י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
נועד לכישלון?

ניסיון ההפיכה בבלארוס: התערבות בוטה של הקרמלין

המחאה על זיוף הבחירות בבלארוס: אחרי מהומות שנמשכות ברציפות בתקופה האחרונה, נראה כי המפגינים מהאופוזיציה בבירה מינסק לא משיגים את מבוקשם • המנהיג לשעבר של בלארוס טוען כי התערבות של פוטין בנעשה במדינה היא זו שמחזיקה את הנשיא המכהן

ניסיון ההפיכה בבלארוס: התערבות בוטה של הקרמלין
המהומות בבלארוס צילום: מתוך הסרטון

המהומות בבלארוס: עשרות אלפים מילאו את הרחובות במינסק בירת באלרוס, במחאה נגד השלטון ונגד הנשיא המכהן שלכאורה זייף את הבחירות. אך נראה כי בחירות חוזרות לא יתקיימו שוב.

המנהיג הראשון של בלארוס העצמאית שעזר להביא להתפרקות השליטה הסובייטית לפני שנים, טוען כי "ביום ראשון הנשיא אלכסנדר לוקשנקו נדהם קשות מההפגנות הגדולות בבלרוס שמתקיימות כדי להדיחו לאחר שלטון של 26 שנה, אך הוא עדיין יכול לשלוט בגלל גיבוי שהוא מקבל מהקרמלין".

סטניסלב שושקביץ' בן 85, מתנגד ותיק של לוקשנקו, ומי שמילא תפקיד היסטורי בשיחות ב-1991 עם בוריס ילצין הרוסי, בהם הסכימו על פירוק ברית המועצות. אמר כי השכנה החזקה רוסיה הבהירה כי היא עדיין תומכת במנהיג בלארוס, העומד בפני לחץ גדול בגלל האשמות על זיוף בחירות ואכזריות משטרתית.

על פי הדיווחים, לוקשנקו, שוחח פעמיים בטלפון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסוף השבוע, ואף החל במתקפה פוליטית ביום ראשון בעצרת ציבורית משלו במינסק, בה דחה קריאות לקיום בחירות חדשות.

מנגד, ברחבי העיר ומחוצה לה, הפגנות של האופוזיציה גדולות הרבה יותר מהאירוע שיזם לוקשנקו. המפגינים חידשו את הקריאות לנשיא התפטר, "אך למרות אווירת הקרנבל שלהם" אומר שושקביץ, כי "אי אפשר לומר שעידן לוקשנקו הסתיים".

"אני לא חושב שתוכל לומר זאת מסיבה אחת פשוטה. לוקשנקו משרת את הקרמלין כי אחרת הוא לא היה מסוגל להחזיק מעמד. הקרמלין תומך בו," אמר המנהיג לשעבר שושקוביץ' לסוכנות הידיעות 'רויטרס' בטלפון ממקום הנופש שלו בבלארוס.

שושקוביץ' הזכיר גם את מברק הברכה ששיגר פוטין ללוקשנקו על רקע ההפגנות, ושתי שיחות הטלפון שנערכו בין המנהיגים. והזכיר כי מהקרמלין נמסר כי מוסקבה תהיה מוכנה להציע עזרה צבאית במידת הצורך. כך שלא נראה שהנשיא של בלארוס יבחר שוב.

למעשה, שושקביץ' ביטל את הרעיון שרוסיה תשלח כוחות בפועל כדי לעזור לוקשנקו, ואמר כי "בבלארוס יש הרבה יותר חיילים לנפש מאשר במדינות אחרות, אין בהן צורך".

"בתנאים כאלה קשה לאופוזיציה הבלארוסית המוכה והמעונה לנהל מאבק עם רוסיה". אמר המנהיג לשעבר.

שושקביץ' הזכיר גם את הדיווחים בתקשורת המקומית, כי 60 אנשים נעדרים. בעקבות המהומות. אך הוסיף כי אלה לא אושרו על ידי הרשויות.

 

בלארוס פוטין קרמלין זיוף בחירות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד