י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
איום הבחירות הוסר?

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את דחיית התקציב

איום הבחירות התרחק עד למשבר הבא. הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את חוק דחיית התקציב במאה ימים נוספים עד ל-3 בדצמבר. יוזמה של ח"כ צבי האוזר מסיעת דרך ארץ | "מאה ימים לא יועילו. אם היית מאזין לרדיו בשעות האחרונות נתניהו כבר בבחירות"

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את דחיית התקציב
במליאת הכנסת צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק המבקשת לדחות את מועד אישור התקציב במאה ימים נוספים. הצעת החוק צפויה להסיר את איום הבחירות שברקע דיונים בין הליכוד לכחול לבן על סוג התקציב.

ההצעה עברה ברוב של 62 חברים כאשר ב'יהדות התורה' העניקו חופש הצבעה. ב'דגל התורה' שינו את עמדתם ותמכו בחוק וב'אגודת ישראל' הצביעו נגד, מלבד חה"כ ישראל אייכלר שתמך בחוק.

יוזם ההצעה ח"כ צבי האוזר מסיעת 'דרך ארץ', הציג את ההצעה ואמר: "חובה על כולנו לעשות הכול כדי למנוע בחירות בעת הזו וכדי להתמקד כולנו כאיש כאחד במאבק מול האתגר העומד בפנינו. ועל כן אותם מאה הימים הקבועים בחוק הם אינם רלוונטיים למצב הנוכחי היום. הייתי שמח שהיה מוצג בפני הכנסת הזאת תקציב ומאושר בתוך מאה יום, בהינתן שלא הוצג תקציב הצעתי להאריך את משך הזמן כפי שקבוע בחוק ממי היום ל-200 יום, מה שיאפשר לכל חלקי הקואליציה לקבל את אותם ההחלטות הדרושות. אם אנחנו נעשה משאל עם היום בקרב הציבור אני יכול להגיד שיש רוב ברור, מוחץ ומובהק כנגד יציאה לבחירות רביעיות לא קשור מה עמדתם של אזרחי ישראל בקשר לוויכוחים המכונה ימין ושמאל".

יו"ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ אמר בדיון לפני ההצבעה כי "החוק הזה לא צריך היה לבוא לעולם ואני בספק אם הוא ישלים את תהליכי החקיקה בקריאה שנייה ושלישית. הרי עד הרגע האחרון ממש נהיה תלויים ברצונו של רוה"מ, גם חברי הקואליציה שיתמכו בחוק הזה לא בעצם יודעים אם הוא יושלם. אני גם לא יודע אם ההצעה הזו תביא תקציב פשוט משום שזו האפשרות היחידה של ראש הממשלה ללכת לבחירות בלי להעביר את ראשות הממשלה לבני גנץ. והיות וראש הממשלה הזה רוצה בחירות כדי להתגבר על המשפט שלו ולהשיג את החוק הצרפתי או את פסקת ההתגברות או איזשהו משהו שכזה אז הוא ילך לבחירות. דבר אחד הוא לא רוצה, לא להעביר את ראשות הממשלה לבני גנץ."

ח"כ עופר כסיף מ'הרשימה המשותפת' שהתנגד לחוק אמר: "השאלה אם דחיית התקציב באה באמת להתמודד עם אי ודאות כלכלית ואני טוען שההפך הוא הנכון. רוה"מ מעוניין בכאוס, חלק מהכאוס, אי הוודאות, ואי האמון מכוון ע"י הנאשם בשלושה כתבי אישום, שרוצה אי יציבות וכאוס, כי אי ציבות וכאוס משרתים אותו".

"מאה הימים משוליים למכונת הנשמה שתספק כמה טיפות של אוויר לממשלה הגוססת הזו", אמר ח"כ מיקי לוי מ'יש עתיד' וקבע כי "מאה ימים לא יועילו. אם היית מאזין לרדיו בשעות האחרונות נתניהו כבר בבחירות. לכן כל הניסיון הזה של מאה ימים לא יועילו זה רק דוחה את הקץ וזה אלי ימנע גם אישור של תקציב 2021, מה שיגרום למשק נזק עצום. שוב פעם אתם ישנים חוקי זאת כדי לאפשר את המשך קיומה של הממשלה הזו שלא מנהלת ומתעסקת בכול חוץ מאשר בקורונה".

ח"כ איילת שקד מסיעת 'ימינה' התנגדה גם היא ואמרה כי "מדינת ישראל צריכה תקציב, היא לא צריכה לדחות את התקציב. דחיית התקציב ב-3 חודשים למעשה זורקת אלפי אנשים למעגל האבטלה. הרגע שאין תקציב כל המגזר השלישי קורס. עמותות רבות שגם עושות פרויקטים נפלאים וגם מעסיקות הרבה מאוד אנשים קורסות".

לדבריה: "הממשלה הזו היא פחות ממשלה, היא קצת יותר קרקס. נעשה הסכם נורמליזציה עם איחוד האמירויות הסכם שגנץ ואשכנזי לא היו מודעים אליו, זאת אומרת רוה"מ לא טרח ליידע את שר החוץ שלו ואת שר הביטחון שלו מחשש שהם ידליפו. הם לא סומכים אחד על השני איך הם רוצים שהציבור יסמוך עליהם?".

ההצעה תוחזר לוועדת הכספים להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

תקציב המדינה צבי האוזר מליאת הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד