י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מסר מהדהד

"מי שנמצא בסיכון שיזום בדיקה ולא ימתין למדינה"

2 אחוז מהאוכלוסיה בישראל סובלים ממנה, אך רובם אינם מודעים אליה ועלולים לשלם על כך מחיר • כל מה שצריך לדעת על מחלת ההפטיטיס והדרכים להישמר מפניה

"מי שנמצא בסיכון שיזום בדיקה ולא ימתין למדינה"
מערך הבדיקות צילום: יח"צ

בחודש הקודם צוין בישראל ובעולם חודש המודעות להפטיטיס C. מדובר במחלת כבד א-סיפטומטית ברוב המקרים והזמן, אך כשזו מתפרצת היא עלולה לגבות מחירים כבדים בבריאות וגם בנפש.

על-פי הערכת משרד הבריאות כ-2% מאוכלוסיית ישראל הם נשאי הנגיף. במספרים מדובר על קרוב למאתים אלף איש. הבעיה היא שרובם אינם מודעים למחלה. "בהרבה מקרים אין סימפטומים. הרוב לא יודעים שהם נשאים, אבל הנגיף פעיל באופן קבוע ולאחר שנים  עלול לגרום למחלות קשות וקטלניות כמו שחמת הכבד וסרטן הכבד", אומר פרופ' אייל שטייהר מנהל היחידה למחלות כבד ולבלב בבית החולים שערי צדק.

לדבריו, "יש טיפול מאוד יעיל בעל שיעור הצלחה של 98 אחוז מיגור של הנגיף. הטיפול הזה זמין במסגרת סל התרופות אך כאמור לא כולם מודעים אליו".

חוליו בורמן, מנכ"ל ומייסד עמותת חץ - ארגון ישראלי לבריאות הכבד, אומר כי "ממשלת ישראל הצטרפה ליוזמה עולמית להדברת הנגיף עד 2030 אך צעדים רבים אינם מתבצעים כרגע בגלל הקורונה...זה מצב בעייתי היות וקיימת בעיית מודעות גם בקרב החולים וגם בקרב הרופאים. לכן ההמלצה שלי לקבוצות הסיכון היא להיבדק עצמאית".

"היינו נוכחים בישיבה בועדת הבריאות שעסקה בנושא. מדובר בבדיקת דם זולה ופשוטה, ומה שנדרש זה ללכת להיבדק".

קבוצת הסיכון העיקרית היא יוצאי בריה"מ שקיבלו מנות דם לפני 92, כאשר ההזרקות היו אז לא סטריליות. "אנחנו יצאנו עם קמפיינים ברשתות החברתיות על מנת להגביר את המודעות. צריך שהיוזמה תבוא מהאנשים. עד שהמדינה תקח יוזמה יקח זמן".

 

 

 

בדיקות רפואיות נגיף קטלני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד