י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
עושה סדר וצדק

הנציב ממליץ: לבחון מחדש רישום תיקים נגד שוטרים שנסגרו

השופט בדימוס דוד רוזן, האחראי על תלונות הציבור נגד מייצגי המדינה בערכאות, הורה לבחון מחדש את מדיניות הרישום המשטרתי של שוטרים שתיקם נסגר על ידי המחלקה לחקירות שוטרים | לדבריו: "ספק רב אם ניתן להשלים עם מצב בו, כאשר ישנן תלונות הדדיות, הדברים יירשמו ויתועדו לחובתו של האזרח, והשוטר ייצא בלא כלום"

הנציב ממליץ: לבחון מחדש רישום תיקים נגד שוטרים שנסגרו
שוטרים במאה שערים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט בדימוס דוד רוזן, המליץ ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לבחון מחדש את מדיניות הרישום המשטרתי הפנימי של תיקי מח"ש, אשר על פניה, מאבחנת שלא כראוי בין אזרח שהתיק הפלילי בעניינו נסגר, לבין שוטר שנחשד בביצוע עבירה במסגרת מילוי תפקידו.

מדובר בהמלצה שהתקבלה בעקבות תלונה שהגיש סניגור פלילי כנגד התנהלות רשויות התביעה. לטענתו, הרשויות מפלות בין אזרחים לשוטרים בכל הנוגע לרישום תיקים סגורים במרשם המשטרתי. על פי התלונה, כאשר נפתחת חקירה פלילית כנגד שוטר, אך בסופו של יום מוחלט לסגור את התיק מ"חוסר ראיות" או "נסיבות העניין בכללותן", הדבר, ככלל, אינו נרשם במרשם המשטרתי. לעומת זאת, כאשר נסגר תיק פלילי כנגד אזרח מן השורה באחת מעילות אלה, מתבצע רישום אוטומטי במרשם המשטרתי.

הפרקליטות, בהתייחסותה ציינה, כי מדיניות זו נקבעה בשנת 2009 על ידי המשנה לפרקליט המדינה דאז לאחר דיונים מעמיקים בנושא. על פי הנוהל שנקבע, למעט במקרים מסוימים, לא מתועדים ברישום המשטרתי תיקים שנסגרו על ידי מח"ש, אשר עניינם שימוש בכוח על ידי אנשי משטרה או פעולות שהתבצעו אגב תפקידם מול אזרחים, נוכח אופיו המיוחד של התפקיד.

בהחלטתו ציין הנציב כי בחלוף השנים יש לבחון שנית את הנוהל הקיים. "בהעדר רישום משטרתי מסוג זה, מיטשטשת הדרך לעקוב ולפקח אחר אנשי אכיפת החוק, אשר יכול ועושים לרעה בסמכויותיהם, ומסכלים את המטרה לשמה כונן המוסד בו הם משרתים", כתב הנציב בהחלטתו. "שוטרים, שעל פני הדברים סרחו, ימשיכו לשרת במשטרת ישראל, ואף יכול ויקודמו לתפקידים בכירים, כשאין קול וסימן לעבירות בהן נחשדו בעבר. רישום משטרתי מלא, יקנה למקבלי החלטה בעניינם של אותם שוטרים, המידע הרלוונטי הצריך לשאלת התאמתו של השוטר לתפקיד בשירות הציבורי".

כן ביקש הנציב להתייחס לתיקי "גרסה מול גרסה", שהוחלט כי אלה, ככלל, לא ידווחו לרישום המשטרתי, מקום בו אין דבר לחיזוק גרסת המתלונן. בהחלטתו ציין הנציב כי "ספק רב אם ניתן להשלים עם מצב בו, כאשר ישנן תלונות הדדיות, הדברים יירשמו ויתועדו לחובתו של האזרח, והשוטר ייצא בלא כלום. הדברים מקבלים הטעמה מיוחד, נוכח ההערכה הרווחת בקרב עורכי הדין, כי בכל מקרה בו מתלונן אזרח על תקיפת שוטר, מוצא עצמו זה במהרה כחשוד בתקיפת השוטר. רוצה לומר, תיקים המציבים "גרסה מול גרסה" אינם בבחינת תיקים שנכון, ככלל, להדירם מהמרשם המשטרתי".

מחלקה לחקירות שוטרים אלימות שוטרים דוד רוזן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד