י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

'דה מרקר' בהתקפת אמוק על השר אטיאס

למה מודיע משרד השיכון רק לציבור החילוני שהוא אינו מתכוון לקדם את התוכניות להקמת 'כסיף'? ולמתי מתוכנן השיווק בחריש? • מה חושב השופט צבי כספי על מערכת המשפט? • טורו היומי של יצחק נחשוני

השר אריאל אטיאס בביתר עלית
השר אריאל אטיאס בביתר עלית



בית דין שדה נגד חביב התקשורת

'הארץ' ומסתעפיו קמים בכל יום על צד שמאל. ב'ימין' ואצל הדתיים והחרדים, יודעים להיזהר ולשמור מרחק. אבל התקפת 'אמוק' כמו זו ש'דה מרקר' שבבעלות 'הארץ', נתקף בה על הבוקר, נגד שר השיכון אריאל אטיאס, לא זכורה גם לזקני עש העיתונים שבינינו.

כותרת ענק, באותיות קידוש לבנה, בעמודו הראשון של "עיתון הכלכלה והעסקים של ישראל", קובעת החלטית: "המהפכה של אטיאס מנותקת מן הקרקע".

לכאורה זה יכל להיות משחק מילים די נחמד, אם לא שמדובר בהסתה פרועה ומאיימת נגד שר בישראל, העלולה להתגלות כמשחק גורלי.

בתמצית 'כתב האישום' שהוכן בבית דין השדה, שבו אין אפילו 'שופט' אחד המוכן להזדהות, נכתב: "מיומו הראשון בתפקיד מבטיח שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס מהפכה - הצפת השוק בקרקעות והורדת מחירי הדירות לזוגות צעירים. בפועל ממחזר השר מכרזי נדל"ן כושלים לחילוניים, ומקדם באגרסביות ערים לחרדים".

ולחשוב שרק לפני מספר חודשים היה אותו שר, אריאל אטיאס, אז שר התקשורת, יקיר וחביב התקשורת בישראל.

רנית נחום-הלוי חתומה על הכתבה הלא אתית הזו, שיותר משהיא משכנעת שהשר אטיאס ממחזר קרקעות, היא ממחזרת טענות שווא של גורמים מוכרים, שעלו על פני השטח כדי לחסום בנית דירות לציבור החרדי המשווע למגורים, הרבה לפני שמנועי הבולדוזרים הודלקו והתחממו.

מי לא נתקל בשם אילן שדה, ראש המועצה האזורית מנשה, שעומד בראש האגף היהודי המתנגד ליישוב החרדי ב'חריש'? בכתבה הוא מופיע כאילו רק אתמול בלילה נחשף לראשונה לתוכניות, שכבר צומצמו לחצי בתיאום עם מיצגיו: "כל יום נאמר לנו משהו אחר, וכל יום התוכנית משתנה" - הוא מצוטט בעיתון, ועד כאן יכלו הדברים להיאמר גם על-ידי הצד החרדי. "לא מעדכנים אותנו, לא משתפים אתנו פעולה, מסתירים מידע ומאיצים את התוכנית כאילו אין מחר... לא זאת הדרך. זה לא רציני, זה כוחני".

ואת זה טוען האיש שגייס את שר הביטחון אהוד ברק ואת שר החקלאות שלום שמחון, כדי לערוך הסכם חילופי קרקעות בין חריש ובין שטחי האש הצה"ליים באלעד, מאחורי גבו של הציבור החרדי. הסכם, שבעקבותיו צומצמו תוכניות הבניה בחריש בכמעט 10 אלפים יחידות דיור. אבל גם זה לא הספיק לו.

המתקפה הברוטלית, חסרת המעצורים והמצפון נגד שר השיכון אריאל אטיאס, מיוחסת בכתבה ל"סמנכ"ל במינהל מקרקעי ישראל", אך שמו של סמנכ"ל שכזה נעדר מכל הקטעים הרלוונטים והתוקפניים. כאילו התגלו גם 'בולענים' ב"קרקעות הכושלות" שהשר אטיאס מנסה לשווק במצג השווא שלו, ואותו סמנכ"ל אלמוני נבלע בתוכם.

הציטוט היחיד מסמנכ"ל במינהל, מופיע בהבלעה בהתייחסות לכנס של התאחדות קבלני תל אביב שנערך לפני שבועיים. רונן כהן-שור, סמנכ"ל לשיווק ולכלכלה במינהל מקרקעי ישראל, אמר בו שנכון להיום יש צבר קרקעות שמאפשר הקמת 12,700 דירות בישראל, אך גם שיווקם מתעכב בשל חסמים ביורוקרטים ותשתיתיים. זהו הסמנכ"ל היחיד המופיע בשמו בכתבה, ועל גבו מבקשת הכותבת להעמיס שורה של האשמות כבדות ודוקרות על דקורות קרקע שכביכול אינן קיימות.

"על אף הצהרותיו של אטיאס על פרסום מכרזים לשיווק 6000 דירות, עד עתה הוצעה לשיווק קרקע לבניית 3321 דירות בלבד. מבדיקת 'דה מרקר' עולה, כי כאלף דירות כאלו שהוצעו לשיווק מוגדרות לא אטרקטיביות לקבלנים. כך, למשל, קרקע ל-400 דירות בירושלים, אינה מתוכננת עדיין. כך גם קרקע לבניית 400 דירות בשכונת האורנים בבאר שבע. הקרקע נמצאת באזור מצוקה, שעליות הפיתוח שלה גבוהות במיוחד. גם קרקע בשכונת ויסגל ברחובות, שמיועדת לבניית 336 דירות לציבור הדתי סובלת ממיקום גרוע".

אתם הבנתם את ה'אשמה' הכבדה? - עבור החרדים "מקדם השר אטיאס באגרסיביות" מכרזי קרקעות בכפר שמריהו, הרצליה פיתוח, סביון, ליד בנייני אקירוב שברק אינו מצליח למכור בהם את דירת הגג שלו, ועל הטיילת הנפרדת של חוף תל-אביב. בעוד שלחילונים מפשירים קרקעות ב"באיזורי מצוקה שעלויות הפיתוח שלה גבוהות במיוחד"...

באמת חוסר סימטריות.

ואנחנו אומרים לכם שהם מבלבלים בין השר אטיאס, שנגדו הם מפיצים טענות שווא, ובין סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שבאמת לא דואג לטפל בהן ובמפיצי הטענות המשונות האלה ולא מאשפז אותם בכפיה.

הכתבה הזו גם אינה יודעת גבולות. אם לא היה מדובר ב'הארץ', חלקים ממנה היו מביאים את העומדים מאחורי הדברים המצוטטים בה, אל מאחורי סורג ובריח, באשמה של המרדה והסתה. כך, למשל, מאיים בה עו"ד ג'יברין, המייצג את הישוב הערבי אום אל קוטוף, בהתפרצות יום אדמה חדש אם יופקעו אדמות מערבים לטובת היישוב החרדי ב'חריש'.

"אני לא רוצה להזכיר לכם ש'יום האדמה' קם על הפקעות קרקע ערבית פרטית, לצורך הקמת ישובים יהודיים. זה המצב היום" - הוא אומר, ו'דה מרקר' ה'מכובד' עוד מעניק לו במה.

העיתוי של פרסום הכתבה המוזמנת הזו אינו מקרי, וגם הוא יכול ללמד משהו על כוונותיה וחוסר המוסריות שמאחוריה. במקרה, ובאמת רק במקרה, היום בדיוק אמורה לדון המועצה הארצית לתכנון ולבניה בהרחבת שטחי 'חריש', ובאישור התוכניות להקמת העיר החרדית החדשה 'כסיף' ליד ערד.

עו"ד ג'יברין הניח את לבנת החבלה המאיימת בהתפרצות יום אדמה נוסף על שולחן הדיונים בנושא 'חריש', ו"סמנכ"ל המינהל" שנעלם מן העין, בוודאי ידאג שרעמיה יגיעו עד ליישובים הלא חוקיים של הבדואיים הסמוכים לקרקעות המיועדות ליישוב 'כסיף'.

כל הכתבה ב'דה מרקר' היום, אינה ראויה ליותר מהתייחסות להיבט של תוקפנות תקשורתית אינטרסנטית ובלתי אתית. כך לפחות חשבנו עד שקראנו את הקטע האחרון בה.

רק בתגובת משרד הבינוי והשיכון גילינו משהו חדשותי, שלא ידענו: "בחריש התוכניות עדיין לא מאושרות - מוסר דובר המשרד בתגובה רשמית - השיווק הייעודי למגזר החרדי מתוכנן רק לסוף 2010, אם התוכניות יאושרו"...

ושימו לב להמשך: "בישוב כסיף התוכניות עדיין לא מאושרות ו...אין בכוונת המשרד לקדם אותן".

יכול להיות שהשר אטיאס נבהל מהכתבה וכבר מיהר להתקפל? האם יתכן שגם משרד השיכון, ולא רק ה'דה מרקר', רומז משהו למועצה הארצית לתכנון ולבניה המתכנסת היום לדון בהרחבת 'חריש' ובעיקר בהקמת 'כסיף'?

התגובה תמוהה לא פחות מהכתבה.

"יש לי ביקורת די קשה". בית המשפט העליון. צילום: יצחק לב אריצילום: "יש לי ביקורת די קשה". בית המשפט העליון. צילום: יצחק לב ארי
"יש לי ביקורת די קשה". בית המשפט העליון. צילום: יצחק לב ארי


כל משפט בסלע

ערב חילופי המשמרות בלשכת היועץ המשפטי לממשלה, אומרים ב'חדרי חדרים' שמערכת המשפט בישראל מושחתת.

אל תטעו, לא אנחנו אמרנו. לא 'בחדרי חרדים'. למרות שגם אם רק אנחנו היינו אומרים, גם אז זה היה מספיק אקוטי. אבל למי יש את האומץ לומר דברים כל-כך חמורים על מערכת אורבת שעלולה להיפרע ממך?

אז, לא 'בחדרי חרדים' אמרו את זה אלא ב'חדרי חדרים' של מערכת המשפט עצמה. הדברים יצאו מלשכתו של שופט השלום התל-אביבי, צבי כספי, והוא אפילו העלה אותם על הכתב.

אין יותר הודאת בעל דין מההודעה הזו, שנאמרת מקדמת במת השופטים באולם בית המשפט, והיא לא רק כמאה עדים אלא כחריצת דין של שופט אחרי העדויות.

טובה צימוקי, כתבת המשפט של 'ידיעות אחרונות' מספרת שבאי-מייל שהעביר השופט כספי לחבריו, לקראת ביקורו של נציב התלונות נגד שופטים, השופט בדימוס אליעזר גולדברג, בבית המשפט, נכתב בין היתר: "יש לי ביקורת די קשה על המערכת שכולכם, אבל כולכם, אומרים בחדרי חדרים (לא חרדים) שהיא מושחתת ולא הוגנת ולא הגונה, אבל אין לאף אחד האומץ להגיד זאת בגלוי".

לשופט האמיץ כספי, אין כנראה מה להפסיד. לפני יותר משנה מתחה עליו נשיאת בית המשפט העליון השופטת, דורית בייניש, ביקורת קשה, בעקבות אחת מפסיקותיו, ולאחר שגם קטל את בית המשפט המחוזי שחלק עליו. בייניש קבעה כי הוא מתבטא ב"חריפות בלתי הולמת".

את מתיחת הביקורת שלו על בית המשפט המחוזי כינתה: "התבטאויות חמורות שמקומן לא יכירן בהחלטות בית המשפט". השופט כספי גם זומן לבירור בעקבות דבריו.

יותר חמור מזה כבר לא יכול להיות ואם הוא בכל זאת ממשיך ומישר מבט ולשון כלפי מערכת המשפט, שהוא חלק ממנה, ואומר את דבריו ללא מורא וללא משוא פנים, תסכימו גם אתם שהוא מוכרח להיות צודק. "המערכת מושחתת, לא הוגנת ולא הגונה" - ומצדו מה שבייניש אמרה עליו רק מחזק את דבריו ואותו.

האשמותיו החריפות של השופט כספי תואמות להפליא את תוצאות המדד השנתי של אימון הציבור במערכת המשפט ובשופטים, שפורסם בימים האחרונים. הסקר נערך במשותף על-ידי המחלקות למינהל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת בן גוריון, והשנה הוא מצביע על ירידה נוספת באימון והוא נמצא ברמה הנמוכה ביותר מזה 9 שנים.

ירידה באמינות נרשמה בכל הפרמטרים שנמדדו: בבית המשפט העליון, בבתי המשפט המחוזיים והשלום, בפרקליטות, אצל השופטים בכלל וגם, איך לא, במוסד היועץ המשפטי לממשלה שבו נערכים חילופי המשמרות.

במבט נוסף נשיאת בית המשפט העליון דווקא צריכה להיות מרוצה מתוצאות הסקר. לפי הרציונל המשפטי אם אין אמון בשופטים, כפי שעולה בבירור מתוך הסקר, למה שהציבור יאמין לשופט צבי כספי שאומר שמערכת המשפט מושחתת ואינה הוגנת?

בהחלט צודקת...

כל המציל נפש אחת. הרב חנניה צצילום: כל המציל נפש אחת. הרב חנניה צ
כל המציל נפש אחת. הרב חנניה צ'ולק


תרומת מח העצם האישית שלנו

בואו נסייע ככל שנוכל היום, למבצע ההתרמה הגדול של ארגון 'עזר מציון' לאיתור 'מח עצם' להצלת חיי אדם, הנערך ברחבי המדינה.

עזבו אתכם, לפחות ליום אחד, מהחישובים הצרים ומהשאלות המציקות למה למרות שמדובר במבצע משמעותי כל-כך, המסוגל להציל לא רק נפש אחת מישראל, אלא עולם ומלואו, העדיף 'המודיע' לדווח על פתיחת חנויות הבית של 'תנובה' בבני ברק ובירושלים היום, ולא על פתיחת כל מוקדי ההתרמה להצלת חיים של 'עזר מציון'.

שימו בצד את התמיהה למה רק 'יתד נאמן' ולא 'המבשר' מוצא לנכון לפרסם היום את קריאתם של גדולי ישראל הכותבים: "הנה זעקת חולי ישראל עולה השמימה הננו בקריאה לציבור האברכים ובני הישיבות להירתם למען בדיקת מח עצם המצילה חיים".

אל תתייחסו גם, לפחות לא היום, לכותרות המופיעות בעיתונות הכללית, לצד אלא המשבחות את ארגון 'עזר מציון' על מבצע ההתרמה חוצה ישראל, והטוענות באוויליות כי אין מספיק התנדבות חרדית למען אזרחי המדינה.

ההתגייסות של כולנו היום לצדם של אלפי מתנדבי 'עזר מציון', שבראשו עומד הרב חנניה צ'ולק, היא תרומת מח העצם האישית של כולנו לריפוי כל התופעות הסרטניות והממאירות המתפשטות בתוכנו. חייבים להאמין שגם הן אינן חשוכות מרפא.

רפואה שלימה.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד