ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הסוף לאכיפה הבררנית?

רפורמה במח״ש: חרדים ישולבו במחלקה; השוטרים יעזבו

לאחר שנים של תלונות שהסתיימו בחקירות שוטרים במח"ש ובסגירת תיקים מחוסר עניין לציבור, מכריז הבוקר שר המשפטים אבי ניסנקורן על שורה של צעדים לרענון השורות וההנחיות במחלקה לחקירת שוטרים • בין הצעדים שהוצגו: הטמעת עובדים מהמגזר החרדי וסגירת תיקים באופן מבוקר ונדיר

רפורמה במח״ש: חרדים ישולבו במחלקה; השוטרים יעזבו
הכניסה למח"ש. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בתום עבודת מטה בת מספר שבועות הציג הבוקר (שלישי) שר המשפטים אבי ניסנקורן שורה של צעדים שיביאו לשיפור בעבודת המחלקה לחקירת שוטרים ולחיזוק אמון הציבור בה. השינויים שגובשו בשיתוף עם היועץ המשפטי לממשלה ועם בכירי המשרד יחלו באופן מיידי.

שר המשפטים אבי ניסנקורן הכריז הבוקר על הרפורמה, ואמר: "יחד עם השמירה על מערכות החוק והצדק, חלה עלינו החובה לדאוג לריסון הכוח השלטוני אל מול האזרח. זה הבסיס לזכויות הפרט של כל אזרח במדינת ישראל. אנחנו משרתי ציבור, וככאלה, מוטלת עלינו המשימה לוודא שהציבור מקבל מאתנו את השירות הטוב ביותר".

הרפרומה תכלול מספר צעדים, הראשון יהיה אזרוח מלא של מח״ש. העיקרון יהיה כי "המשטרה לא תחקור את עצמה" ובתום שנים של טענות, השר ניסנקורן יפעל לכך שלא יועסקו עוד שוטרים באגף החקירות. "כאשר יש חשד ששוטר סטה מהכללים, יש לוודא שהוא ייחקר על ידי גוף ניטרלי ומנותק מהמשטרה. כיום כמה מהחוקרים המועסקים במח"ש "מושאלים" מהמשטרה. מתכונת ההעסקה שנהוגה כיום תסתיים בתוך שלושה חודשים", הכריז השר.

במחלקה לחקירה שוטרים יעלו בראש סדר העדיפויות וטיפול מואץ בתלונות בנוגע לפשעי שנאה. השר הכריז כי "תלונות המוגשות למח"ש בגין עבירות לכאורה של פשעי שנאה, גזענות, הומופוביה ופגיעה באנשים עם מוגבלות - יטופלו בהליך מואץ. מח"ש תמצה את כל הליכי החקירה בתיקים מסוג זה, ורק במקרים חריגים ויוצאי דופן ייסגרו תיקים כאלה בעילה של חוסר עניין לציבור".

"במסגרת השינויים", אמר שר המשפטים, "קבע היועמ"ש מנדלבליט כי סגירת תיק בנסיבות כאלה תתקבל רק באישור מנהלת מח"ש באופן אישי, במסגרת החלטה שתנומק בכתב".

עוד פעולה מבורכת ברפרומה שמציג שר המפשטים, זאת תכלול תחזוק מגמת העסקה מגוונת בכל יחידות מח"ש בדגש על שילובם של בני קהילת יוצאי אתיופיה, החברה הערבית והאוכלוסייה החרדית. "זאת על מנת להגביר את האמון במח"ש ולשפר את השירות לאזרח", נמסר משלכת שר המשפטים.

עוד נקבע כי שר המשפטים החליט על תגבור היחידה בפרקליטים נוספים כדי לקצר את משך הטיפול בתלונות. במקביל, הנחה היועמ״ש כי תוצג בתוך 30 יום תכנית מפורטת לקיצור לוחות הזמנים בטיפול בפניות, תוך קביעת יעדים ומדדים ברורים.

עוד סוכם כי יוקם מוקד טלפוני לפניות ציבור ויימשך תהליך ההנגשה המקוונת של היחידה. כך שכל הצעדים והשינויים שפורטו יגובשו תוך 30 יום - ויישומם יושלם עד סוף 2020.

שר המשפטים ניסנקורן אמר בדבריו היום: "מדובר ברפורמה מקיפה, שתשנה מציאות. יחד עם זאת, לא מדובר בסוף פסוק. אבחן את האפקטיביות של הפעולות תוך כדי תנועה והיכן שצריך נוסיף, נחזק ונתקן. אני מקווה ומאמין שנעשה זאת בשיתוף פעולה מלא עם המשטרה ועם המשרד לביטחון הפנים. אין לי ספק שמכלול הצעדים שנבצע בתקופה הקרובה, יחזקו את מח"ש, את אמון הציבור בה , והם יחזקו גם את המשטרה. זה האינטרס המשותף לחברה הישראלית כולה".

מנהלת המחלקה לחקירות שוטרים אמר כי "מח״ש מחוייבת ותהיה רתומה למאמץ החשוב לקדם את שורת הנושאים אשר הוצגו בפניכם היום, על מנת לייעל ולשפר את עבודת מח"ש ובכך להגביר את אמון הציבור ואת שיתוף הפעולה של הציבור עם אנשי המחלקה בעשייתה המורכבת". לדבריה, "אני מאמינה ובטוחה בהצלחת המחלקה, ומברכת על הירתמות המערכת לסייע לה נוכח האתגרים המשמעותיים שעומדים בפניה".

מחש אבי ניסנקורן משטרת ישראל חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד