ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024
הנושא הבוער הגיע לכנסת

"אם נושא תכנית היל"ה יגיע לבג"ץ, אני סבור שיחייבו אותנו לתקצב אותה"

סוגיית הנוער שבסיכון ותכנית היל"ה הגיעה לכנסת. הוועדה לזכויות הילד שנה היום בנושא וניסתה להביא פתרון. יו"ר הוועדה: "לא יכול להיות שיהיו ילדים סוג א׳ שיפתחו את שנת הלימודים, וילדים סוג ב׳ שימצאו את עצמם ברחובות ובהידרדרות"

"אם נושא תכנית היל"ה יגיע לבג"ץ, אני סבור שיחייבו אותנו לתקצב אותה"
נערים. אילוסטרציה צילום: unsplash

הוועדה לזכויות הילד, בראשות ח"כ יוסף ג'בארין, קיימה היום (שני) דיון חירום לבחון את המשמעויות של הפגיעה הקשה אשר צפויה להתרחש בעקבות אי תקצוב תכניות לנוער בסיכון, ולנסות למצוא פתרונות לסוגיה.

יו"ר הוועדה שאל במהלך הדיון את מנהל אגף חינוך ילדים ונוער בסיכון במשרד החינוך, חיים מויאל איך נוצרה הבעיה שמדובר בתקציב נפרד שאינו מתקצב תחת חוק חינוך חובה? מויאל השיב: "המבנה של התכנית הוא ייחודי, ונבנה כך מתוך הצורך של הילדים. כדי לתקצב צריך סמל מוסד חינוכי, אבל אז צריך לעמוד בכל מיני קריטריונים, כמו ישיבה ככיתה למשל, שמקשים על המענה לצרכים הייחודיים. אם הם היו נמצאים בבית ספר לא הייתה בעיה, אבל הפרוצדורות התקציביות לא צריכות לעניין את הילדים האלה, שהם כן תחת חוק חינוך חובה, והתכנית נבנתה מתוך ההנחה הזו. אם זה יגיע לבג"ץ, אני סבור שיחייבו אותנו להכניס את התכנית לתקציב".

את התלמידים המשתתפים בתכנית היל"ה ייצג אורי ילובסקי שאמר כי "היה לי קשה עם המערכת, הגעתי לבית ספר אבל לא למדתי. בסוף כיתה ט' הודיעו לי שאין לי לאן לחזור, והעיפו אותי עם הרבה נכשלים. היום אני במסלול של בגרות מלאה. יש 8000 ילדים כמוני שאין להם איפה ללמוד בשנה הקרובה. במה אני שונה מילד שלומד במסגרת רגילה? שנתיים אני נלחם על הבגרות שלי, אז למה הוא יוכל לסיים את שלו ואני לא? זה חוק חינוך חובה לכולנו. אני לא מתכוון לחזור למערכת החינוך אם תיסגר התכנית, ואלך לעבוד, אבל לי כן יש לאיפה לחזור לגור. אחרים יהיו ברחוב, ויתחילו לעסוק בסמים ופשע, במקום להיות במקום שמשמש להם בית".

יו"ר הוועדה, ח"כ ג'בארין סיכם ש"לא יכול להיות שיהיו ילדים סוג א׳ שיפתחו את שנת הלימודים, וילדים סוג ב׳ שימצאו את עצמם ברחובות ובהידרדרות. התכניות הייחודיות לילדים ונוער בסיכון נועדו לשמור ולהגן עליהם, ובפועל הן מצילות חיים. אני קורא לשרי החינוך והאוצר למצוא פתרון עוד היום כדי שאלפי תלמידי ותלמידות היל"ה יפתחו את שנת הלימודים. כולם זכאים לחינוך ושוויון".

כזכור, לפני כשבועיים הודיע משרד החינוך לחברה למתנ"סים המתפעלת את אותם יחידות לקידום נוער, כי אין תקציב לתכניות לנוער בסיכון ולנוער נושר. ובעקבות כך יצאו מכתבי פיטורים לכל עובדי תכנית היל"ה (השלמת יסוד ולימודי השכלה) שפועלת להשאיר במערכת החינוך נוער בסיכון. דבר זה יוביל למצב בו 8,000 תלמידים שנשרו מבית הספר לא יפתחו את השנה ויישארו ברחוב.

אותם נערים ונערות בסיכון שנשרו ממסגרות לימוד פורמליות משולבים בתכניות היל"ה ב-140 יחידות לקידום נוער ברחבי הארץ, במוסדות שיקומיים ובמוסדות חסות הנוער, מתוכם מעל 1000 נערים ונערות מהמגזר החרדי שלומדים במרכזים נפרדים בכל רחבי הארץ, אלעד, תל אביב, ירושלים. פתח תקווה, ביתר, מודיעין עילית, צפת ועוד.

לאותם נערים ונערות זו המסגרת האחרונה שלהם, בה הם לומדים ומשלימים בגרויות יחידות אלו מהוות מסגרת אחרונה לפני יציאתם לרחוב ממש.

הרב דוד דרוק,ר"מ למקצועות קודש באחד מהמרכזים שנמצאים בתל אביב. בשיחה עם 'בחדרי חרדים' הוא אומר כי "רק במהלך השנה האחרונה מעל 90 אחוז מהנערים והנערות שהשתלבו בתכניות, סיימו את המסלול באופן מוצלח כשבידם תעודת 12 שנות לימוד, בכל מקצועות הקודש אם זה גמרא תנ"ך, או הלכה". המרכז פועל ארבע שנים בשיתוף פעולה עם מנהל השירותים החברתיים.

הרב דרוק מזהיר כי אם יסגרו את אותם מרכזים, יפלטו לרחוב אלפי נערים חרדים שיישארו ללא מענה.

גם הרב עקיבא כהן שמנהל את החלק ההשכלתי במרכז אומר כי "המרכז שלנו שנקרא "אל הנער" פועל ארבע שנים בשיתוף פעולה עם מנהל השירותים החברתיים בעיריית תל אביב ופונה למגזר החרדי שגר בתל אביב ומתמקד באזור הדרום, המרכז, המרכז מלווה בתוכנית יעודית המנוהלת על ידי הרב אבינועם רוזנצוייג שהינו גם עו"ס קליני". עוד אומר הרב כי "צוותי התכניות, מורים, מגידי שיעורים ומדריכים, מונעים מתוך אהבת הנערים ואמונה ביכולותיהם ובשינוי, עושים לילות כימים למען הצלחת כל אחד ואחת, מחבקים את הנערים ופועלים להצלחתם. וכל זאת תוך הצלחה גדולה להחזיר את אותם נערים למסלול והנחתם לתורה ויראת שמיים".

גם ש.ט. נער שלומד במרכז החרדי בתל אביב אומר ל'בחדרי חרדים' כי "המרכז הזה הציל את חיי, וכעת אני מתגייס לצה"ל במסלול החרדי נצח יהודה כשאני חזק יותר רוחנית ונפשית".

יוסף ריס, בן 16 וחצי הלומד כשנתיים בתכנית היל"ה בבני ברק. מספר ל'בחדרי חרדים': "הגעתי לתכנית אחרי מוסדות רבים שנפלטתי מהם, פשוט לא הצלחתי להתאים את עצמי למערכת, ונפלטתי, אחרי שנה שלימה של שהות בבית, ללא שום מסגרת, ללא שום עשייה, כלום, בגיל הכי משמעותי ויפה של החיים, בזבזתי שנה שלמה של כלום, אחרי שנה איכשהו המליצו להוריי המיואשים על תכנית הילה, תכנית לנוער בסיכון, ההורים שלי הלכו עם אותה תחושה של השנתיים האחרונות, בוא ננסה עוד מסגרת, שאולי הפעם, אולי, נצליח, במקום להיפלט משם".

"הוריי נפגשו עם הצוות של המקום, ואח"כ ביקשו ממני ללכת להיפגש עם אחד מאנשי הצוות, הלכתי, עם אותה תחושה של תמיד, נלך, נדבר, נתחיל ללמוד ונכשל, אבל, הפעם זה היה שונה, נפגשתי עם אחד מאנשי הצוות מספר פעמים, אח''כ התחלתי ללכת לתכנית, לעיתים רחוקות, אך פה חל השינוי, אחרי שנתיים שלימות של עשרות מוסדות שהייתי חייב להתאים את עצמי למערכת ולהיכשל, הפעם, כל המערכת, כל המערכת התאימה את עצמה אליי, הבינה את היכולות שלי, את הפוטנציאל שלי, והתאימו לי את המסגרת הלימודית המתאימה ביותר, לאט לאט התחלתי ללמוד, לעשות מבחן ועוד מבחן להשקיע יותר ויותר להתמיד כל יום ויום".

עוד מספר ריס: "עד היום, שנתיים אחרי סיימתי 12 שנות לימוד, 16 יחידות בגרות, ומקווה מאוד לסיים בקרוב בגרות מלאה, אדם אחר, חלומות חדשים וראליים, מנער שלא העז לחלום יותר מדי, לנער שהחלומות שלו כל תקופה משתנות כי הוא משיג אותן".

"התודה שאני ועוד אלפי בני נוער חייבים לתכנית הילה, היא חיים שלמים, השינוי שתכנית יכולה יכולה לייצר, זה דבר שלא קיים בשום מערכת אחרת בארץ, סגירה שלה תהיה שחיטה פומבית של עתידם של 7000 בני נוער, שרק העזו לחלום ולהגשים, והממשלה החליטה לזרוק אותם לרחוב". כך ריס.

קורונה נוער שוליים נוער נושר נוער בסיכון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד