י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
השקעה עצומה

לאחר ששופץ: בית הכנסת היחיד ששרד את פרעות הנאצים ייפתח מחדש

ברוך מציב גבול אלמנה: לאחר שיפוץ בהיקף עצום ועבודה מאתגרת, בית הכנסת 'קרליבך' בצפון גרמניה, ייפתח מחדש • "בית הכנסת שלנו הוא לא רק מקום של תפילה, אלא גם סמל להחייאת החיים היהודיים בלובק, ברחבי גרמניה ובכלל" • צפו בתהליך השחזור

לאחר ששופץ: בית הכנסת היחיד ששרד את פרעות הנאצים ייפתח מחדש
בית הכנסת 'קרליבך' צילום: באדיבות המצלם

בית הכנסת 'קרליבך' - שבו שימש ברבנות סבו של הרב שלמה קרליבך, והיה בית הכנסת היחיד ששרד את הנאצים, מתכנן פתיחה מחדש לאחר שיפוץ מסיבי: "התרגשתי היה לי צמרמורת".

שיקום בית הכנסת של 'קרליבך' בעיר לובק שבצפון גרמניה הושלם לאחר עבודה שארכה כמה שנים, סכום עצום על סך 8.3 מיליון אירו (9,750,000 $) הושקעו בפרויקט הגרנדיוזי. אך הפתיחה החגיגית נדחתה יחד עם דחיית הכנסת ספרי תורה בגלל משבר הקורונה, טרם נקבע תאריך חדש.

בית הכנסת קרליבך, נבנה בשנת 1880 ותוכנן על ידי האדריכל המקומי פרדיננד מינצנברגר כמבנה מרשים עם כיפה מתנשאת לגובה, נפגע אך לא נשרף במהלך פרעות ליל הבדולח בשנת 1938.

עם זאת, כיפתו ואלמנטים חיצוניים אחרים נהרסו, הוסרו או נפלו במהלך השנים, המבנה כיום הוא מבנה לבנים אדומות נאה למדי.

בית הכנסת היה היחיד במדינת שלזוויג-הולשטיין בגרמניה שלא נהרס במהלך התקופה הנאצית. בשנת 1994 הוצת בית הכנסת על ידי ניאו-נאצים, ומצבו הידרדר בשנים שלאחר מכן.

עבודות השיקום החלו בשנת 2014 אך הופסקו בשנת 2015 בגלל חוסר תקציב, בשנת 2016 ייעדה הממשלה הפדרלית 2.5 מיליון אירו לפרויקט, מה שאפשר להמשיך את העבודות במקום. מימון נוסף הגיע ממדינת שלזוויג-הולשטיין ומקרן פוזהל (Lübeck). סך כל העלויות נאמדו בכ- 8.3 מיליון אירו.

השיפוץ החיצוני, כלל החלפת חלונות והתקנת גג חדש, והושלם בשנת 2017. לאחר מכן החלו עבודות הפנים שכללו שחזור מלא של ארון הקודש, עזרת נשים, קישוט וריהוט, כמו כן גם מערכות אבטחה הותקנו במקום.

למעשה, לאחר השיפוץ המקום מכיל 260 מושבים לגברים, ו-90 מושבים לנשים. "בית הכנסת שלנו הוא לא רק מקום של תפילה, אלא גם סמל להחייאת החיים היהודיים בלובק, ברחבי גרמניה ובכלל" כך אמר הרב נתן גרינברג לאתר 'המודיע' בשפה האנגלית.

בלובק יש כיום קהילה יהודית המונה כ-650-700 חברים.

ר' שמעון ליפמן מחברת Designer woodcraft ומי שעומד מאחורי השיפוץ המדהים, אומר ל"בחדרי חרדים" כי העבודה ריגשה אותו מאוד וגרמה לו צמרמורת. "קיבוץ לביא בארץ בנה את כל הרהיטים, הם שלחו את זה באוניה, ואני בניתי את זה בגרמניה, אני בונה בשבילם בכל מקום שהם רוצים, בגלל הקורונה הכל קצת נדחה".

לגבי הרגש היהודי, אומר ר' שמעון ליפמן: "התרגשתי מאד לבנות בית כנסת שהנאצים לא הצליחו לשרוף, עבר לי צמרמורת בגוף כל העבודה, לחשוב שהיו כאן אנשים לפני 80 שנה שהתפללו, ואז הם פשוט נעלמו באושוויץ, זה כל כך מרגש וגורם לרעד בגוף, אני שמח שהייתה לי את הזכות לבנות את הדבר המדהים הזה".

עוד מספר ר' שמעון ל'בחדרי חרדים' על האתגרים שנתקלו בהם ברהיטי 'קיבוץ לביא' המתמחים ביצירת עבודות מרהיבות לבתי הכנסת: "קיבוץ לביא עשו עבודה מאד מסובכת, הם העתיקו את המבנה הפנימי מתמונות של שחור לבן, ושחזרו את זה במדויק, זאת היתה עבודת נמלים, אבל היה חשוב לתורמים לשחזר במדויק את הדברים הכי קטנים בבית הכנסת, והם הצליחו".

גרמניה נאצים לביא שחזור שואה .שלמה קרליבך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד