י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
ממצאים מפתיעים

סקר של משרד הבריאות: מה חושבים החרדים על הנחיות הקורונה?

משרד הבריאות חשף את ממצאי הסקר הנרחב שנערך בקרב הציבורים הישראלים, החרדי, הערבי והכללי. מהסקר עולים נתונים מעניינים המשקפים את ההבדלים בין הגישות הרווחות בקרב כל ציבור • החרדים, למשל, סבורים שאין מידע והסברה וחוששים מבידוד, ואילו בציבור החילוני דורשים את החמרת האכיפה המשטרתית • וכמה משאירים את הטלפון בבית בכל יציאה לרחוב מחשש לאיכון שב"כ?

סקר של משרד הבריאות: מה חושבים החרדים על הנחיות הקורונה?
ממתינים לאוטובוס בבני ברק, אילוסטרציה צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

יודעים, אך מבקשים לקבל יותר מידע: סקר נרחב שערך משרד הבריאות בקרב הציבור הישראלי, מצא כי קיימים הבדלים – אם כי לא רבים ומהותיים – בין כל המגזרים המרכיבים את החברה הישראלית, בכל הנוגע ליחס לוירוס הקורונה. בין היתר נראה שקיימים חילוקי דעות בין הציבורים השונים ביחס להסברה, האם ישנה הסברה או שהיא לוקה בחסר, וכן ביחס לאכיפה המשטרתית הנדרשת, או בחששות הקיימים לגבי אפשרות של הטלת סגר.

הסקר שנערך בידי משרד הבריאות עבור לפ"מ, נערך בידי קבוצת גיאוקרטוגרפיה של הפרופ' אבי דגני, באינטרנט ובקרב גברים ונשים מגילאי 18 ומעלה מכל המגזרים. טווח השגיאה הסטטיסטית, לדברי עורכי הסקר, עומד על +2.3%.

מהסקר עולה כי 95% מהציבור אומרים שהם מקפידים ועוטים מסכה בכל יציאה מהבית, 87% מהציבור מצהירים שהם נמנעים מהתקהלויות, 81% מהציבור אומרים ששומרים מרחק של 2 מטרים מאנשים, ו84% מהציבור מעוניינים – ככל שהדבר נשמע מפתיע – בהגברת האכיפה.

ממשרד הבריאות נמסר בעקבות הממצאים כי "אגף הסברה במשרד הבריאות בחן בימים האחרונים את עמדות הציבור כלפי משבר הקורונה. מהסקר עולה הענות מרשימה של הציבור בכל הנוגע להנחיות לעטות מסכה, לשמור מרחק ולהקפיד על היגיינה. ניכר כי מהלכי ההסברה האינטנסיביים של משרד הבריאות בכל האוכלוסיות, הצליחו לשנות את ההענות הציבורית להנחיות. ממצאי הסקר הוכיחו את יעילות ההסברה ועם זאת הציבו בפנינו אתגרים לנושאים נוספים".

שר הבריאות, יולי (יואל) אדלשטיין, אף הוסיף כי "ההסברה של משרד הבריאות עובדת. עם כניסתי לתפקיד לפני שלושה חודשים קשה היה למצוא עטיית מסכות ברחוב. היום יותר קשה למצוא מי שמפר את ההנחיה החשובה הזאת. אבל מסכות בלבד לא מספיק - חשוב לשמור גם על מרחק ועל הימנעות מהתקהלות. יחד עם הציבור ננצח את הקורונה".

עם זאת, כאשר צללנו מעט יותר לעומקם של הנתונים, גילינו שהקביעה לפיה "ההסברה של משרד הבריאות עובדת", אין לה על מה להסתמך, לפחות בכל הנוגע לחברה החרדית והערבית. כך למשל, במגזר הערבי מתברר שקיימת מודעות נמוכה לגבי חשיבות השמירה על הנחיות, ובעוד בציבור הכללי מצהירים 34% על החשיבות של 'לשטוף ידיים היטב', הן בציבור החרדי והן בערבי הממצאים נמוכים יותר.

בנוגע להקפדה על מרחק של שני מטרים, הציבור החרדי הצהירו 18% ש"הקפדתי בעבר ולא כיום" (הסיבה: נתפס כקשה ליישום), ו8% "לא הקפדתי בעבר וגם לא כיום". זאת לעומת 5% ו13% במגזר הכללי. במגזר החרדי גם מקפידים פחות על "רחיצת הידיים למשך דקה" (נתפס כזמן ארוך מדי), כשבסעיף זה מפתיעה ההיענות של הציבור החרדי (83%) לעומת החרדי (60%) והציבור הכללי (69%).

לגבי חובת עטיית מסיכה, בכל המגזרים המסיכה אינה זוכה לסימפטיה והיא נתפסת כמפריעה בעיקר בשל החום, אם כי בציבור החרדי הדגישו יותר את חוסר המודעות וציינו כי לא מדובר בזלזול בהנחיה. דווקא בכל הנוגע לאחריות אישית, בציבור החרדי מצהירים 82% על כך שהם חשים שלהתנהגותם ישנה אחריות אישית על בריאותם של אחרים, בעוד שבציבור הכללי רק 76% הצהירו כי חשים אחריות אישית על אחרים.

מעניין, שבציבור החרדי ישנה מודעות נמוכה לכך שהסגר עלול לחזור, אך בציבור הכללי מבקשים כנראה שהמשטרה תאכוף בצורה הדוקה יותר את ההנחיות (85%, כך גם בערבי), בעוד שבציבור החרדי – כמה לא מפתיע לאור המקרים שאירעו - רק 80% מצפים להתנהגות אסרטיבית יותר מצד המשטרה.

ואגב, 10% מהציבור מצהיר כי הוא נוטה להשאיר את הטלפון בבית או להעביר למצב טיסה ביציאה לרחוב, כל זאת מחשש לאיכון שב"כ שיבוצע בעקבות זיהוי המיקום הטלפוני. לתשומת לבם של החוקרים האפידמיולוגיים.

סקר קורונה משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד