י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

ראש הנקרה - ציור של הטבע

הנוף היפהפה של הים המקציף בין הסלעים והמיית היונים העפות יוצרים מחזה מרהיב שרק בשבילו שווה לטפס את כל הדרך לראש הנקרה

ראש הנקרה - ציור של הטבע



רמת קושי: המסלול מתאים למשפחות ולקבוצות. מומלץ לטייל עם מדריך.
נגישות לבעלי מוגבלויות: הטיול מתאים לבעלי ליקוי ראייה ועיוורים, ליושבים בכיסאות גלגלים, למוגבלי הליכה ולבעלי מוגבלות בשמיעה.
משך הטיול: שלוש-ארבע שעות.
ציוד נדרש: כובע ומים.
העונה המתאימה לטיול: כל השנה, מלבד בימים של מזג אוויר סוער מאוד.

כבר בדרך לראש הנקרה נתחיל לספוג את הנוף והאווירה המיוחדת של הגליל המערבי. לאחר שנעבור את העיר נהריה צפונה נוכל לראות שהנוף משתנה, האנושי והפיזי כאחד, ונפגוש פחות כלי רכב.
ניסע לאורך קו החוף המפורץ של הגליל המערבי, נעבור את פארק אכזיב (ששווה טיול בפני עצמו, ואפשר לטייל אליו בשילוב עם טיול זה) הנמצא ממערב לנו ואת אנדרטת יד לי"ד ממזרח. אנדרטה זאת היא ציון לנפילתם של 14 לוחמים שיצאו לפוצץ את הגשרים שבין ישראל לשכנותיה לקראת סיום המנדט הבריטי בארץ. פעולה זו נועדה למנוע כניסת כוחות צבא ערביים ממדינות האזור וסיועם למאבק התושבים הערביים בעת מלחמת השחרור.

נמשיך בדרך ונעלה בעלייה התלולה אל ההר הלבן, ראש הנקרה, או בשמו הערבי הקדום ראס א-נקורה. הכניסה לאתר ראש הנקרה היא תחנת גבול בין ישראל ללבנון עוד מימי המנדט הבריטי. הבריטים בנו במקום נקודת תצפית, מעבר גבול ומכס. במורד הרכס, על שפת הים, חצבו הבריטים מנהרה למעבר רכבת מחיפה לביירות, המשמשת כיום את אתר ראש הנקרה.

כדאי להתחיל את הטיול מרחבת הכניסה המרכזית. התצפית המרהיבה מרחבת הכניסה על מפרץ חיפה והגליל המערבי שווה את העלייה. צבעו המיוחד של הים, המפרצים, מטעי הבננות הגולשים אל המים, בתי היישובים באזור וההר הלבן שבגבנו הם ציור מדהים שצייר הטבע. על ההר שמעלנו נראה עמדות תצפית של צה"ל הצופות לעבר לבנון.

החניה: במגרש החניה חניות מסומנות לנכים. שפת המדרכה מונמכת.

הרכבל

הגישה לרכבל היורד אל הנקרות, מרחבת החניה, תלולה מאד, דבר שיצריך עזרה רבה של מלווי היושבים בכיסאות גלגלים (מתוכננת גישה נוחה יותר לרכבל, אך היא עדיין לא הגיעה לשלב הביצוע). לקרוניות הרכבל דלת עם מפתח רחב, ויכולים להיכנס בה שלושה עד חמישה כיסאות גלגלים בכל נסיעה. נסיעת הרכבל, למרחק של 102 מטר, נמשכת כמה דקות. במקום שתי קרוניות, אחת בכל כיוון. ללא כיסאות גלגלים מכילה כל קרונית כ-15 אנשים. הנוף הנפרס מן הקרונית יפהפה – הים, המצוק הלבן ורחבת הכניסה לנקרות.

רחבת הכניסה: עם היציאה מהקרונית מגיעים לרחבת הכניסה לנקרות. כאן, בתוך מנהרת הרכבת הישנה, מוקרן מיצג אורקולי המכניס אותנו לאווירת המקום. באולם המיצג ספסלי עץ לכ-50 איש ויש בו מקום לשבעה עד עשרה כיסאות גלגלים. המיצג מוקרן בשפות שונות. הסרט הוא אינטראקטיבי והצפייה מומלצת גם ללקויי ראייה ולעיוורים.

קיימת כניסה אלטרנטיבית לרחבת הכניסה לנקרות ולמיצג (לא לנקרות עצמן). הכניסה לדרך זו היא ליד בית ההארחה של ראש הנקרה, על הכביש המוביל לאתר, והיא מגיעה עד מנהרת הרכבת. הדרך מסומנת בשלט "כניסת נכים לאתר ראש הנקרה". כאשר מגיעים למנהרת הרכבת יש ללחוץ על לחצן פעמון המחובר לכניסה הראשית כדי לפתוח את השער. כדאי לתאם את הכניסה מראש עם הנהלת האתר. ברחבת הכניסה לנקרות נערכים לעתים אירועים שונים ואז מומלץ להיכנס מכיוון מנהרת הרכבת.

הנקרות

הכניסה לנקרות תלולה ובדרך כמה מדרגות. הגישה ליושבים בכיסאות גלגלים קשה ומסוכנת. לקויי ראייה יוכלו ללכת בשביל בזהירות רבה ובעזרת מלווים. במהלך הדרך כדאי לשים לב לרעש המים ולנתזים של מי הים.

לאורך המנהרה שבין הנקרות שביל סלול ותלול, אשר קטוע במדרגות בכמה מקומות, עם מאחז יד לאורך כל הדרך. השביל מוביל לנקודות תצפית ייחודיות שבהן חודרים מי הים אל הנקרות. קולות המים והמיית היונים העפות בתוך הנקרות יוצרים המולה לא קטנה. המים מתנפצים אל הסלע, מתיזים על השביל ולפעמים, כאשר הים סוער, מציפים אותו.

שירותים: באתר שני מבני שירותים המותאמים גם לנכים. מבנה השירותים הראשון ממוקם ברחבת החניה המרכזית, בכניסה לאתר, מיד לאחר הכניסה, מצד ימין. במבנה יש תא שירותים אחד נגיש ליושבים בכיסאות גלגלים, בעל מרווח מספיק מימין לאסלה, ללא מאחזי יד.
מבנה השירותים השני הוא ברחבת הכניסה לנקרות. שם יש שני תאי שירותים המותאמים ליושבים בכיסאות גלגלים, יש מאחזי יד ומרווח מספק לכיסא גלגלים מימין לאסלה.

לינה באזור: קיימים כמה צימרים מותאמים לבעלי מוגבלויות באזור, וכן כמה חדרי מלון נגישים בנהריה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד