י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הגאון רבי פנחס שרייבר זצ"ל

הוא קבר את הוריו במו ידיו בסיביר הקפואה, בעודו בן 11 • כשעלה ארצה אימצו ה'חזון איש' כבן, וערך את אירוסיו • הלילה, לאחר ייסורים, החזיר הגר"פ שרייבר זצ"ל את נשמתו

הגאון רבי פנחס שרייבר זצ"ל
הגאון רבי פנחס שרייבר זצ"ל

היהדות החרדית ועולם התורה איבדו הלילה את אחד המיוחדים שבגאונים ומרביצי התורה שבדור, ששבק חיים לכל חי לאחר תקופה של ייסורים נוראים והיטלטלות רצופה בין חיים למוות.

מנייני תפילה אורגנו, עשרות תלמידים קראו את התהילים מרישא ועד גמירא - אבל בסופו של דבר, בלילה שבין ראשון לשני, מעט לאחר חצות, ניצחו אראלים את המצוקים, נשבה ארון הקודש, והגאון רבי פנחס שרייבר, מדמויות ההוד שבין הגאונים ומרביצי התורה שבדור, החזיר את נשמתו ליוצרה.

אלפים נוטפי דמע ליוו את הגר"פ שרייבר • גלריה

למוד ייסורים היה הגר"פ שרייבר זצ"ל מנעוריו. בילדותו גלה עם הוריו לסיביר, שם איבד את אביו ואת אימו בהפרש של שלושה ימים וקבר אותם במו ידיו. הוא הביא את שניהם לקבר ישראל, כשהוא בגיל 11 בלבד.

הגר"פ זצ"ל היה מילדי טהרן הבודדים שניצלו מכוונת המדינה לשולחם למסגרות חינוך חילוניות. הוא ניצל, כתוצאה מבקשה אישית של מרן החזון אי"ש זצ"ל.

לאחר ששיכל את כל משפחתו בסיביר וניצל ממנה בעור שיניו, הגיע לבית דודתו היחידה שנשארה בחיים. היא התגוררה בנהרייה והוא בא לחסות בביתה, כשרידה אחרונה למשפחתו שנכחדה. בבואו, ראה את תמונתו של חוזה המדינה הרצל תלויה על הקיר. על אתר הסתובב הנער הצעיר לאחוריו ועזב את המקום לבלי שוב. נפשו העדינה ורוחו הכבירה לא סבלו מחזות חולין מעין אלו.

בשנות נעוריו חסה בצל כנפי החזון איש זצ"ל וינק ממנו מלא חופניים תורה. החזון איש מצידו, התייחס אליו כבן, עד כדי כך שאת אירוסיו, שנערכו מספר חודשים לפני פטירתו, ערך החזון איש בביתו.

לאחר נישואיו חלק הגר"פ זצ"ל דירה, שהייתה שייכת בנאמנות לחזון איש, יחד עם הגר"ח קנייבסקי שליט"א שהחשיבו עד יום פטירתו לידידו הקרוב.

גאונותו הכבירה ושכלו הבהיר של הגר"פ זצ"ל נודעו והיו לשם דבר בבני ברק של מעלה. קבוצה של תלמידים נאמנים התגבשה סביבו וליוותה אותו בנאמנות במשך שנים רבות.

הגר"פ זצ"ל זכה לבנים תלמידי חכמים, עוסקים בתורה ומרביציה, בהם הגאונים רבי יוס'ל ורבי בונים, שנחשבו לעילויים עוד מהיותם תלמידים צעירים ועולי-ימים.

בן נוסף של הגר"פ, רבי דוד, מנהל את קופת הצדקה של העיר בני ברק בנאמנות רבה מזה שנים.

בין גיסיו יבדלח"ט נמנים הגרח"ש ליבוביץ, מראשי ישיבת פוניבז', הגרב"צ פלמן רב קהילת נחלת משה בבני ברק והגר"נ רוטשטיין, ראש ישיבת 'נזר התורה'.

הגר"פ, ששימש כבורר בסוגיית פוניבז' לפני כ- 12 שנים, עמד בראש ישיבת ברסלב במשך ארבעים שנה וכיהן גם כגאב"ד הקהילות באשדוד, שם העריצהו תלמידיו הערצה עיוורת.

לפני מספר שבועות אושפז בבית החולים, לאחר שחלה קשות. מצבו הלך והתדרדר, ובהיכלי תורה רבים נישאו תפילות נרגשות לרפואתו השלמה של רבי פנחס, שידידו הגר"ח קניבסקי הוסיף לו את השם ברוך, כסגולה לרפואה.

אמש הוטב מצבו במקצת, אך הבוקר עבר אירוע לבבי, ובשעת לילה מאוחרת יצאה נשמתו בטהרה כשהוא בן 78 שנים.

בעת פטירתו בבית החולים מעייני הישועה, ניצבו סביב מיטתו יותר ממניין של גדולי תורה ויראה, בהם גיסו הגרח"ש לייבוביץ ראש ישיבת פוניבז', שביכו את השריפה אשר שרף השם, ועפעפיהם הצטעפו דמעות על ספר תורה שנשרף.

הלוויתו ב-1:30 מישיבת פוניבז'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד