י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
עולם התורה פותח זמן אלול - פרויקט חלק ב'

הישיבה שמבקשת פירוט שיחות הטלפון, וגם; המינויים והחידושים

באיזו ישיבה יצאו כל הבחורים לשבת פרגיות? מי ראש ישיבה שיתחיל למסור שיעור יומי? איזו ישיבת תפתח קיבוץ בנווה יעקב? ואיזו בחדרה? הישיבה שגם הבחורים שהיו חולים בעבר ישהו בקפסולה עם כולם? כתב 'בחדרי' משה ויסברג מגיש את פרויקט זמן אלול בעולם הישיבות חלק ב'

הישיבה שמבקשת פירוט שיחות הטלפון, וגם; המינויים והחידושים
בחורי חברון נכנסים לקפסולות צילום: יונתן זינדל - פלאש 90

בחלק השני של פרויקט חזרתם של אלפי בני הישיבות לספסל הלימודים, 'בחדרי חרדים' עם פרטים על ישיבות שיתחילו את זמן אלול במהלך השבוע הקרוב.

בישיבת 'תורת זאב' בראשות הגאון רבי ברוך סולוביצ'יק פותחים את זמן אלול במשכנם החדש בבית שמש. הזמן יתחיל במתכונת קפסולות בתוך הישיבה ולאחר מכן יתאחדו כולם ביחד, כאשר בני הישיבה מקבלים על עצמם שלא לצאת עד לאחר יום הכיפורים מהישיבה. מספר בחורים מבוגרים אשר נמצאים בשלבי שידוכים עברו לחבורה בישיבת מיר. 

בישיבת היערכות מוקדמת שהתקיימה בין צוות הישיבה בראשות ראש הישיבה הגר"ב סולוביצ'יק הוחלט להתחיל את הזמן בצורת קעמפ, כשהוא מסביר: "שכשמגיעים ללמוד בישיבה יש סייעתא דשמיא מיוחדת שלא יהיו חולים, אך אם יבואו בתחילה למטרה אחרת מי ערב שתהיה סייעתא דשמיא".

בהמשך לחשיפת 'בחדרי חרדים' על מינויים חדשים בישיבת 'עטרת שלמה', ל'בחדרי חרדים' נודע כי הרב פיש, משגיח ישיבת 'אור אלחנן' לצעירים, מונה למשגיח בישיבת 'עטרת שלמה הקטנה בבני ברק, במקום הרב צבי פוברסקי, בנו של הגרב"ד, שישודרג למשגיח בישיבה הגדולה.

בישיבת סלבודקה שלחו הודעה טלפונית כי ביום שישי יתבצעו בדיקות קורונה של מד"א בכל ריכוזי הערים החרדיות וכל בחור שיצא שלילי יוכל להגיע לישיבה. בנוסף, עקב כך שהגאון רבי בן ציון חדש, מראשי הישיבה, נדבק בקוורנה, יחליף את מקומו הגרמ"ה הירש ראש ישיבת סלבודקה. כמו כן הגאון רבי ברוך אברהם פיינשטיין, בנו של הגר"ח ימסור שיעור לבחורי שיעור א'.

בישיבתו החדשה של הגר"א וינר בבית וגן בירושלים, המשתייכת למוסדותיו של הגאון רבי ברוך נויבירט, ראש ישיבת נתיבות חכמה 'וולפסון', נערכים לפתיחת הזמן בשבוע הבא, ולהגעת שיעור א' החדש, השיעור הראשון שמתחיל את דרכו בישיבה החדשה, יחד עם בחורי הקיבוץ החדשים שמצטרפים לישיבה ממיטב הישיבות המובחרות.

לאחר ההצלחה הגדולה של הישיבה ברישום, נערכים בישיבה בקפדנות לקיום הלימודים בחודש אלול במתווה הקפסולות לפי כל ההנחיות, בכדי שהבחורים יתחילו את דרכם בישיבה ברגל ימין ללא הפרעות ועיכובים.

לצוות המנוסה של הישיבה, שמחזיק בניסיון של עשרות שנים בהרבצת תורה והעמדת תלמידים, מצטרף לקראת זמן אלול המשגיח הגאון רבי שמואל לויכטר, שילווה את התפתחותם הרוחנית של בחורי שיעור א' בישיבה. כמו כן, בכדי להגביר את השטייגען בישיבה בימי הקורונה, הוחלט בישיבה כי ראש הישיבה הרב וינר ימסור את השיעור היומי לבני שיעור א'.

בישיבת קרית מלך בבני ברק בראשות הגאון רבי שלמה קנייבסקי, יחלו את הלימודים ביום רביעי הקרוב. בישיבה יתחילו את הלימודים במסגרת מתווה הקפסולות. המסכת שיחלו בראש חודש אלול הינה מסכת בבא בתרא.

בישיבת ראדין בנתניה בראשות הגאון ר' מיכאל גוגיג, יתחילו את הלימודים ביום א' הקרוב, כאשר המסכת הנלמדת הינה מסכת בבא מציעא.

בישיבת גרודנא באשדוד יתחילו את הלימודים ביום רביעי בלילה. המסכת הנלמדת בישיבה הינה מסכת נדרים.

בישיבת 'זכרון מיכאל' שבזכרון יעקב, החלו את הזמן אתמול (שני) כאשר השיעורים יתחלקו חלקם בבית מדרש וחלקם בעזרת נשים. הגאון רבי ישראל מנחם הירשפלד, חתנו של הגאון רבי חיים גריינמן זצ"ל, מוסר את השיעורים לבני שיעור א'. המסכת הנלמדת הינה מסכת בבא מציעא.

בישיבת 'דרך אמונה' בלוד בראשות הגאון רבי זליג ברוורמן, יתחילו את הלימודים ביום ראשון, לראשונה יתחיל ראש הישיבה הגאון רבי זליג ברוורמן למסור שיעור יומי לבני שיעור ג', המסכת הנלמדת בישיבה הינה מסכת בבא בתרא.

ישיבת עפולה שבראשות הגאון רבי רפאל בלום, פתחה היום את הזמן כשקיבלה מהעירייה מבנה גדול על מנת שתוכל לאכלס את כל הישיבה בצורה מרווחת ותקנית על מנת שיוכלו להתחיל את זמן אלול כולם ביחד. ביום חמישי יעברו כל תלמידי הישיבה בדיקות וכן בשבוע הבא ולאחר מכן יתאחדו כולם עד לאחר יום כיפור. מתחם מיוחד הוקצה להורי בחורי שיעור א' שיבואו לבקר את בנם, היות והשנה לא יוכלו לחזור למה שנקרא שבת געגועים.

בישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק, שם יתחיל את הזמן מחר (רביעי) בשיעור פתיחה מראש הישיבה הגר"ב ויסבקר, התבקשו הבחורים שלא להחזיק פלאפונים בישיבה למעט בחורים מוועד שישי ומעלה.

בישיבה מדגישים כי בחור שנצרך להחזיק פלאפון יכול לעשות זאת אולם בתנאים כדלהלן: מכשיר הפלאפון יהיה רק בפנימיה וישמש כטלפון ציבורי ואין לבחור בשום פנים ואופן וללא הוראת היתר להחזיק את המכשיר צמוד אליו במשך היום. כמו כן השימוש בו הוא רק בשעות של בין הסדרים.

כדי לקיים מצב זה שהחזקת המכשיר תהיה בצורה מבוקרת בלי שתהווה הפרעה לשקיעות בלימוד, האפשרות לאכוף זאת היא ע"י מעקב דרך פירוט שיחות. ועל כן קבלת האישור להחזיק פלאפון היא רק עם התחייבות להמציא לישיבה את פירוט השיחות שנשלח ע"י החברה. למותר לציין שהחזקת מכשיר פלאפון הוא אך ורק במכשיר שהאפשרות בו הוא לשיחות יוצאות ונכנסות בלבד ואין בו שום אפשרות להודעות, למשחקים וכדו'.

"בהזדמנות זאת הננו חוזרים ומודיעים שאין להחזיק שום מחשב מכל סוג שהוא גם מחשבים חסומים ואפילו לכתיבת חידו"ת. למעט מחשבים של "מחשבה טובה", נאמר בהודעה.

בישיבת 'מאור יצחק' חמד יתחילו את הלימודים ביום ראשון, כנהוג בעולם הישיבות לשחרר את בני שיעור א' בשבת השניה של הזמן לשבת געגועים, אך בשל הבעיה עם הקפסולות שמונעות את יציאת הבחורים, החליטו בהרבה ישיבות לוותר על המנהג של "שבת געגועים", בישיבות אחרות החליטו לשחרר רק את בני שיעור א' לשבת געגועים ובני השיעור א' יתאחדו עם שאר הישיבה בימים נוראים, אך בישיבת 'מאור יצחק' חמד החליט ראש הישיבה לשחרר את כלל הבחורים של הישיבה לשבת געגועים וכך יחזרו בני שיעור א' עם שאר הישיבה, המסכת הנלמדת בישיבה הינה מסכת בבא קמא, פרק ארבעה אבות.

בישיבת 'נתיבות התורה' בראשות הגאון רבי יוסף רובינשטיין, יתחילו את הזמן ביום רביעי במתווה הקפסולות, כאשר בני שיעור א' החדשים גם הם יצטרפו לשתי קפסולות גדולות, שיפתחו בישיבה. המסכת הנלמדת בישיבה הינה מסכת בבא בתרא.

בישיבת 'נחלת הלויים' בחיפה יתחילו את הזמן במתווה הקפסולות, כאשר בשיעור א' ישנם כ-70 בחורים שמתוכם מספר בחורים מבני חו"ל שיכלו אף הם להצטרף לספל הלימודים וזאת בשל המתווה לבני חו"ל של וועד הישיבות, על אף התחלואה הגדולה שהייתה בישיבה בסוף זמן קיץ החליטו בישיבה שגם הבחורים החולים יכנסו לקפסולות עם שאר הבחורים, המסכת הנלמדת בישיבה הינה מסכת נדרים.

בישיבת 'נתיב הדעת' בראשות הגאון רבי ישראל בונים שרייבר והמשגיח הגאון רבי נפתלי קפלן יתחילו את הישיבה ביום ראשון, כאשר לבני שיעור א' מצטרפים כ-70 בחורים שיכנסו לקפסולות, באלול ילמדו בישיבה מסכת גיטין.

בישיבת 'תפארת ישראל' שבראשות ראש הישיבה הגרי"מ דרוק, יפתחו את הזמן ביום ראשון בשעה 12:00 בצהריים עם שיעור פתיחה מראש הישיבה במסכת בבא בתרא, הישיבה תפתח במתכונת קפסולות רחבה. הישיבה הממוקמת בבנין דיסקין בשכונת גבעת שאול שכרה עוד נתח גדול מהבניין על מנת לאכלס את השיעור א' החדש וקבוצה מישיבת פוניבז' שמגיעה לאלול. בישיבה מביעים סיפוק גדול מהרישום לשיעור א' ואף יצרפו כמשגיח נוסף את הרה"ג רבי אהרן וגשל.

בישיבת רש"י פתחו ביום א' את כלל הסניפים למעט הסניף בפתח תקוה וזאת לאחר שנמצאו במקום חולים. בינתיים כל הבחורים שכבר נמצאים בישיבה נכנסו לבידוד והשאר קיבלו הוראה לא להגיע. 

ישיבת קיבוץ חדשה תיפתח ככל הנראה בנווה יעקב בראשות הגאון רבי שלמה לקס, ששימש בעבר כראש קיבוץ בישיבת לייקווד. הישיבה תשכון בקמפוס שסמוך לבית מדרשו של הרב לקס בנווה יעקב, בזמן הבא ילמדו בישיבה מסכת בבא קמא.

ישיבת קיבוץ נוספת תפתח בעיר חדרה על ידי הגאון ר' אמיתי פויכטפנגר, ששימש עד היום כמשגיח ב'קול תורה'. בנוסף, בנו של הגר"י אדלשטיין ישמש גם כן כראש קיבוץ במקום.

בעולם התורה החסידי גם שינויים, בישיבת רוז'ין סאדיגורה ברחוב עזרא בבני ברק, שם נמצאים תחת האבל על הסתלקותו של האדמו"ר זצ"ל יחנכו מקווה חדש שיקל על מתווה הקפסולות, כך שהבחורים לא יצטרכו לצאת מהישיבה. 

ישיבה חדשה שמוקמת היא ישיבה בנשיאותו של האדמו"ר מזוטשקא אמסנא, שחצר החסידות אותה פתח מתפתחת והישיבה תמנה למעלה מעשרים בחורים חדשים מצויינים, לצד צוות שהגיע מכמה ישיבות, ל'בחדרי חרדים' נודע כי הישיבה תשכון בבית המדרש נדבורנה העתיק ברחוב מינץ בבני ברק. 

עולם הישיבות זמן אלול קפסולות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד