י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

'יתד' ו'המב-שר' – שנינו ביחד וכל אחד לחוד

למה השמיט 'המב-שר' את הוראת הרבנים לנציגים שלא להתראיין לאתרים? • ולאן נעלמה מסורת משחקי הכדורסל 'מכבים' מול יוונים שהיתה נהוגה בכל חנוכה? • טורו היומי של יצחק נחשוני

'יתד' ו'המב-שר' – שנינו ביחד וכל אחד לחוד
חדשות 24



ערב שבת בלי 'קוגעל'

המילה 'אתרוג' נמחקה החל מאתמול לגמרי מלקסיקון מושגי היסוד היהודיים. אחרי שחוללה במשך מספר חודשים, ועוקצה ניטל ממנה כשנלכדה ב'רשת', לא מזכירים עוד את שמה בפומבי אפילו לא בחדרי חדרים...

עובדה, 'יתד נאמן' מדווח על מספר אתרים שהודיעו אתמול על סגירתם בשעה טובה ומוצלחת, אבל שמו של האתר הזה, שהיה בבעלות המנכ"ל של העיתון עד שאולץ לסוגרו, לא נזכר במפורש בידיעה.

מילא. עם ההימנעות מהזכרת ה'אתרוג' עוד נוכל להתמודד לפחות עד סוכות הבא, אבל איך נסתדר בלי 'קוגעל' כבר לקראת השבת הקרובה וזו הרי שבת 'זאת חנוכה'?

בכל הסאגה שמתרחשת סביבנו, יש לנו באמת 'נייעס' עבורכם הבוקר – השבוע השווינו בין י. מוזסון מ'המבשר' ובין יחיאל סבר מ'יתד' נאמן, וכתבנו כי שניהם בטוחים אולי ב"לאן אתה הולך", אבל שכחו את ה"מאין באת"... אבל הבוקר הופתענו לגלות שלא בטוח שמדובר בכלל בשנים, אלא שהם היינו הך. יתכן בהחלט שיחיאל סבר מ'יתד' הוא הוא י. מוזסון מ'המבשר'.

מאז ההתעוררות ה'קנאית' שתקפה את העיתונות היומית החרדית, ולא במובן של קנאות לדבר ה', הופקדו מושכות עגלת המערכה בידי שניים אלה- מוזסון וסבר. הבוקר נראה כי המושכים בעט ובמושכות התעייפו מעט והחלו חוסכים באנרגיות. חלקים גדולים מהידיעה בנושא המתפרסמת גם היום ב'יתד נאמן', ושעליה חתום יחיאל סבר, ובזו המתפרסמת היום אצל ה'צדיק' מ'עץ-חיים', הכותב ב'המבשר' תחת השם י. מוזסון, נמצאו חופפים מילה במילה.

שיתוף פעולה מרחיק לכת שכזה, בין 'יתד' ו'המבשר', הוא באמת תופעה לא נפוצה במחוזות התקשורת החרדית. עכשיו גם מובן איך זה ששני כתבים שונים, האחד עם חתימת זקן והשני בלי, מוכנים לחתום עליו כל אחד בעיתונו, 'בלנקו' בעיניים עצומות.

אחרי הקטע הראשון בידיעה, הזהה כמעט לחלוטין, חוץ מכך ש'יתד' מתייחס ל"הוראתם הנחרצת של מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א" בלי "צדיקי הדור", וה'מבשר' לא מדבר על הוראה אלא על "קריאת קודש של מרנן ורבנן גדולי וצדיקי הדור שליט"א", נפרדת מעט דרכם של השניים.

בעוד 'המבשר' מוצא לנכון לשבח את ה"הודעה הדרמטית של אחת התחנות הגדולות על סגירת התחנה בהוראת גדולי ישראל, שעוררה הדים חיוביים רבים" , וכוונתו, כמובן, לטפוח על שכמו של מנכ"ל 'יתד' שסגר את 'אתרוג' (אוי, נפלט לנו. מבטיחים שלא עוד...) ובו זמנית לזרוק אבן אחר ה'נופל', מדבר דווקא 'יתד' על "ההודעות שהתקבלו אתמול על ידי האתרים השונים על סגירתם בהוראת גדולי ישראל שעוררו הדים חיוביים רבים"...

איזו הצטנעות. לא רק אתר מסוים של מנכ"ל 'יתד', אלא הוא בתוך 'שאר חולי התחנות בישראל'.

אותה חובת שוויוניות מביאה את 'יתד' להגדיר את כל התחנות שנסגרו, על פי דיווחו, "חרדיות" במרכאות כפולות, כולל זו הקשורה במנכ"לו...

ועוד הבדל אחד ומהותי בין הנוסחאות קפץ לעינינו: בעוד ש'יתד נאמן', חוסם את דרכם של נציגי 'דגל התורה' לשתף פעולה עם התחנות הפועלות, ומדגיש: "גדולי התורה אף הורו לנציגי הציבור שלא להתראיין יותר לאתרים ה'חרדיים' ולא להעביר אליהם כל מידע ופרסום", הקטע הזה הושמט מהכתבה של מוזסון ב'המבשר' לחלוטין.

האם זה אומר משהו על כוונתו של ח"כ מאיר פרוש לשמור בכל זאת על ערוץ פתוח עם האתרים ולא לנתקו לגמרי? ככל שהדבר תלוי באתרים נראה לנו שאין שום סיכוי...

מכאן ואילך נראה הכל משותף, מתואם. העיתונים שומרים יחד על ה'אינטרסים'.

אה, כן, חוץ מכך ש'גדולי ישראל' של 'יתד' הם 'גדולי התורה' ב'המבשר'. ישראל הרי יש רק אחת, ותורה 70 פנים לה...

באוניברסיטה העברית אנטיוכוס הוא לא רשע

שמתם לב שלראשונה אחרי הרבה מאוד שנים, לא נערך בחנוכה הזה שום משחק כדורסל בין 'מכבי' ליוונים?

כמעט בכל שנה הוא מתקיים, למרבה הנס והפלא, בדיוק בטווח של שמונת הימים הללו, והניצחון, אם מתקבל, הופך לחלק מהווי הימים.
ממש נס להתנוסס.

אבל השנה, נטלו מאיתנו, משום מה, גם את ה'תענוג' הזה, למרות שהוא אינו רווי בקלוריות כמו הסופגניות, אלא דוקא מאיץ להשלתם. אולי בגלל ה'פופקורן'? - לך תדע.

ובקצב הזה עוד ישאר עם ישראל עם 'חנוכה' בלי שום 'תוכן'...

עד היום, יום חמישי, נר ששי של חנוכה, עוד קיוינו. גם כמי שאינם מצויים בנושא הכדורסל, שלא כמו גלויברמן, ידענו שהמשחקים מתקיימים בדרך כלל בימי חמישי. היום, מיד כשקיבלנו את המנה היתירה של העיתונות היומית לידינו, מיהרנו לשלוף תחילה את מוספי הספורט, וגילינו שגם הסיכוי האחרון לא קיים. 'מכבי' כבר לא תספיק לגבור השנה על 'פנאתינייקוס'.

הלכה החגיגה.

בעוד הרוח העכורה מאיימת להשתלט עלינו בא אלכס דורון, בעבר כתב ספורט, שכנראה עשה הסבה בעקבות הצמצום השרירותי במשחקי הכדורסל שעליו אנו מתריעים, ומוסיף עוד שמן לאווירת הנכאים האופפת אותנו.

הוא מדווח ב'ידיעות אחרונות' ש'מחקר חדש' של 'מדען' ישראלי קובע שהמלך אנטיוכוס כלל לא הכריח את היהודים להתיוון.

מה קרה ? – הוא לא יכל להתאפק עם הגילוי הזה, עד לאחר החנוכה?
עד ששיננו לילדינו ולנכדינו את האנטי, אנטי , אנטי שבאנטיוכוס הזה, ודודו פישר מ'הגן של דודו' הצליח לגרום להם, עם תחפושת ה'אנטיוכוס' המפחידה שלו, שלא להירדם בלילה מחשש שיופיע בחלומם, בא לו, עם כל הכבוד, איזה פרופ' דורון מנדלס מהמחלקה להיסטוריה באוניברסיטה העברית בירושלים, ומנפץ לעינינו את דמותו המרושעת של המלך היווני המשתקפת בכל לילה מתוך זכוכיות החנוכיות של כולנו ונשרפת בהן מחדש.

"אנטיוכוס לא כפה על יהודי ארץ ישראל להמיר את דתם ולהתייוון" - קובע בפסקנות הפרופ' המלומד, כאילו היה יאיר לפיד בהרצאה בישיבת כפר גנים - "הממלכה היוונית ששלטה בארץ ישראל בשנות ה-60 של המאה השניה לפני הספירה לא ביצעה שום פעולה מיסיונרית. בניגוד למיתוס הקשור במלחמת המכבים ביוונים שמקורם בממלכת מוקדון, נדרשו היהודים רק להפסיק לקיים מצוות דתיות, אבל לא נכפה עליהם לאמץ את הדת היוונית"...

מה לא הבנתם בתאוריה הפשוטה של המומחה מ'ממלכת מוקיון'? -

אנטיוכוס ב"סך הכל" לא היה רשע כפי שהוא מצטייר במקורות היהודיים, גם לא 'משוגע' כפי שהוא מוצג בלעג גם בכתבים ההלניסטיים. בסך הכל היהודים הפריעו לו לישון בין שניים לארבע, התינוקות בכו ב'ברית המילה', בשבת שרו היהודים זמירות שבת, וגם התפללו בקול, הם סרבו לחסל את החזירים שלכד במסעות הציד שלו, ואז הוא קיבל החלטה רק שלא לתת להם עוד לקיים מצוות. אבל מכאן ועד ל"שקר הגדול" שמפיצים היהודים על כוונה ליוון אותם, המרחק גדול מאוד! מי צריך אותם בכלל?

הגזמנו?

הנה מה שכותב 'ידיעות אחרונות' שחור על גבי עיתון כאילו היה 'מגילת אנטיוכוס': "...קיים ספק אם פורסמה גזירה גורפת מצד המלך בנושא. יתכן שחלקן היו לא יותר מיוזמות של מפקדים מקומיים, במטרה להשיג שקט וסדר. הם תבעו מהיהודים להפסיק לקיים ומצוות כמו ברית מילה, קריאה בתורה, שמירת שבת, ואיסור אכילת חזיר - אבל לא מעבר לכך"...

צודק לגמרי, הפרופ' הדגול הזה, מנדלס. בישראל של היום שהיהודים בה מתנכלים לאחיהם שומרי תורה ומצוות, בקרית יובל, רמת אביב, או באוניברסיטה העברית שהוא מלמד בה, ושבה מתארגנים מחללי קדושתה של ירושלים, קשה מאוד להבין מה רוצים מאנטיוכוס כזה, ומדוע רודפים אותו מדי שנה מחדש ועוד עם שמן ונרות ביד.

חייבים להחזיר את משחקי הכדורסל לימי החנוכה, כדי שעטרת ניצחון המכבים על היוונים, תחזור ליושנה!
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד