיור שנתפסו בזמנו בקלקלתם על-ידי הגר"א שרמן • הטור של יצחק נחשוני

צילום: 747.co.il
צילום: 747.co.il



"תרגיע", "תרגיע"

"תרגיע", "תרגיע", קורא משהו מתוכנו הבוקר ואנחנו נוטים לקבל את הבקשה ולהשמע לה.

ה'מבשר', בין כה וכה, עזב הלילה את הארץ. אחרי שניקה את המדינה כולה מכל תחלואיה הרוחניים הקשים, הוא פינה גם את עצמו מכאן ויצא לניכר כדי להוכיח משם שה'מילה האחרונה', בינתיים, היא שלו, ו'מילה' היא כידוע מושג יסוד מאד חשוב בחנוכה הקשור במלחמה ביוונים.

אותו מוזסון מאתמול, כותב היום שוב על קרן השור בכותרת האוזן של העיתון, במלוא ה'אמינות' המוכרת שלו, ובשיא הצביעות הפורושית המשלמת את משכורתו, על מליוני הקוראים של 'המבשר' בחו"ל, שנכשלו עד היום, ל"ע, בכל האיסורים שרק השבוע נודע על חומרתם, ואשר במקום לנסוע לחופשת 'סקי', כנהוג בימי החנוכה שם, הצטנפו בבתי הכנסת ודנו ב"מהפך המתחולל" בדמיונם של עורכי העיתון, לא רק בתחום 'תחנות האינטרנט' אלא גם בענייני 'טחנות הרוח' שלו.

'יתד נאמן', לעומת זאת, נשאר כאן כדי לחלק את חינמון יום ג' שלו, שבו הוא דוקא נוהג הפעם, צריך לומר, ב'הגינות' רבה. כדי להוציא מלבם של אלה שטענו שהאתר שבבעלות מנכ"ל העיתון זוכה גם בחנוכה לשמירה כשל 'אתרוג', כשמציג עצמו כפך השמן הטהור וכשופר האינטרנטי הראשון של ה..."השקפה', הוא אינו חוסך היום בביקורת עקיפה נגדו.

יחיאל סבר, שגם הוא כמו מוזסון מ'המבשר' שוכח, למרות גילו הצעיר, מניין בא, כותב היום: "כך גם הנסיון החמור והנפשע להבהיר שכביכול איסור הרבנים בא רק כלפי אתרים מסוימים של לשה"ר ורכילות, בעוד שהאיסור החמור של גדולי ישראל שליט"א חל על כל אתרי האינטרנט "החרדים" האלו ועל כולם חלה קביעתם של גדולי ישראל שליט"א שהשימוש בהם אסור בכל תוקפו כפי שנאסר השימוש בטלויזיה"...

אחרי הבהרה חמורת 'סבר' שכזו , גם אם לא הוזכר בה שמו המפורש של אתר 'אתרוג' של לבין או אתר האינטרנט של ח"כ מאיר פרוש, וטוב שלא הוזכרו מפני עינא בישא, אין שום סיבה שלא נשמע לאותו קול בתוכנו שאומר לנו לעבור לנושא הבא.

לפחות עד סוף השבוע אנחנו מקבלים את דעתו. אחר-כך נראה.

טקס גיור. צילום: מנחם כהנאצילום: טקס גיור. צילום: מנחם כהנא
טקס גיור. צילום: מנחם כהנא


'פסל' ו'חזיר' בבית ילדים מתגיירים

בלי כל קשר לצביעות העצומה המתפרצת באותו נושא שהבטחנו לעצמנו שלא לגעת בו היום, מסתבר שגם בעניינים אחרים, לא פחות עקרוניים, יש מי שמתחפש גם ב'חנוכה'.

תמיד ידענו ששק החבטות ה'חרדי' לא יספיק לכל ה'אגרופנים' המחפשים היכן לפרוק את זעמם ולהשאר ריקנים לגמרי. יכלנו להעריך למשל, שלמרות 'ההתקרבות' המעושה והדרך ה'ממלכתית' המשותפת, שהוצגו לאורך שנים רבות וארוכות כמגשרת בין המחנה החילוני והדתי לאומי, הרי שברגע שהטרף החרדי והשחור לא יספק עוד את רעבונן של החיות, ובני הישיבות המתובלים ברוטב 'תורתם אומנותם' ה'כשר למהדרין' כבר לא יחשבו בעיניהם כסעודת 'גורמה' ולא יערבו לחיכם, הם יתנפלו בחמת זעם גם על 'ישיבות ההסדר' ויסתפקו בהכשר הרגיל. רק אתמול הם 'אכלו' יחד את החרדים מאותו 'מסטינג', אבל זה לא מונע אותם מלשסוע אותם היום ולחתוך לגזרים.

וזה קורה ממש בימים אלה מול עינינו.

אבל מי היה מאמין שהרב יוסף אביאור, סגנו של הרב חיים דרוקמן בבית הדין המיוחד לגיור, שהואשם יחד עמו על ידי חבר בית הדין הרבני הגדול, הגר"א שרמן, בפסק הדין הידוע, בגיור שלא על פי ההלכה, ומעשי הגיור שלו בוטלו למפרע, יהפוך כל כך מהר למטרה מצדם של אלה שנתנו לו את כל הגיבוי?

מסתבר שברגע שחששו גבר, והוא לא יכול לעמוד עוד בתביעות ה'נשך' והסחטנות שתבעו ממנו תמורת ההגנה והחסות התקשורתית שהעניקו לו כשהגר"א שרמן וחברי בית הדין האחרים חשפו את מעשיו, הוא הפך יעד לפגיעה קשה יותר מצדם בנוסח התנהגות משפחות הפשע.

בלא להזכיר כלל שמדובר בחבר בית דין המיוחד לגיור שנתפס בעבר בקלקלותיו, מאשימה אורלי וילנאי בעיתון 'הארץ' בדיוק את הרב יוסף אביאור, זה שהתגלה כמי שבמקרים רבים לא דרש מהמתגיירים אפילו לקיים מצוות בסיסיות, כי הוא הפך ל'פאנאט' ומחמיר המסרב לגייר פעוט שאומץ בחו"ל בגלל שאחיו הבכור לומד בבית ספר חילוני. על פי הנאמר בכותרת הכתבה כשההורים ערערו הוא אף איים לשלול את יהדותו של האח שכבר גוייר...

מדובר בבני זוג שאימצו באמצעות עמותת 'טף' תינוק נטוש בבלארוס וכששבו לישראל ביקשו לגיירו. "ההורים פנו לבתי הדין הרבניים באשקלון , שם מוצב ראש מערך הגיור , הרב יוסף אביאור, שהוא בעל הסמכות היחיד לגייר ילדים" – נאמר בכתבה.

"בפגישה עמו הבהיר הרב אביאור כי על מנת לגייר את הילד עליהם לקיים את כל המצוות. ההורים הסבירו לרב כי הם מנהלים אורח חיים חילוני אבל...שומרים מצוות".

איך זה אפשרי? – על פי 'הארץ' בנוסחה הבאה: "ירון מניח תפילין בבוקר ונירה מקיימת מצוות בסיסיות".

אביאור, כך על פי הכתבה הסתפק בכך. "בתום הפגישה הזוג התחייב בכתב שהבית שבו יגדלו את הילד יתפקד בדרך זו".

כשהילד גדל החליטו בני הזוג לגדל עוד ילד. הם החלו בהליך נוסף, גייסו 160 אלף ₪ , יצאו שוב לבלארוס וייבאו עוד ילד. כששבו לישראל פנו בשנית לרב אביאור, אבל זה היה כנראה כבר אחרי שפרשת הגיורים הפיקטיביים נחשפה על ידי הגר"א שרמן, ואביאור סירב לאפשר את גיור התינוק אלא אם כן הבן הגדול ילמד בבית ספר דתי.

כשחזרו אליו ההורים ואמרו לו שהילד מסרב לעזוב את חבריו ולעבור לבית ספר דתי המרוחק מאד מהבית, איים עליהם הרב אביאור –שוב רק על פי הכתבה – כי אם לא ילמד הילד בבית ספר דתי לא רק שלא יגייר את התינוק אלא תשלל גם יהדותו של הילד הגדול יותר.

רק לפני מספר חודשים היו אלה הרב חיים דרוקמן וסגנו אותו הרב אביאור, חברי בית הדין המיוחד לגיור, שהיו אחראים לסערה הציבורית ולהתנפלות התקשורתית חסרת המעצורים נגד הגר"א שרמן וחברי בית הדין הרבני הגדול, וטענו שלא ניתן לשלול למפרע את יהדותו של מתגייר שאינו שומר תורה ומצוות. האם ניתן להבין מהכתבה ב'הארץ' שהרב אביאור חזר בתשובה ומחייב את המתגיירים להקפיד על קיום מצוות, ואת ההורים לגדל את ילדיהם המגויירים על פי ההלכה? האם אכן הגיעו ימות המשיח?

אל תמהרו להסיק מסקנות. מסתבר שבכל מה שנוגע לכללי ההתנהגות החיצוניים, העלולים להתגלות לגופים העוקבים אחרי סתיותיהם של 'בתי הדין' לגיור מהסוג הזה מכללי ההלכה, כמו חינוך ילדי המתגיירים, או ילדים שהתגיירו בבתי ספר דתיים, לא נותרה להם ברירה, אחרי השערוריה הגדולה, אלא לדרוש מהמתגיירים לעמוד בכללים. אבל בכל מה שנוגע לשמירת מצוות היהדות בבית, ההפקרות המוחלטות ממשיכה ל'חגוג'.

איך אנחנו יודעים? – מעדותם של בני הזוג המתפרסמת באותה כתבה 'בהארץ' ושבמקרה הזהשבבו היא נאמרה בתום לב היא מקובלת עלינו. "הרבנים אמרו לנו" – הם מצוטטים בכתבה –" את יכולה בבית להתפלל לפסל ולאכול חזיר אבל הילד חייב ללכת לבית ספר דתי"...

הוא אשר אמרנו – תחפושת של 'בית דין' בחנוכה לצד פסל וחזיר של מתייונים.

בקרוב בקרית מלאכי?צילום: בקרוב בקרית מלאכי?
בקרוב בקרית מלאכי?


קרית מלאכי לא הופכת ל'לוס אנג'לס'

בעוד יומיים, יום חמישי הקרוב, עומד להתקיים הדיון המכריע בעתירה המבקשת לעצור את הבניה המתוכננת לחרדים ברמת בית שמש ג'.

בינתיים ממשיכים תוקעי המקלות בשרשראות הבולדוזרים האמורים להוביל את המהפכה הכללית בדיור לציבור החרדי, של שר השיכון אריאל אטיאס, לאסוף קרשים כאילו היינו ערב ל"ג בעומר...

עכשיו הם תולים יהבם בחוק החדש העומד להתקבל ולמנוע מערבים להתקבל לישוב קהילתי.

9 שנים אחרי שבג"ץ קבע כי ישובים קהילתיים, כמו 'כפר ורדים' למשל, אינם יכולים למנוע מערבים לרכוש בהם קרקע או בית, ואיפשרו לערבים להתיישב גם בקציר – חריש, קיבלה ועדת שרים החלטה, לפיה יתקבל חוק 'עוקף בג"צ' וועדות הקבלה של היישובים הקהילתיים יוכלו למנוע ממועמדים לרכוש קרקע ובית ביישובים השונים בשל אי התאמתם לאורח החיים במקום.

הכוונה של יוזמי החוק היא אמנם לחסום באמצעות 'ועדות הקבלה' שיקבלו שיניים בחוק, את השתלטותם של ערבים ישראלים על ישובים יהודיים, אך האורבים והמתסיסים, מתכוונים להשתמש בבועדות גם לחסימת התיישבות חרדית.

בעוד חבריהם מהשמאל נזעקים נגד החוק, וטוענים כי הוא גזעני, טענה שלא נשמעה מפיהם מעולם על 'ועדות הקבלה' לקיבוצים למשל, הצטיידו הלוחמים בחופש הדיור לחרדים בחוות דעת משפטית, שלא הגיעה לידיעת הח"כים החרדים, ואם היתה מגיעה, הייתה מחייבת אותם לשקול מחדש את תמיכתם בחוק, או לפחות מנחה אותם לסגור בה פרצות. כמו חוקים רבים אחרים, שבהם התכוונו המחוקקים לדבר אחד, והתוצאה, בעיקר בסיוע הבג"צ, התגלתה כשונה בתכלית, גם הפעם נראה ש'ועדות קבלה' שמסמכותן יהיה לבדוק את התאמתם של מועמדים לרכישת בתים וקרקעות לאורח החיים בישוב, יוכלו על נקל למנוע גם את החרדים מלרכוש בית בישוב בעל אופי ואורח חיים כמו 'כפר ורדים' למשל.

זאת ועוד, החוק אמנם מסייג את בדיקת ההתאמה ל"ישובים קהילתיים, של עד 500 תושבים", אך באותה חוות דעת משפטית שהם מחזיקים בה, כפי שמתפרסם בתקשורת, נאמר כי לא קיימת הגדרה משפטית ברורה למושג "ישוב קהילתי". מינהלת שכונה, כמו קרית יובל בירושלים, או רמת אביב בתל אביב, בהחלט יכולה להתאים למובן הרחב של ההגדרה, ולשחק לידי המבקשים לצמצם את 'תחום המושב' של החרדים בישראל.

אז לפני שיהיה גם בענין זה מאוחר מדי, ובלוא כל קשר למתח הגובר לקראת הדיון בענין רמת בית שמש ג', כדאי לתת את הדעת על הסכנה העלולה להתפתח מנסיון לעצור את הערבים שיתגלה כחוסם בעיקר את החרדים. ושלא יגידו לנו אחר כך "לא ידענו, לא חשבנו".

לקרית מלאכי, שגם היא הצטרפה לאחרונה לבולמי החרדים, ומבקשת להפוך ל'לוס אנג'לס' הישראלית, אירעה תקלה לא נעימה.

אהרן בכר מאתר mynet והעתונות המקומית מדווחים כי בעירייה מתכוונים להתחיל בתוך חצי שנה בשיווק בתים ב"אחוזת רוטנר" המיועדת להיות שכונת יוקרה.

שיהיה בשעה טובה.

ומה יעשה אותה לשכונת יוקרה? ישבו 'חכמי העיר', ראש העיר מוטי מלכה, המהנדס העירוני ושאר העוזרים, שבעה ימים ושבע לילות, ואולי אפילו יותר מהזמן שייחדו לישיבות האלה בעיר התאומה 'חלם', והחליטו לעשות הכל כדי למשוך אליה, במוצהר, רק אוכלוסיה חילונית, ולא חרדית חלילה.

איך עושים את זה כש'ועדות הקבלה' הקהילתיות, עדיין לא אושרו בחוק? – הנה הרעיון היצירתי כפי שהתפרסם ב mynet : "במסגרת התוכנית ניתן דגש על בניית רבי קומות מתוך תקווה למשוך להימנע מנהירה חרדית. מה הקשר בין מגדלים ושמירת השבת? ובכן, הרב יוסף שלום אלישיב, פסק לפני כחודשיים שהשימוש במעלית שבת אסור והוא מהווה חילול שבת".

אחרי התחכמות קריאטיבית שכזו מי יוכל לטעון שמי שנצמד לפסק ההלכה של הגרי"ש אלישיב, מתנכל לחרדים?

שמח וטוב לב, נהנה מעצמו עד אין סוף, יצא ראש העיר בהכרזה כי "קרית מלאכי עוברת פאזה - מקליטת משפחות קשות יום לצעירים ומשפחות חזקות המבקשות לחיות במרכז הארץ באווירה כפרית, באיכות חיים גבוהה ובמחיר זול יותר מבגוש דן".

אלא שאז, כשמוטי מלכה כבר ראה את עצמו, בעיני רוחו כראש עירית 'לוס אנג'לס' ורק נותר לו לשנות את שמו כדי שלא יחשדו בו, חלילה, שגם הוא בא ממשפחה 'קשת יום' שהגיעה לעיר כשעוד היתה מעברה, נודע כי הגרי"ש אלישיב עידכן את פסק ההלכה שיצא בשמו בעניין מעליות השבת, ושוב עלולים חרדים, זקנים ומשפחות שאינן חזקות לרכוש בית בשכונת היוקרה אחוזת רוטנר.

חכמי חלם יכנסו , כמובן, ישיבת חירום נוספת, בקרוב...

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד